Fortean Times a publicat un articol despre pietrele Ica de Filip Coppens intitulat „Biblioteca jurasicului”. Filip respinge ideea că pietrele Ica ar fi o păcăleală inteligentă perpetuată de Javier Cabrera şi sculptate de Basilio Uschuya pentru industria turistică.1
Creaţioniştii
au prezentat pietrele Ica drept probe prima facia că dinozaurii şi oamenii au
străbătut pământul împreună. Pietrele descriu dinozaurii în detalii atât de
vii, încât paleontologii pălesc la reprezentarea tulburătoare a dinozaurilor.
Are dreptate
Filip Coppens în afirmaţia sa că pietrele sunt falsificate? A pierdut din
vedere Coppens faptele în mod flagrant şi neintenţionat informaţiile greşite şi
la mâna a doua în legătură cu pietrele?
Orice
investigaţie în legătură cu autenticitatea pietrelor ar trebui să înceapă cu
faptele. Istoria şi analizele ştiinţifice ale pietrelor ar trebui luate în
considerare înainte de a le pune deoparte ca fiind fleacuri turistice.
Prima
menţiune a pietrelor este din partea unui preot spaniol care a călătorit în
regiunea Ica în 1535.2 Părintele Simon, un misionar iezuit, l-a însoţit pe
Pizarro de-a lungul coastei peruviene şi şi-a înregistrat uimirea văzând
pietrele. În 1562, exploratorii spanioli au trimis unele bucăţi dintre pietre
înapoi în Spania. Cronicarul indian Juan de Santa Cruz Pachacuti Llamqui a
scris că în vremea incaşilor Pachacutec multe pietre sculptate au fost găsite
în regatul lui Chincha în Chimchayunga care era numit Manco.3 Chinchayunga era
cunoscută ca ţara de jos a coastei centrale a Peruului unde este localizată Ica
astăzi.
Tatăl lui
Javier Cabrera, Dom Pedro, avea cam nouă ani în 1906 când a fost martorul
tatălui său, care săpa în afara Ica şi a descoperit trei sau patru pietre în
morminte. Bunicul lui Javier Cabrera, ca mulţi alţi peruani bogaţi avea o largă
colecţie de artefacte pre-columbiene. Cele trei sau patru pietre gravate au
fost furate sau pierdute cu mult înainte ca Javier Cabrera să se nască în
1926.4 În 1936, ţăranii ce arau în câmpiile din afara Ica în Salas au
descoperit o singură piatră. Autorităţile au atribuit pietrele gravate
incaşilor, deoarece preponderenţa de ceramice, textile şi mumii au fost
asociate cu incaşii din regiunea Salas.
Primi
colecţionari au fost Carlos şi Pablo Soldi, care aveau o plantaţie în Ocucaje. În
1955, pietrele au fost scoase din mormintele de pe proprietatea lor. Pablo şi
Carlos Soldi au început să adune alte pietre găsite de către jefuitorii de
morminte din Ocucaje. Fraţii Soldi au fost martori oculari ai pietrelor scoase
cu mumiile şi alte artefacte din mormintele de pe proprietatea lor. Fraţii
Soldi au fost primii care să recunoască semnificaţia ştiinţifică a pietrelor. Au
cerut să se facă o cercetare oficială. Herman Buse oferă acest raport încât
Pablo Soldi a spus „un strat gros de salpetru ce acoperea mostrele principale
poate fi explicat numai prin trecerea unei perioade de timp considerabile. Arheologii
peruani au fost invitaţi să sape pe plantaţie sau să fie martori direcţi ai
locului de unde unele dintre pietre au venit. Arheologii peruani nu s-au
folosit de ocazie. În cele din urmă, Carlos şi Pablo au avut o colecţie foarte
mare de pietre gravate. Carlos şi Pablo erau colecţionari pasionaţi de obiecte
arheologice şi au depus eforturi pentru a păstra pietrele pentru muzeul din
Peru.
În 1967,
fraţii Soldi l-au abordat pe Dr. Cabrera pentru ca acesta să cumpere
majoritatea colecţiei lor. Cabrera a fost curios dar sceptic deoarece pietrele
descriau operaţii la inimă, indieni ce se uitau la cer cu telescoape şi
dinozauri. După ce a examinat colecţia, a realizat că erau antichităţi foarte
vechi de o importanţă ştiinţifică majoră. Fraţii Soldi i-au vândut 341 de
pietre pentru ridicola sumă de $7,000 de soles peruani vechi – aproximativ 45
de dolari americani. Javier
a depozitat pietrele într-una din camerele sale din casa spaniolă.
La sfârşitul
anilor 1950 comandantul Elias, custodele Muzeului Callao Naval până în 1973, a
obţinut pietre de la jefuitorii de morminte inclusiv câteva individuale care
erau din Ocucaje. Acolo erau depozite de pietre găsite cam la 20 de mile SSV de
Ica lângă Ocuaje şi de Rio Ica. Documentele arătau că pietrele fuseseră
descoperite în peşteri şi morminte. Comandantul Elias era un om cu un interes
ardent pentru arheologie şi în 1973 ave cam 300 de pietre afişate la Muzeul
Naval.
Muzeul regional din Ica
avea câteva pietre din mormintele din jurul Ica . Carlos şi Pablo Soldi, au
căutat să păstreze pietrele pentru muzeele din Peru. Carlos a murit în 1967 şi
Pablo în 1968: 114 dintre pietre au fost date Muzeului Regional din Ica. Unele
dintre aceste pietre au fost expuse public la Muzeul din Ica în anii 1960.
Colonelul
Omar Chioino Carraza, care era Director al Muzeului peruan de Aeronautică nu
are nici o îndoială de autenticitatea pietrelor. După teste oficiale
guvernamentale, Carraza a declarat în 1974:
Sunt sigur…că
ele sunt un mesaj de la un popor foarte vechi a cărui memorie s-a pierdut în
istorie. Au fost gravate cu mai multe mii de ani în urmă. Au fost cunoscute în
Peru mult timp şi muzeul meu are peste 400 dintre ele.
Colecţia
Muzeului Naţional de Aeronautică de pietre gravate incluzând dinozauri a fost
obţinută din mai multe locaţii din Peru. Foarte puţine din aceste pietre au
fost din Ocucaje.
Herman Buse a
revelat că în 1961 a fost o inundaţie a râului Ica şi un număr de pietre
gravate a fost descoperit. Jefuitorii de morminte (jefuitori de morminte) au
vândut multe dintre ele muzeelor şi fraţilor Soldi.5
La începutul
anilor 1960, arhitectul Santiago Agurto Calvo, un fost rector al universităţii
naţionale de inginerie a avut o colecţie tot mai mare de pietre gravate. Agurto
Calvo nu şi-a dat nici una din pietre muzeului Ica. Familia Calvo reţine încă
acea colecţie de pietre şi ele sunt depozitate. Calvo a publicat un articol în
El Comercio Newspaper din Lima despre lucrurile fantastice gravate pe pietre.6
Agurto Calvo a oferit pietre pentru analize ştiinţifice de laborator la
universitatea naţională de inginerie şi Companiei miniere Luis Hochshild.
Arheologul
Alejandro Pezzia Asserto, care s-a ocupat de investigaţiile arheologice din
provincia culturală Ica şi un comitet de la muzeul Ica, au condus săpăturile
oficiale în vechiul Paracas şi în cimitirele din Ica ale lui Max Uhle şi Toma
Luz. Cu două ocazii separate, au fost scoase pietre gravate din mormintele pre
hispanice indiene ce datau din 400 Î. Hr. Până în 700 d.Hr. Pietrele gravate au
fost încrustate în latura camerei mortuare a mormintelor şi lângă mumii. Alejandro
Pezzia Asserto a fost un arheolog de la departamentul naţional de arheologie
din Peru. În 1968, Alejandro Pezzia Asserto a publicat lucrarea sa cu desene şi
descrieri ale pietrelor cu o lama cu cinci degete care se presupune a fi
dispărută de peste 40 de milioane de ani.7 Alte pietre erau cu un peşte care se
bănuieşte că ar fi dispărut cu peste 100 milioane de ani şi o pasăre în zbor. Aceste
pietre au devenit posesiunea muzeului Ica, fiind parte a colecţiei Colca.
În 1966,
Felix Llosa Romero i-a prezentat lui Javier Cabrera o piatră de formă ovală; pe
o parte era gravată o specie de peşte care se presupunea că a dispărut cu
milioane de ani în urmă. Piatra dată lui Javier era una care fusese scoasă din
şantierele de morminte ale lui Max Uhle şi Toma Luz lângă Ocucaje. Dr. Cabrera
mi-a spus că darul pietrei i-a amintit că văzuse o piatră gravată similară în
1936 când avea vârsta de zece ani. Javier avusese o carieră profitabilă ca
doctor distins. A fost fondatorul universităţii naţionale din Ica San Luis
Gonzaga şi a fondat “Casa de Cultură” din Ica pentru a investiga ştiinţific şi
a prezerva pietrele gravate.
Am auzit de
pietrele ciudate gravate de la Ica la începutul anilor 1970. Am fost intrigat
de rapoarte periodice din jurnale obscure şi reviste din colecţia Cabrera.
Ocazional, programe TV de noaptea târziu despre astronauţi antici sau mistere
inexplicabile conţineau filme ale Dr. Cabrera şi pietrele. L-am contactat pe
Dr. Cabrera şi am corespondat cu el menţinând interesul cu privire la pietre în
anii următori. Am
petrecut ani studiind pietrele şi am adus înapoi peste 20 din ele din şase
expediţii pe care le-am făcut în Peru .
Am fost fascinat de articolul lui Filip
Coppens”Biblioteca din jurasic” publicat în Fortean Times. Era clar că nu avea
cunoştinţe directe despre pietre şi se baza pe informaţii care aveau o direcţie
greşită şi erau inexacte. Îşi începe articolul spunând „Povestea noastră are
mai multe începuturi posibile…” sugerez ca începutul să fie adevărul şi o
istorie reală, nu zvon şi amuzament.
Coppens spune
că muzeul particular al lui Cabrera include o colecţie de pietre ce aparţin
tatălui său. Aceasta nu este adevărat, după cum am demonstrat din interviurile
cu familia lui Dr. Cabrera şi cu el însuşi. Numele tatălui Dr. Cabrera nu era
Bolivia şi nici nu aduna pietre de pe câmpurile plantaţiei familiei la
sfârşitul anilor 1930.
O socoteală
fără prejudicii a pietrelor trebuie să aibă legătură cu studiile ştiinţifice
făcute deja cu privire la pietre. Coppens face ca oamenii să creadă în urma
articolului său că diferitele teste făcute pe pietre au fost neconcludente şi
că pietrele aveauun chip pe ele, dar nu şi în scobituri. El chiar sugerează că
Javier Cabrera a adăugat că „îmbrăcămintea de oxidare naturală acoperă şi
tăieturile.”
Am văzut
rapoartele de la universitatea naţională de inginerie, universitatea din Bonn
şi al Companiei miniere Maurico Hochshild din Lima, Peru.
În 1967, Dr.
Cabrera a selectat 33 de pietre din colecţia lui şi le-a trimis Companiei
miniere Maurico Hochshild. Laboratorul a trimis înapoi analizele semnate de
geologul Eric Wolf. Documentul declară,
Pietrele sunt
acoperite cu o patină frumoasă de oxidare naturală, care acoperă şi şanţurile,
prin care vârsta ar trebui să poată fi dedusă…
Eric Wolf, Lima 8 iunie 1967
Eric Wolf, Lima 8 iunie 1967
Dr. Cabrera
nu a adăugat nimic cu privire la oxidarea din scobituri; aceasta era parte din
raportul laboratorului.
La data de 28
ianuarie 1969, Dr. Cabrera a primit rezultatele testelor de laborator conduse
de Profesor Frenchen de la Universitatea din Bonn. Raportul profesorului
Frenchen a confirmat raportul anterior: „pietrele erau andezite şi erau
acoperite de o patină sau un film de oxidare naturală care acoperea şi
gravurile.”
În 1966,
Santiago Agurto Calvo a supus câteva din pietrele sale unui laborator de la
universitatea naţională de inginerie din Peru. Concluziile testelor au dus fără
greşeală la concluzia că pietrele erau într-adevăr de origine pre-hispanică.
Joseph F.
Blumrich care era un om de ştiinţă proeminent de la NASA, a dezvoltat modelul
rachetei Saturn V şi a lucrat la modelul lui Skylab, a studiat de asemenea
pietrele. Dr. Blumrich a scris că pietrele, conform testelor de laborator, erau
autentice şi că „nu este îndoială în mintea mea în legătură cu autenticitatea
acestor imagini.”
Se pare că
Filip Coppens a făcut foarte puţine cercetări cu privire la pietrele Ica. Articolul
lui este plin de erori şi povestiri fictive. De fapt, Coppens scrie „susţinând
originea lor l-a aruncat pe Cabrera în tabăra von Danikenites, este şi comic şi
ironic deoarece von Daniken însuşi a scris că crede că pietrele sunt probabil
falsuri.”
Erich von
Daniken nu a crezut niciodată că pietrele Ica erau false. Erich von Daniken a
avut o piatră de la Basilio şi una de la Cabrera. În cuvintele lui Daniken,
Cu unghiuri
clare, scobituri curate pe noua piatră sub microscop, unde microorganismele pot
fi văzute în scobiturile pietrelor lui Cabrera sub luciu fin. Aceasta este mica
diferenţă majoră între pietre autentice şi false.8
Coppens ştie
pre bine că von Daniken credea colecţia lui Cabrera ca fiind autentică şi Filip
a văzut fotografiile luate din analiza microscopică a lui von Daniken. Acele
fotografii arată clar că nu este nici o patină a timpului în scobiturile
falsului lui Basilio şi o mare oxidare în scobiturile pietrei lui Cabrera.
Orice
urmărire ştiinţifică erudită ar fi descoperit că s-au făcut alte teste pe
pietre. Ryan Drum, un biolog american, a adus înapoi două pietre în America şi
a făcut unele studii microscopice pe ele:
Am examinat
pietrele la mărirea de 30 şi 60 la un microscop stereo şi nu am găsit nici o
şlefuire evidentă sau semne de lustruire . . .9
Robert
Charroux a testat de asemenea pietrele şi rezultatele au arătat că nu exista
nici o dovadă a unei unelte rotative, folosită pentru a face pietrele:
S-a stabilit
un lucru clar: desenele de pe pietrele Ica nu au fost făcute în vremea noastră
cu o unealtă electrică.10
Coppens se
foloseşte de sprijinul lui Neil Steede, care face lucrări arheologice. Bill Cote a făcut un film video,
Arta din Jurasic, cu Neil Steede ca şi cercetător. Neil Steede,
purtând lentile bifocale, priveşte la pietre în muzeul lui Cabrera şi spune
plin de încredere „Pietrele au patină, dar aceasta nu există în scobituri.” Este aceasta ştiinţă sau
speculaţie? Are Steede vedere cu raze X?
De ce au
revelat laboratoarele cu microscoape stereoscopice exact opusul? Este o astfel de
cercetare profesionistă? Este articolul lui Coppens o înregistrare informată
sau ceva ce ar fi trebuit să apară în National Enquirer? Neil Steede, prin propria admitere
spune că este orb din punct de vedere legal.
Coppens
afirmă că investigatorii pretind că li s-a refuzat permisiunea de a vedea
colecţia Colca de la Muzeul Ica. Acestui autor i s-a refuzat permisiunea în
cinci ocazii diferite şi autorităţile muzeului au negat existenţa vreunei
pietre în colecţie. O echipă de film de la National Geographic nu a avut acces
să vadă sau să filmeze colecţia Colca.
Neil Steede,
pe filmul, Jurassic Art [Arta Jurasicului], proclamă neînduplecat că această
colecţie Colca a fost autentică. El a concluzionat că acestea sunt categoric
„pietre autentice care arată o lucrare fină şi au mai puţine tăieturi adânci
decât pietrele lui Cabrera.”
Porţi
ochelarii de scepticism? Ia-ţi detectorul de minciuni! Cum ar putea Neil să
ştie cât de adânci erau tăieturile dacă se uita la ele prin lentile bifocale?
În data de 6
aprilie 2002, mi s-a permis în final să văd colecţia Colca. Mi s-a spus „Nu, nu
sunt pietre depozitate sus.” Vă înşelaţi, domnule. După ce au fost prezentate
dovezi ample, apoi „Da, avem pietre, dar absolut nimeni nu are voie să le vadă.
Nu sunt pentru expunere publică.” Mi-am continuat apelurile şi am fost ignorat
până când Jesus Cabel Moscoso, Director al Departamentului Culturii pentru
provincia Ica a intervenit şi m-a lăsat să intru să examinez ştiinţific
colecţia. Procesul a fost restricţionat de autorităţile muzeului Ica, deoarece
nu permit mai mult de trei pietre să fie fotografiate. Au crezut că mă pot opri
cerând sume ridicole de bani, dar am fost de acord să plătesc preţul cerut. Nu
am putut fotografia de pietre, dar m-am putut uita la pietrele de măsură.
Sunt
aproximativ 121 de pietre în colecţia Colca. Un inventar exact a fost oprit de
oficiali la muzeu. Pietrele variază în mărime de la 3 inci lungime şi 2 inci
lăţime la 20 inci lungime şi 12 inci lăţime. Greutatea variază de la câteva
uncii la peste 15 pounds. Aceasta este conform cu pietrele lui Cabrera în
greutate şi tip: andezite şi pietre de râu. Pietrele din colecţiile Colca şi
Cabrera sunt, contrar lui Steede, acelaşi fel de pietre.
Pietrele din
colecţia Colca variază în îndemânare artizanală de la primitiv la artistic. Aceasta
este adevărat despre colecţia Cabrera; de la desene necioplite şi aspre la
pietre care l-ar face pe Michelangelo să roşească cu detalii elaborate şi
ornamentaţii minunate. Scobiturile din pietrele colecţiei Colca măsoară de la
mai puţin de 1/16 a unui inch adâncime la nu mai mult de 1/16 a unui inch. Pietrele
au scobituri şi stilul reliefului bazei, unde descrierile sunt ridicate peste
suprafaţa pietrei. Colecţia Cabrera are tipuri identice de pietre. La acest
punct, colecţia Cabrera şi Colca nu se deosebesc.
Colecţia
Cabrera are pietre cu un luciu negru, pe când nu am găsit nici o piatră cu
acest luciu negru pe pietrele din colecţia Colca. Colecţia Cabrera are pietre care
sunt simple ca şi Colca.
Examinarea mea a colecţiei Colca a fost brusc
sfârşită deoarece am început să îmi descopăr cunoştinţele istorice despre
pietre:
1. 114 dintre pietre au fost
donate muzeului de către fraţii Soldi.
2. Alejandro Pezzia Asserto dăduse
trei pietre muzeului.
3. Dr. Javier Cabrera dăduse
câteva pietre muzeului.
Neil Steede
se găseşte pe sine pe coarnele unui trilimma. În autentificarea colecţiei Colca
el a autentificat şi colecţia Cabrera. Unele tipuri identice de pietre se află
la muzeele Ica şi Cabrera provenind din aceeaşi sursă. Neil Steede trebuie de
asemenea să nu-şi ia în seamă propriile teste făcute pe pietre şi lemn din
colecţia Cabrera. Lemnul şi mostrele de gudron negru cojit de pe pietrele
datate ca fiind vechi de 2000 de ani. O concepţie greşită dar populară este că
materialul negru luat de pe pietrele Cabrera este luciu de pantofi. În
realitate este o substanţă de gudron din gropile cu gudron de lângă Ocucaje.
Coppens
spune, “ . . chiar dacă presupunem că sunt autentice şi vechi de milioane de
ani, nu conţin neapărat tipul de informaţii pe care Cabrera le susţine;
transplanturile de inimă şi creier ar putea fi la fel de bine mutilări sau acte
de canibalism.”
O astfel de
declaraţie arată că Coppens nu a fost niciodată la muzeul Cabrera şi nici nu a
studiat pietrele. Dr. E. Stanton Maxey, membru al colegiului american al
chirurgilor spune . . .în imaginile din sculpturile pietrelor ce descriu
operaţia pe inimă, detaliul este clar – şapte vase de sânge ce ies din inimă
sunt copiate exact. Totul arată că o operaţie cardiacă, iar chirurgii par a
folosi tehnici care se potrivesc cunoştinţelor noastre moderne.
Peruvian
Times a scris un articol despre pietre în 1972, şi încheie articolul cu „ei dau
poze clare ale operaţiilor pe care chirurgii sec. 20 le privesc doar.” 11
Coppens arată
ignoranţă cu privire la cât de avansaţi erau popoarele antice peruane. R.L. Moodie, marele paleopatolog,
a însumat studiul său despre chirurgia antică peruană:
Cred că este corect să declar că nici o rasă
primitivă sau antică de oameni de oriunde din lume nu a dezvoltat un astfel de
domeniu de cunoştinţe chirurgicale ca şi peruanii Pre-Columbieni. Încercările
lor chirurgicale sunt într-adevăr uimitoare şi includ amputaţiile, exciziile,
trepanaţia, bandajarea,transplant de os, cauterizare şi alte proceduri mai
puţin evidente.12
Există dovezi ample că peruanii antici făceau
chirurgie a creierului, cezariene şi tratamente ale unor boli care încă
zăpăcesc ştiinţa modernă. Sunt mai multe dovezi, ce cresc, că
ei făceau operaţii pe inimă. Cartea mea care va apare, The Mystery of the Ica Stones [Misterul
pietrelor Ica ],
acoperă exhaustiv această dimensiune de chirurgie avansată în poporul
Pre-Columbian.
Dezbaterea cu privire la pietrele ce descriu
dinozauri cu coloană vertebrală dermală şi multe alte trăsături anatomice care
au fost descoperite doar recent de către paleontologi este tulburătoare.
Coppens încearcă descrie originea pietrelor printr-o explicaţie alternativă. El
postulează că dacă sunt autentice, ar putea fi „interpretarea votivă a
şamanului tribului . . . nu putea un şaman să ia un os de dinozaur, să intre în
transă conectat posesorul anterior al oaselor şi să fi văzut era dinozaurilor
în viziune.” Cine spune că ziariştii nu cred în minuni?
Enigma pietrelor Ica trebuie rezolvată prin cercetare solidă
ştiinţifică nu prin afirmaţii lipsite de substanţă contrare logicii. Dacă
băuturile făcute din cactusul San Pedro cu efecte halucinogene induse de drog
te pot face să vezi perioada jurasicului, atunci fiecare paleontolog are nevoie
de o stare a minţii alterată şi nu de o diplomă de universitate. Sherlock
Holmes a spus „Când ai eliminat imposibilul, ceea ce rămâne , chiar dacă
improbabil, trebuie să fie adevărul.”Adevărul pare a fi că oamenii
Pre-Columbieni au văzut dinozaurii.
Când sunt menţionate pietrele Ica , Basilio Uschuya este numit
falsificatorul. L-am cunoscut pe Basilio de mulţi ani şi l-am vizitat în
Ocucaje cu mai multe ocazii. Basilio este un peruan sărac şi needucat, care s-a
aflat în centrul furtunii cu privire la autenticitatea pietrelor Ica . Basilio trăieşte
într-o baracă cu podeaua murdară, fără dispozitive moderne. Nu are TV,
generator electric şi trăieşte cu 20 de dolari pe lună. Sunt unele trăsături
curioase ale lui Basilio. Dacă soseşti în Ocucaje cu camera TV şi o echipă ,
atunci el este un om de spectacol desăvârşit. Cu camera
mergând, îţi va spune că a făcut pietre pentru Cabrera şi îţi va face o
demonstraţie cu o bucată cu o lamă de ferăstrău cum le face. Basilio îţi va
oferi un zâmbet mare cu toţi dinţii şi va accepta orice plată îi dai pentru
serviciile sale. De-a lungul anilor, fiind prieten cu Basilio, s-a deschis şi a
spus de ce face aşa un spectacol pentru oamenii televiziunii. Întâi, îi dă
câţiva dolari pentru familia lui care este săracă chiar şi după standardele
peruane. Doi, îl exonerează de acuzaţia de a vinde antichităţi ca un jefuitor
de morminte. Trei, îl ajută să vândă câteva pietre turiştilor din Ica. Câştigându-i
prietenia, m-a dus pe mine şi pe soţia mea la mormintele pre-columbiene ale lui
Max Uhle şi Toma Luz, la NV de Ocucaje. În acest cimitir cu mii de morminte ne
săpate, unde Alejandro Pezzia Asserto, într-o săpătură oficială arheologică, a
găsit pietre gravate.13 În timp ce mergeam pe dealul uriaş şi gri care este o
movilă de îngropare, am ajuns la unele morminte care recent se prăbuşiseră în interior
şi acolo, spre surpriza noastră era o piatră gravată in situ, aplicată în
laterala mormântului. Am filmat aceasta cu camera noastră.
Basilio
admite în particular că în morminte a găsit pietre şi s-a angajat în jefuirea
de morminte. Public, nu va spune aceasta deoarece ar însemna o pedeapsă de
închisoare lungă pentru el, după legea antichităţilor din Peru. Basilio mi-a
arătat alte obiecte pe care le-a găsit în morminte.
Basilio face
pietre pentru turişti. Pietrele lui sunt identificate uşor. Au adesea dinozauri
pe ele cu un aeroplan zburând pe deasupra sau cu o maşină de cola. Basilio nu
are idee despre linia timpului evoluţionistă şi când se presupune că au
dispărut dinozaurii. Nu are cunoştinţă de mai multe specii de dinozauri, cu
excepţia lui tipului diplodicus.
I-am cerut lui Basilio să-mi facă o piatră cu
anumiţi dinozauri. Nu auzise niciodată de acele tipuri de dinozauri
şi nici nu văzuse o carte cu poze de dinozauri în ea. Unul din fii lui Basilio,
care a primit educaţie, spune că el a auzit de astfel de dinozauri. I-am adus
lui Basilio o poză cu acele specii de dinozauri. El a săpat în piatră un singur
dinozaur, timp de o zi. Piatra era făcută grosolan şi ordinar.
Am avut în
posesia mea un original al lui Basilio, pe care aveam de gând să îl folosesc la
un test de autenticitate. Producţia lui Basilio este de 4-5 pietre pe lună.
Aceste pietre au incizii albe şi strălucitoare. Colecţia lui Cabrera are peste
11.000 de pietre. Ar lua minim 15 ore să produci gravările pe o piatră
obişnuită din colecţia lui Cabrera, ca să nu mai menţionez că pietrele lui
Cabrera sunt făcute cu îndemânare artistică remarcabilă şi cu imaginaţie. S-a
estimat că ar lua unui falsificator 375.000 ore de lucru sau 31.250 de zile să
facă pietrele din colecţia lui Cabrera. Dacă Basilio a făcut pietrele, atunci a
avut o armată de spiriduşi care au lucrat cu el. Basilio admite că a obţinut
pietre pentru Cabrera. Aceste pietre provin din morminte şi peşteri din
regiunea Ocucaje. Sub ameninţarea cu pedeapsa închisorii, a spus că el le-a
făcut.
Am un raport
deplin şi complet cu privire la controversa Basilio în cartea mea care va
apărea, Misterul pietrelor Ica. Basilio spune că peste 5.000 din pietrele lui
Cabrera sunt reale. Când este presat, mărturiseşte că poate 10.000 sunt reale.
Coppens pare
să treacă cu vederea următoarele fapte: Unu, referinţele misionarilor iezuiţi
din 1535 şi din 1562; spaniolii au trimis câteva pietre înapoi în Spania. Doi,
arheologii au găsi pietre în Paracas, Tiahuanaco, şi mormintele Ica ce datează
din anul 500 î. Hr. până în 1.000 d. Hr. Trei, teste de laborator indică un
grad de antichitate cu patina ce acoperă scobiturile pietrelor. Patru, analiza
microscopică arată că nu este nici o evidenţă că unelte rotative sau lame de
ferăstrău au fost folosite la sculptarea pietrelor. Cinci, sunt 12 vase Moche
în muzeele peruane, datând din anul 70 î. Hr. până în 900 d. Hr. cu dinozauri
pe ele. Şase, o textilă Nazcan descrie 31 de figuri de dinozauri. Textila a
fost găsită într-un mormânt Nazca. Ţesătura a fost autentificată ca datând
între anul 400 d. Hr. şi 700 d.Hr. Şapte, sunt peste 30.000 de figuri gravate
pe mai mult de 3.000 de pietre descoperite în sudul Peruului în 1951 la Toro
Muerto.
Multe dintre
pietre sunt gravate ca cele din muzeul Cabrera în stil basorelief. Se crede că
pietrele au fost făcute de către Wari care au locuit în regiune din anul 500 în
anul 1.000 d. Hr. Unele dintre pietre descriu dinozaurii. Dr. Cabrera este
acuzat adesea că a fost mintea diabolică cu un plan ingenios pentru a înşela
omenirea şi a se auto întrona ca geniu. L-am cunoscut pe Dr. Cabrera mulţi ani şi am corespondat
împreună şi l-am vizitat în numeroase ocazii.
Javier Cabrera a început ca un căutător sincer al
adevărului. Nu este nici un dubiu că în anii de început, a căutat să păstreze
pietrele. Cabrera era excentric, şi ideile lui stranii despre civilizaţie,
medicină, oamenii prototip, şi femei fac ca cineva să experimenteze o
supraîncărcare de informaţie. Mulţi îl resping pe Dr. Cabrera dând ochii peste
cap, cu o ridicare din umăr şi o exclamaţie de păcăleală. Am învăţat repede să
îl iau pe Dr. Cabrera în serios deoarece sub straturile de teorie ciudată erau
zone de adevăr neprefăcut. Numai pentru că Cabrera are zboruri
imaginare şi fanteziste în nori eterici de nonsens, nu discreditează pietrele.
În anii de
început, Dr. Cabrera a colecţionat pietrele şi le-a depozitat în casa lui. Cred
că pietrele din anii1960 până la începutul anilor 1970 au fost nealterate de
nici o asociere cu frauda. Coppens se angajează în fantezie când spune că la
sfârşitul anilor 1960 Cabrera a cumpărat mii de pietre de la Basilio. Eu am
demonstrat deja prin istoria pietrelor că colecţiile erau ţinute de mai mulţi
oameni, independenţi unii de alţii. Multe din aceste colecţii au fost obţinute
de Cabrera. În timp ce eu l-am cunoscut personal pe Dr. Cabrera şi am fost
prieteni, sunt lucruri pe care el le-a făcut şi pe care nu le pot apăra sau
trece cu vederea.
1. Avorbit despre o peşteră
misterioasă unde mii de astfel de pietre erau depozitate. A refuzat să ducă pe
cineva acolo. Am descoperit că la un anumit punct a spus povestea pentru a
părea descoperitorul unei mari comori arheologice. Adevărul situaţiei este că
existau mai multe peşteri unde s-au găsit câteva pietre. Ar putea fi foarte
bine ascunzătoarele pietrelor care au fost îngropate de indienii ce trăiau în
regiunea Ica când cuceritorii au invadat Peru. Pare realizabil ca inundarea
râului Ica în anul 1961 să fi descoperit un astfel de depozit de pietre. Partide
independente spun că astfel de pietre au fost expuse la revărsarea râului Ica. Cabrera
poate că a înfrumuseţat povestea pentru a-şi mări reputaţia.
2. Au fost ocazii în timpul
prieteniei mele cu Dr. Cabrera când l-am provocat pentru dovezi. Cu acele
ocazii, a oferit documentaţia. Mi-a dat o copie a cărţii lui Asserto Pezzia
despre săpături arheologice oficiale când au fost descoperite pietre gravate. Am
întrebat un director de la muzeul Ica despre materialele lui Asserto. Au negat
că acesta ar fi fost asociat cu muzeul şi au spus că nu ştiu de o astfel de
carte. Mi-au spus în mod repetat că nu s-a întâmplat niciodată. Am căutat pe
raftul de deasupra biroului directorului şi am văzut cartea lui Pezzia. Am luat
cartea de pe raft. „Este aceasta cartea pe care nu o aveţi?” am întrebat. Am
întrebat dacă pot xeroxa paginile din carte şi mi s-a cerut imediat să plec. Dr.
Cabrera mi-a dat hârtii confidenţiale şi documentaţie a altor declaraţii pe
care le-a făcut cu privire la pietre.
3. Dr. Cabrera, în ultimii lui
ani, a suferit de o formă de demenţă sau alzeheimer. În anii în care l-am cunoscut, am
observat o deteriorare a stabilităţii lui mentale. A fost extrem
de strălucit şi recunoscut ca un excepţional doctor. Dar atât de mult a vrut ca
pietrele să fie validate (ceea ce într-adevăr testele de laborator ştiinţifice
au arătat patină în scobituri) încât a deschis uşa dezamăgirii. Am observat
aceasta în 1996 când m-a dus într-o cameră din spate unde se aflau cutii cu
ceramică. Aceste piese de ceramică erau cu dinozauri şi ouă de dinozauri. Am
ridicat sprâncenele cu necredinţă. Dr. Cabrera însuşi nu credea în adâncul lui
că erau neapărat autentice. În momentele lui de luciditate, se îndoia şi el. A
cumpărat cutii cu ele şi le-a pus în spate depozitate. Nu le-a afişat niciodată
în muzeu. Rar ducea pe cineva să le vadă. Coppens afirmă incorect că von
Daniken avea suspiciuni cu privire la colecţia lui Cabrera, că ar fi falsă. Ceea
ce von Daniken punea sub semnul întrebării şi testa erau ceramicele. Erau
false.
Ultima mea
vizită la Dr. Cabrera a fost în mai 2001. Timp de două zile nici nu şi-a adus
aminte cine eram. Era atât de slăbit că trebuia ajutat pe scări în jos spre
muzeul lui şi a uitat cum să deschidă uşa.
De-a lungul
anilor, Dr. Cabrera îmi dăduse câteva pietre pe care să fac cercetare. În
primăvara lui 2001, am fost notificat de către autorităţile din Nazca că o
piatră gravată cu dinozauri şi alte animale fusese săpată dintr-un mormânt de
lângă Rio Grande Palpa. Piatra fusese găsită într-un mormânt Nazcan şi data
între 400 şi 700 d. Hr. Erau cam 30 de martori oculari la descoperire.
Am luat
piatra cioplită de Basilio, una de la Cabrera, şi piatra din mormântul din Rio
Grande Palpa şi le-am dus la două laboratoare diferite. Aceste laboratoare au
făcut teste independente, oarbe, pe cele trei pietre.
Pietrele încep
să vorbească
Pietrele
oferă o mărturie mută a faptului că omul a umblat cu dinozaurii. Am fost sigur
că în laborator, pietrele vor încălca tăcerea şi vor comunica în limbajul
afirmaţiei ştiinţifice că sunt piese gravate antice.
Am dus trei
pietre la Mason Optical, Inc. Pentru analize. Mason Optical a inventat un
microscop stereoscopic revoluţionar care costă între 80 000 şi 100 000 de
dolari. Cele trei pietre incluse în studiu:
A. Piatra falsă cioplită de
Basilio
B. O piatră Ica, din colecţia lui
Cabrera
C. Piatra din mormântul din Rio
Grande, Nazca
Rezultatele
de laborator au descoperit mai multe caractere definitoare ale pietrelor:
A) Prima piatră, la investigaţia
microscopică a arătat incizii puţin adânci cu zgârieturi mici şi aşchii de la
piatră. Praf minuscul de metal albastru (oţel) s-a găsit pe piatră. Inciziile
erau curate şi cu unghiuri. Nu era nici o patină sau film de oxidare pe piatră;
nici microorganisme sau salpetru nu s-au găsit pe piatră. Concluzia
laboratorului a fost că piatra era manufacturată recent. Cineva folosise o lamă
metalică sau o unealtă cu dinţi mici pentru a ciopli scobiturile din piatră. Unealta
a lăsat în urmă praful mărunt de metal care putea fi văzut la microscopul
optic. Descoperirea laboratorului era conformă cu adevărul. Îl privisem pe
Basilio cu o bucată de 4 inci de ferăstrău de oţel albastru făcând cioplituri
scurte şi grele pe piatră.
Aveam un
Basilio “original.” Erau însă pietrele Cabrera tot Basilio originale?
În 1978,
programul NOVA a arătat „Cazul vechilor astronauţi.” Au inclus pietrele Ica ca
şi parte a analizelor lor cu pretenţia că astronauţii din vechime au vizitat
pământul. NOVA a arătat audienţei ce privea, prim planuri cu inciziile
pietrelor. Inciziile păreau noi. Dacă erau noi, cât de noi? Cabrera pretindea
că pietrele au fost cioplite cu 100 de milioane de ani în urmă. O astfel de
pretenţie este un pur nonsens. Dar mii sau sute de ani vechime?
B) Analiza microscopică a pietrei
Cabrera sau Ica a descoperit că avea o patina frumoasă ce acoperea scobiturile
şi inciziile pietrei. Era pământ şi nisip încrustate în crevasele pietrei,
inclusiv în câteva incizii. Oxidarea naturală colorase uşor inciziile ca ele să
nu aibă o imagine albă strălucitoare. Nici o dovadă a folosirii uneltelor moderne
sau particule minuscule de metal nu au fost găsite. Concluzia laboratorului a
fost că gravurile de pe piatră nu erau recente, ci aveau o vechime. Acea
vechime nu a putut fi determinată deoarece patina şi oxidarea naturală nu pot
fi măsurate acurat. Patina nu este o dovadă absolută a vârstei, dar este
imposibil de găsit patina pe o piatră gravată recent.
Piatra are un
strat exterior de colorare şi vreme. Când o incizie (tăietură) este făcută, ea
rupe acel strat. Dacă semnele vremurilor au fost înlăturate şi culoarea
naturală a pietrei arată la baza inciziei, tăietura este probabil nouă. Dacă
inciziile au devenit vechi din cauza vremii şi coloratura pietrei se extinde în
incizii, atunci acestea sunt cel puţin „vechi” la un anumit grad.
Orice
încercare de a data pietrele este sortită eşecului. Pietrele însăşi sunt vechi
de eoni întregi. Nu putem data pietrele şi nici măcar nu vrem să încercăm. Vrem
să datăm liniile şi inciziile de pe pietre. Linia pe care o zgâriem astăzi este
veche de astăzi. Deci singurul mod de a data incizia este căutarea patinei,
oxidarea produsă de vreme, microorganisme, licheni sau alte trăsături ce indică
vârsta.
Televiziunea
NOVA în special despre astronauţii antici a lăsat audienţa cu impresia
neîndoielnică a faptului că tăieturile de pe pietre erau atât de noi, încât
trebuie să fi fost făcute în ultimii câţiva ani sau chiar „ieri”. Totuşi, sub
un microscop şi nu în prim planul TV, exista o patină reală şi un film de
oxidare.
În America de
SV, arheologii sapă regulat ceramici şi alte artefacte care nu au nici o patină
sau una foarte mică. F.G. Hawley, un chimist cu ani de experienţă în arheologie
a scris, „Multe (artefacte) în ţara vestică uscată arată deloc sau puţină
patină după şapte sau opt sute de ani.”
Oricine a
studiat arheologia Andină şi a fost implicat în săpăturile din sudul deşertului
din Peru. Ştie că ţesăturile, ceramica şi alte artefacte din morminte sunt
într-o stare uimitoare de păstrare. Faptul că piatra Cabrera a avut vreo patină
pe ea poate însemna că este mult mai veche de şapte sau opt sute de ani.
C) A treia piatră din mormântul de
la Rio Grande, Nazca, a fost examinată sub microscopul stereo cu zoom. Această
piatră avea o îmbrăcăminte puternică de patină şi oxidare. Microorganisme
puteau fi văzute în scobituri şi incizii. Este o uniformitate a culorii şi a
vremii. Inciziile şi tăieturile sunt la fel de întunecate şi vechi de vreme ca
şi restul pietrei. Sunt mai multe concentraţii groase de salpetru care sunt
atât de pline de depuneri de sare încât acoperă părţi ale sculpturii cu un
strat alb acoperind imaginea de dedesubt. Sunt aşezări în serie şi fâşii uşoare
în scobituri. Aceasta se poate întâmpla în urma unei perioade considerabile de
timp cu schimbarea căldurii şi a frigului în anotimpurile din deşert. Există o
uzură notabilă pe marginile inciziilor ceea ce duce pe cineva la concluzia
inevitabilă că această piatră trecuse printr-o uzură considerabilă. Creşterea
lichenilor a fost de asemenea găsită pe o secţiune a pietrei. Pământ şi nisip
erau încrustate în scobituri, crăpături, crevase şi orificii ale pietrei. Este
o pată întunecată, neagră ce acoperă corpul uneia din imaginile zoomorfe ale
unui dinozaur. Concluzia izbitoare a laboratorului este că piatra are o anumită
vechime: de fapt, antică de sute sau mii de ani.
L-am
contactat pe Dr. John Verano de la departamentul de antropologie de la
universitatea Tulane. Dr. Verano este una din primele autorităţi din lume în
arheologie Andină şi s-a specializat în studiul mumiilor legat de bolile
preistorice ca şi sacrificiile ritualice din Peruul antic.14 Dr. Verano a
confirmat caracteristica petei de sânge de pe artefactele Andine ca fiind
imposibil de falsificat. Termenul colocvial este „arzând” deoarece sângele şi
fluidele corpului lasă o carbonizare înnegrită. Încercări de a falsifica
aceasta cu vopsea au fost eşecuri jalnice. În timp ce poate exista o
contaminare bacterială în pata de sânge, este totuşi recunoscută ca o „arsură”.
Am discutat
cu Dr. Verano despre sarea de pe artefactul de piatră. Nu am divulgat locul unde
a fost găsită piatra. Dr. Verano a spus că era ceva comun ca în săpăturile de
pe coasta nordică a Purului, lângă Oceanul Pacific, să găsească artefacte cu
sare marină pe ele. Aceste obiecte au ieşit din morminte cu concentraţii de
salpetru pe ele. Mormintele din deşertul arid intern rar sau deloc au artefacte
cu salpetru deoarece deşertul este aproape complet lipsit de umezeală.
Din gurile
fără cuvinte ale efigiilor de piatră descoperite în mormintele peruane vine
negarea pretenţiilor evoluţioniste că dinozaurii şi omul nu au coexistat. După
ce pietrele au fost privite cu un microscop optic, au existat trei tipuri de
reacţii: piatra din mormântul din Rio Grande este o descoperire adânc
ştiinţifică sau reacţia „AHA!”. Piatra Cabrera este de o certitudine
considerabilă sau reacţia „AH” că suntem pe urmele a ceva cu importanţă
ştiinţifică. Originalele Basilio fac pe cineva să spună „HA HA!” că ceea ce
avem aici este de o inventivitate comică.
Este un miez
de pietre antice şi ele pot fi diferenţiate de cele moderne făcute pentru a se
vinde turiştilor. Orice piatră falsă suferă de liabilităţi descalificatoare
care sunt revelate uşor la cea mai rapidă examinare. Experţi calificaţi au
atestat că gravurile au fost sculptate pe pietrele lui Cabrera înainte de a se
forma filmele de oxidare. Piatra din Rio Grande, Nazca, a trecut prin cea mai
atentă cercetare ştiinţifică şi a fost declarată veche în mod legitim.
Am hotărât să
fac alte teste pe pietre, deoarece scepticii ar putea pune sub semnul
întrebării analizele unui singur laborator. Pietrele au fost duse la Compania
Palm Abrasive din Portland, Oregon. Palm Abrasive vinde cea mai bună calitate
şi echipamentul microscopic cel mai precis. Echipamentul poate măsura obiecte
de o milionime de inci şi să facă poze şi filme video mostrelor. Pietrele au
fost examinate de o sondă optică video ROI, un sistem de inspectare şi de
măsurare non-contact incredibil. ROI are o vedere microscopică cu zoom de 20x
până la 500x. ROI este contactat la o maşină de măsurat în puncte coordonate
care poziţionează rezoluţia la mai mult de 50 milionimi dintr-un inch.
Cele trei
pietre au fost supuse unui test orb de către Richard Sutcliffe, care învaţă pe
alţii folosirea sondei video ROI. Rezultatele au fost revelatoare şi
concluzive. Piatra falsă, cioplită de Basilio avea scobituri care arătau albe
la amplificarea şi luminile lui ROI. Zona înconjurătoarea pietrei era acoperită
de patină. ROI a luat cea mai mică dintre particulele de cuarţ şi pirită care
au strălucit când microscopul cu zoom era la o înaltă amplificare. Scobiturile
trebuiau să fie recent tăiate pentru a întrerupe stratul de pe cuarţ şi pirită,
făcându-le să strălucească. Microscopul la 25x până la 75x a prins semnele
tăieturilor făcute la unghiurile drepte şi particule minuscule de metal
albastru. Nu exista nici o dovadă de folosire a uneltelor rotative.
A doua piatră
de la muzeul Cabrera a fost bine examinată. Scobitura nu a apărut strălucitoare
sau proaspătă, ci opacă şi uşor gri. Aceasta era verificarea că nu erau recent
făcute. Piatra nu avea gropi sau semne de crăpături în scobituri, care sunt
rezultatul fierăstraielor sau uneltelor rotative. Piatra avea o uzură egală a
scobiturilor, cu excepţia unei zone unde uzura era considerabilă. Zona uzată
poate fi cauzată de o manipulare constantă înainte de a fi îngropată.
A treia
piatră din mormântul din deşertul Nazca avea scobituri care erau gri închis,
vechi de vreme, crăpate şi încrustate cu salpeter. salpeterul sub 75x
amplificare arăta ca o creştere de alge peste o întreagă secţiune a pietrei. Fără
îndoială, această piatră a fost îngropată de secole. Erau cinci petece de
licheni ce creşteau pe piatră. Imaginea a doi dinozauri, o creatură a mării şi
a unui animal necunoscut au fost calculate ca fiind 1/16 dintr-un inci în medie
peste piatră. Figurile erau făcute în basorelief. Cum a fost cioplită piatra
pentru a face figurile mai înalte decât piatra este un mister. Richard
Sutcliffe care a făcut proba microscopică este expert în uneltele făcute de
maşini. Richard teoretiza că poporul antic ar fi putut folosi o unealtă cu
diamant.
Proba ROI a
fost folosită pentru a filma un video de 38 de minute cu cele trei pietre. Cum
au fost cioplite pietrele autentice s-ar putea să nu se afle , dar ele afişează
urmele trecutului: patina, salpeter, licheni, şi urmele vremii. Pata de sânge
de pe piatra de la Rio Grande Nazca era saturată cu contaminare bacteriană. Arheologii
peruani care au văzut piatra, au dat declaraţii definitive că pata fusese
cauzată de fluidele dintr-o mumie. Când li s-a spus despre imaginile cu
dinozauri, au spus „Nu avem o părere în legătură cu aceasta. Spunem că pata
este caracteristică celei găsite pe ţesăturile şi ceramicele care sunt
îngropate cu mumiile.”
Un video de
38 de minute despre teste a fost înregistrat şi în urma vederii lui, scepticii
cad într-o tăcere profundă şi prelungă. După ani de investigaţii exhaustive şi
cheltuieli enorme, verdictul exista. Este un miez antic al pietrelor din
mormintele din Ica, Nazca, Paracas, Tiahuanaco şi Wari. Oricine pretinde că
sunt false merge strâmb, fără un sprijin istoric sau ştiinţific.
Note de subsol
1 Filip Coppens. “Jurassic Library.” http://www.forteantimes.com/articles/isi.
2 Cientifico
Descubre Dinosaurios en Ica. Ojo-Lima, Domingo 03 de Octobre de 1993, p. 7.
3 Juan de
Santa Cruz Pachacuti Llamquie: Relacion de antiquedades deste reyno del Piru.
1571.
4 Interviews with Dr. Javier Cabrera, his sister,
Isabel Cabrera, and his daughter, Eugenia Cabrera.
5 Herman buse. Introduccion Al Peru. Lima , 1965.
6 Santiago
Agurto Calvo. “Las piedras magicas de Ocucaje”. El Comercio. Lima , 11 December, 1966.
7 Alejandro Pezzia Asserto. Ica y el Peru
Precolombino. Volume I (Ica :
1968), p. 25ff.
8 Erich von Daniken. According to the Evidence.
(Souvenier Press: Great Britain, 1976), pp 284ff. For a full account read my
forthcoming book, Did Man Walk with the Dinosaurs: The Mystery of the Ica
Stones.
9 Ryan Drum. “The Cabrera Rocks,” Info Journal. No.
17 (May, 1976), p. 10.
10 Robert Charrous. L’Enigme des
Andes Editions. (Robert Laffont: Paris, 1974), p. 72.
11 “The Amazing Ica Stones. The Peruvian Times. (August, 25,
1972).
12 Roy
L. Moodie. “Injuries to the Head Among the Pre-Columbian Peruvians”. Annals of
Medical History.
(Vol. 9), p 278.
(Vol. 9), p 278.
13 Alejandro Pezzia Asserto. Ica y el Peru Pre-Colombino, Vol. 1. (Ica : 1968).
14 John W. Verano. “Prehistoric Disease and
Demography in the Andes .” In Disease and
Demography in the Americas .
Ed. J. Verano and D. Ubelaker, pp. 15-24, (Washington
D.C. and London :
Smithsonian Institution Press), 1992. John W. Verano. “Physical Evidence of
Human Sacrifice in Ancient Peru .”
In Ritual Sacrifice in Ancient Peru .
Ed. Elizabeth P. Benson and Anita G. Gouv, (Austin :
University of Texas Press), 2001, pp. 165-184.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu