marți, 28 iulie 2020

Islanda este un avanpost al normalității pe fondul pandemiei Covid










Normalitatea se simte anormal în Islanda pe fondul pandemiei Covid-19.



Inga Thordar, CNN • Actualizată 28 iulie 2020


Reykjavik, Islanda (CNN) - A fost o îmbrățișare întâmplătoare din partea unui vechi prieten și totuși s-a dovedit a fi atât de traumatizant. Ajunsesem înapoi în Islanda natală cu o zi înainte și acum înarmat cu un test negativ Covid-19 de la aeroport, aici eram într-o cafenea plină de viață din Reykjavik.

"Buna ziua, mult timp nu vezi!" Doi prieteni m-au salutat și unul mi-a oferit o îmbrățișare caldă, dar reacția mea firească a fost să mă îndepărtez de ei și mi-a fost greu să țin o conversație atât de aproape. Ușurătatea lor naturală, care acum șase luni s-ar fi simțit atât de normală, acum se simțea inconfortabilă și stresantă. M-am simțit legat de limbă și manierele și chutzpah-ul meu păreau să mă părăsească.

Am mormăit ceva vechilor mei prieteni și apoi am mers să caut sanctuarul într-o ceașcă de ceai. Acolo m-am strâns, mi-am strâns gândurile și m-am întors pentru o altă rundă de bârfe. Și s-a simțit eliberator să aveți din nou conversații normale.

În timp ce ieșeam de la cafenea, m-am reflectat în ultimele mele luni acasă la Londra, unde au trecut luni de blocare , rate mari de infecții și zeci de mii de decese. Noul normal pentru mine lucra de acasă doar cu cele mai apropiate familii și apeluri video pentru companie, plus un exercițiu limitat pe zi și o mână de prinderi cu prietenii locali, dar întotdeauna la o distanță sigură de doi metri.



Islanda a fost lăudată pentru gestionarea crizei după o primă majorare a cazurilor din februarie. Guvernul a schimbat apoi tactica, a început testarea și urmărirea, a închis granițele și a introdus restricții. Presupun că puteți argumenta că șansele de succes sunt mult mai mari pe o insulă cu o populație de aproximativ 360.000 de oameni. Au fost înregistrate mai puțin de 2.000 de cazuri și 10 decese înregistrate.

De asemenea, contribuie la faptul că islandezii au arătat o mare credință în guvern și s-au lipit de ședințele de presă oferite nu de politicieni, ci de oamenii de știință șefi și de poliție, urmând toate sfaturile lor.

M-am alăturat majorității țării în descărcarea unei aplicații care îți urmărește mișcarea. Este conceput pentru a ajuta autoritățile să urmărească și să notifice pe oricine ar fi putut intra în contact cu virusul sau să fie afectat. Ceea ce urmează este testarea și eventual carantina.

Toate acestea au condus la faptul că oamenii de aici își pot duce viața în relativă normalitate. Am fost obișnuit la piscinele noastre populare, am participat la meciuri de fotbal, am luat masa cu prietenii și am fost la petreceri unde conversația a fost dominată mai mult de recentul film cu Will Ferrell Eurovision despre Islanda decât Covid-19.

Barurile și restaurantele din Reykjavik sunt pline și nu există o mască la vedere. Singurul reamintire că lucrurile nu stau destul de normal sunt dezinfectanții de mână pe care îi găsiți pretutindeni și ora de închidere timpurie de la ora 11 pm, care este de obicei momentul în care islandezii încep doar petrecerea.

Cea mai mare pierdere economică a coronavirusului a fost turismul. Anul trecut, aproape 2 milioane de turiști au vizitat, iar acest număr a fost redus acum la o problemă, dar localnicii au răspuns răsfățându-se în stațiuni. Feedurile de social media sunt pline de imagini spectaculoase ale prietenilor care călătoresc pe insulă, iar hotelurile și campingurile din toată țara sunt pline de capacitate.

De asemenea, guvernul încurajează această tendință, oferind fiecărui rezident un voucher de 10.000 IKR (74 dolari) pentru a cheltui în restaurante, hoteluri și atracții.



Dar pe măsură ce cel mai mare weekend de călătorie al verii se apropie de toată lumea, va fi amintit că acesta este un an ca niciun altul. Acest ultim weekend lung al vacanțelor de vară ar însemna, în mod normal, festivaluri mari din toată țara - dar cu interdicții în vigoare la adunări de peste 500 de persoane, toate sunt anulate.

Evenimente mari precum petrecerea Islandjóðhátíð din Insula Westman sunt oprite, prima dată a fost anulată de la cel de-al doilea război mondial. Nici măcar marea erupție vulcanică din 1974 nu a stat în calea acelei sărbători. Dar, cu optimism tipic islandez, ei vând deja bilete pentru 2021.

Există încă o cantitate sănătoasă de teamă și nimeni nu este plângător - mulți sunt îngrijorați că oamenii sunt prea relaxați și că nu poate duce decât la un alt vârf - mai ales cu reducerea restricțiilor la frontieră și cu venirea a mai mulți turiști. Este un semn că oamenii de aici nu își iau poziția privilegiată, ci și dorința de a-și menține modul de viață.

Nu mi-a luat mult timp să mă adaptez libertății de aici, așa că, când am dat peste vărul meu care tocmai sosise din Miami, am intrat pentru o îmbrățișare, la fel ca prima mea reacție cu câteva săptămâni mai devreme - a făcut un pas înapoi.

De asemenea, el se confruntă cu reguli mai stricte, deoarece a sosit din SUA, ai căror cetățeni li se interzice încă să intre în Islanda, așa că a trebuit să aștepte cel puțin cinci zile și să obțină două rezultate negative ale testului înainte de a putea oferi oricăror o îmbrățișare aici.

Ascultând prietenii de aici, îmi reamintesc nu numai capacitatea acestei țări de a face față adversității, ci și sloganul neoficial al Islandei: „Þetta reddast”, care se traduce aproximativ în „În final va fi totul ok”. Ne-a ajutat printr-o topire financiară globală, o erupție vulcanică care a determinat zboruri în întreaga lume și sperăm că va rămâne din nou pentru coronavirus.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu