Cuprins:
Un cuvânt din partea traducătorului
Ce am găsit
Cuvinte de încheiere
Mai multe materiale pentru Theophilos găsiţi pe Internet
la:
www.theophilos.3x.ro
www.theophilos.3x.ro
Un cuvânt din partea traducătorului
Experienţele credinţei îşi au frumuseţea lor unică: ele
încep cu Cuvântul scris, care este crezut şi trăit. În acest fel, ele arată
limpede că realităţile biblice sunt şi astăzi tot atât de valabile cum au fost
atunci când autorii Bibliei, inspiraţi de Duhul Sfânt au scris rânduri care
„sunt duh şi viaţă", pentru veşnicie.
Un creştin, fost slujitor al unei importante denominaţii
creştine a găsit o comoară scumpă: binecuvântarea bogată pe care o aduce
strângerea laolaltă a creştinilor în jurul Domnului Isus Cristos, fără cler
specializat, fără ceremonii şi altare împodobite, fără formule învăţate pe de
rost, dar cu inimi pline de frumuseţea Domnului şi Mântuitorului lor, de
dragostea Tatălui.
În acest sfârşit de mileniu zbuciumat, creştinii au
nevoie de întoarcerea la izvoarele de la început ale creştinismului, de
întoarcerea la creştinismul nou-testamental.
Broşura de faţă - tradusă din limba franceză - este
prezentarea unei experienţe de dorit pentru cât mai mulţi: aceea a găsirii unei
părtaşii de credinţă în care singura călăuză este Cuvântul lui Dumnezeu, fără
adausuri ale înţelepciunii umane. Ce mult dorim ca tot mai mulţi credincioşi să
cunoască o asemenea experienţă, aceea de a trăi Scriptura în practica
strângerii laolaltă a credincioşilor! Este interesant că, acum mai bine de 7
decenii, preotul ortodox Teodor Popescu a experimentat o situaţie similară şi,
în ciuda multor greutăţi, credincios Cuvântului lui Dumnezeu, a adus mari
binecuvântări nu numai pentru el personal ci şi pentru mii şi mii de
credincioşi care i-au urmat îndemnul şi exemplul.
De aceea, recomandăm această lucrare credincioşilor şi
rugăm pe Domnul ca El să facă roditoare gândurile care îndreaptă spre deplina
suficienţă a lui Cristos, în viaţa individuală şi în viaţa de adunare laolaltă
a creştinilor.
Iulie 1993
Şerban Constantinescu
Şerban Constantinescu
Ce am găsit
Este un privilegiu pentru mine să prezint cititorului
acestei broşuri adunările de creştini credincioşi, denumiţi uneori „fraţi"
(n.tr. în vest „fraţii din Plymouth"). Scriu aceste rânduri cu oarecare
ezitare, pentru că nu doresc cu nici un chip să înalţ pe om sau vreo grupare de
oameni. Totuşi, mă simt îndatorat să împărtăşesc cu alţii binecuvântările pe
care eu însumi le-am primit pe calea părtăşiei cu această ceată din poporul lui
Dumnezeu.
Timp de şase ani am exercitat funcţia de pastor în cadrul
unei importante denominaţii religioase, pentru că m-am născut, am fost adus la
Cristos şi am fost crescut în acea denominaţie care, vorbind în general, crede
Biblia şi predică Evanghelia. Totuşi, cercetarea personală cu privire la
învăţătura Noului Testament cu privire la Biserică (Adunare) şi la slujirea în
Domnul m-a condus la faptul de a avea întrebări substanţiale cu privire la
caracterul biblic al multor tradiţii şi metode din bisericile (adunările)
noastre. În acelaşi timp, intram tot mai mult în cunoştinţă cu existenta acelor
adunări simple de credincioşi, ale căror covingeri şi practici corespund în
chip surprinzător cu convingerile care creşteau în mine ca urmare a cercetării
Scripturilor. După multe rugăciuni şi frământări, m-am simţit îndemnat de Duhul
Sfânt să demisionez din postul meu de pastor şi să părăsesc denominaţia din
care făceam parte, spre marea dezamăgire a unora, ca să încep să mă adun cu un
mic grup al acestor fraţi şi surori. N-am regretat niciodată că am făcut acest
pas şi nici n-aş putea niciodată să exprim în cuvinte cât de mult am fost
binecuvântat eu şi familia mea prin această schimbare. Socotesc că ar fi fost o
ingratitudine şi egoism să păstrez pentru mine ceea ce am găsit, cu atât mai
mult cu cât un mare număr de creştini simte că se petrece ceva în sânul
tradiţiilor din Biserică, dar sunt în necunostinţă de faptul că există adunări
care se adună respectând Scriptura.
Expresia „fraţii din Plymouth" este un nume dat de
alţii, ca să desemneze aceste adunări; ei înşişi nu şi-au pus nici un nume pe
care să-l fi adoptat. În fapt, ei se consideră în mod simplu credincioşi în
Domnul Isus Cristos, care se adună fără vreun titlu denominaţional, numai în
Numele Lui. Dacă este nevoie de folosirea unei etichete, este preferat termenul
„fraţii", pentru că el nu este un nume care-i dă la o parte pe alţii, ci
un nume care poate fi aplicat deopotrivă tuturor credincioşilor. Pentru a nu da
loc nici unei confuzii arătăm că numele de fraţi, fără majusculă (F),
subliniază că acest nume nu se referă la o denominaţie, ci la credincioşi care
se adună în simplitate nou-testamentală, recunoscând unitatea lor esenţială cu
toţi ceilalţi credincioşi în Cristos, fără să intre în discuţie afilierea
denominaţională sau locală.
Mişcarea a început în Anglia la începutul anilor 1800
(n.tr. în fapt a început cu aproape 2000 de ani în urmă, la Ierusalim, odată cu
coborârea Duhului Sfânt). Plymouth - în Anglia era unul din primele şi marile
centre ale lucrării. Lucrarea a început prin retragerea credincioşilor din
denominaţiile (sistemele) şi tradiţiile oamenilor care dominau creştinătatea. În
ciuda faptului că au început ca o mică ceată, „fraţii" au adus foarte
repede o influenţă de netăgăduit asupra creştinătăţii evanghelice. Multe din
temele care au devenit comune creştinilor care preţuiesc Biblia, care sunt
alipiţi de ea, ca binecuvântata nădejde a venirii în curând a lui Cristos,
deosebirea marcantă dintre lege şi har, poziţia aparte a Adunării în planurile
lui Dumnezeu, binecuvântarea în viitor a lui Israel sunt adevăruri care au fost
în bună parte recuperate şi popularizate de scriitori şi învăţători ai
Scripturilor dintre fraţi ca J.N. Darby, F.M. Grant, H.A. Ironside, William
Kelly, C.H. Mackintosh, Samuel Ridout, W.E. Vine şi mulţi alţii. Este imposibil
să fie supraestimat efectul pe care aceşti oameni evlavioşi şi dotaţi l-au
exercitat asupra gândirii evanghelice de-a lungul anilor.
Menţionez aceste lucruri nu ca să-i fac să se mândrească
oamenii aceştia sau mişcarea „fraţilor", ci pentru că cei ce aud pentru
întâia oară despre aceste adunări, pot gândi - în mod greşit - că ei sunt o
sectă extremistă sau o întovărăşire religioasă ce trebuie evitată. Nu aşa stau
lucrurile; aceşti credincioşi au avut un rol cheie în istoria creştinismului
biblic în cursul ultimelor două secole şi ei continuă să fie alipiţi fără nici
o abatere învăţăturilor fundamentale ale credinţei: Dumnezeirea lui Cristos,
moartea Lui ca jertfă, învierea Lui fizică şi venirea Lui din nou, mântuirea
prin credinţă, inspiraţia literală a Scripturilor etc.
Adunările nu sunt cu nici un chip reprezentări perfecte ale
creştinismului nou-testamental, iar istoria lor nu este de fel lipsită de
slăbiciuni omeneşti, pentru că, dincolo de toate, strâgerile laolaltă locale
sunt alcătuite din sfinţi nedesăvârşiţi şi mişcarea, în ansamblu, a cunoscut
partea ei de dispute şi dezbinări regretabile. Nimeni nu este mai profund
conştient de aceste lucruri decât „fraţii" înşişi. Multe dintre lucrurile
pe care le arăt în această broşură, ei ar fi foarte reţinuţi în a le arăta. Şi
aşa trebuie să fie. Domnul Isus a spus: „Cine vorbeşte despre el însuşi îşi
caută gloria lui însuşi!" Dar, întrucât eu sunt nou venit în mijlocul
adunărilor, socotesc că pot vorbi fără stânjenire despre ceea ce am găsit, fără
a fi în pericolul de a mă arăta mare. Ceea ce scriu este o mărturie, iar eu nu
mă simt obligat de a trata într-un mod sistematic credinţele şi practicile
adunărilor. Mai degrabă, aş vrea să fac câteva comentarii asupra a patru
caracteristici specifice, pe care le-am găsit deosebit de remarcabile şi
importante.
1.
Eliminarea „clerului" ca o clasă distinctă de credincioşi
Biserica
primară în simplitatea ei, aşa cum poate s-o constate orice cititor sincer al
Noului Testament, nu cunoştea un lucru ca acela de a fi cineva „cleric"
sau de profesiune slujitor al religiei. Ideea unei adunări de credincioşi
condusă de un om care să fi fost declarat „slujitor al religiei" sau
preot, având o formaţie profesională în acest sens şi un salariu atribuit,
lipseşte cu totul din Noul Testament. Modelul preconizat mai degrabă de Noul Testament este că
adunarea trebuie condusă nu de un singur păstor, ci de un grup de oameni,
numiţi de obicei „bătrâni" deşi în Noul Testament mai apare şi numele de
„păstori" şi supraveghetori. (Nu denumirea este importantă aici.)
Implicaţia evidentă a celor arătate mai sus este că bătrânii trebuie ridicaţi
de Dumnezeu din mijlocul adunărilor locale şi nu angajaţi sau importaţi de
adunări, din afară.
Adunările de fraţi încearcă să menţină acest model şi, de
fapt, aceasta a fost cauza care m-a atras către ele. În timp ce-mi exercitam
rolul tradiţional de pastor al unui cult religios, cercetarea Noului Testament
m-a dus la încredinţarea că ocupam un post nebiblic. Cu ajutorul modelului
nou-testamental pe care îl avem înainte, am început să văd într-o lumină nouă
unele rezultate triste care au apărut, pentru că oamenii au îmbrăţişat în masă
un model nebiblic cu privire la conducerea bisericii. Mulţi pastori ai
bisericilor locale fac - în general - parte dintre cei mai pioşi şi predaţi
credincioşi, dar sistemul clerical, această împărţire între „clerici" şi
„laici" a adus pagube de necalculat Adunării lui Dumnezeu.
Un cunoscut antrenor a definit jocul de foot-ball ca
reprezentând: „Douăzeci şi doi de oameni pe teren, care au nevoie disperată de
odihnă, înconjuraţi de 50.000 de oameni care au nevoie disperată de
exerciţiu." Cam aşa stau lucrurile în prezent în multe biserici, din cauză
că se consideră că numai slujitori ai religiei de meserie pot prezenta în
public Evanghelia, pot învăţa pe alţii din Cuvântul lui Dumnezeu sau pot avea
grijă de turmă. În acest fel, o armată a lui Dumnezeu care ar putea fi
puternică, este subîmpărţită într-o mână de ostaşi activi şi o mare masă de
spectatori, care îi încurajează pe cei activi prin prezenţa la strângerile
laolaltă şi prin suport financiar.
Ca să fim drepţi, trebuie acum să spunem că mulţi dintre
pastori deplâng această situaţie. Ei înţeleg că rolul lor este nu să
monopolizeze lucrarea de slujire, ci ca pe o pregătire a sfinţilor, ca să fie
şi ei înşişi părtaşi la această lucrare. Dar, deşi dorit, acest rezultat se
realizează foarte rar, pentru că distincţia dintre „clerici" şi
„laici" are un mare efect demobilizant asupra sfinţilor. S-a înrădăcinat
prea puternic înţelegerea că anumite elemente ale lucrării creştine sunt
rezervate numai câtorva „chemaţi" să aibă o poziţie specială faţă de
sfinţi.
Atunci când începusem să descopăr adevărul Noului
Testament cu privire la aceste lucruri, am împărtăşit greutatea cu câţiva
oameni din biserică, sugerându-le că şi alte persoane, în afara
„pastorului" ar trebui implicaţi, de pildă, în predicarea şi învăţarea din
Cuvânt, la strângerile laolaltă ale bisericii. Unul
dintre ei a răspuns în final cu sinceritate: „Dar, domnule pastor, noi n-am
studiat ca dumneavoastră." Prima mea reacţie a fost să-l întreb: „Cum
adică?" Aş putea spune fără nici o ezitare că 99 procente din ce cunosc
din Biblie am învăţat nu la seminarul teologic, ci cercetând personal
Scripturile şi scrieri ale oamenilor evlavioşi, iar aceste resurse sunt la
îndemâna fiecărui sfânt, care poate profita în chip regulat de ele. În fapt, mulţi oameni
formaţi la seminar sunt de acord cu mine ca să admită că formarea lor la
seminar, departe de a-i califica pentru ca să explice bogăţiile spirituale ale
Cuvântului lui Dumnezeu, mai degrabă a fost o experienţă copleşitoare, de care
au trebuit să se refacă sub aspect spiritual, pentru a fi roditori în vestirea
Cuvântului.
În adunări, supravegherea spirituală a turmei este
executată de un grup de fraţi maturi şi cu răspundere, iar vestirea publică a
Cuvântului este împărţită între bărbaţii din adunare care au dovedit că au dar
în această privinţă. Un bărbat nu este nevoie să fie bătrân ca să predice sau
să dea învăţătură şi invers sunt destui bătrâni ai adunărilor care nu iau parte
la scrierea sau la învăţarea publică din Cuvânt (deşi ei „sunt în stare să
înveţe pe alţii" în lucrarea personală cu sufletele). Mai mult, cum vom
vedea, la strângerea săptămânală pentru frângerea pâinii, chiar şi cei care nu
iau Cuvântul în mod regulat în public, pot împărtăşi un gând din Biblie sau un
alt cuvânt, pe scurt. Desigur, există şi lucrători care folosesc tot timpul
pentru vestirea Cuvântului, cum sunt misionarii, evangheliştii, cei ce învaţă
din Cuvânt, dar în cea mai mare parte supravegherea şi lucrarea publică în
fiecare duminică este desfăşurată de oameni care în timpul săptămânii merg
să-şi practice meseriile lor pentru a-şi câştiga pâinea cea de toate zilele.
Atunci care este calitatea lucrării publice în adunări,
dacă ea este dată pe seama unor oameni care n-au primit niciodată o şcolarizare
teologică, n-au învăţat omiletica şi n-au fost „ordinaţi" sau
„hirotonisiţi" niciodată? Iată părerea mea în această privinţă: învăţătura
Bibliei în adunări, deşi nu este caracterizată printr-un stil rafinat care să
atragă publicul, cum ar face un vestitor al Cuvântului de meserie şi plătit
este, în ansamblu, superior în ceea ce priveşte conţinutul. Dincolo de toate,
aşa cum spunea cineva, este o diferenţă imensă între „a fi savant în Scripturi
şi a avea inteligenţă în Biblie." În multe cursuri de seminar şi la
amvonul multor pastori se accentuează asupra acestei deosebiri, mai ales când
păstorii au de pregătit două sau trei „mesaje" pe săptămână, pentru o
asistenţă care este total dezinteresată în adevărurile adânci ale Cuvântului lui
Dumnezeu. Vorbitorul obişnuit dintr-o adunare de fraţi nu ştie să-şi înceapă
punctele planului său prin aceeaşi literă din alfabet sau chiar că trebuie să
aibă un plan, să dea predicii un titlu lesne de reţinut, să facă o introducere
atrăgătoare şi să încheie cu o concluzie puternică. Ceea ce ştie el să facă
este să se ridice simplu şi să desfăşoare Cuvântul lui Dumnezeu, verset cu
verset şi rând cu rând. Iar ascultătorii au urechea obişnuită să găsească
plăcere în adevărurile Scripturilor, nu în ambalajul care le înfăşoară.
Înainte de a încheia acest subiect (asupra căruia am
scris mai pe larg în broşura „Este scripturistic sistemul unui singur pastor?”)
aş vrea să mai menţionez un efect mai avantajos, căruia i-am fost martor, al
acestui sistem care constă în împărţirea lucrării publice între bărbaţi: este
vorba de efectul lui asupra familiilor din adunare. Cine ar putea măsura
impresia profundă produsă asupra copilului care, săptămână după săptămână, îşi
vede tatăl (nu pe „predicator" sau pe „slujitor" ci pe tatăl său)
ridicându-se, fie pentru a explica din Cuvântul lui Dumnezeu, fie pentru a
împărtăşi gânduri simple cu privire la gloria lui Cristos, la Masa Domnului. Iar
binecuvântarea adusă prin această practică este oare mai puţin adâncă în soţia
şi mama evlavioasă care îşi are copilul lângă ea? Nu este în zilele noastre un
strigăt real în atâtea soţii credincioase: „O! de ar fi soţul meu mai interesat
în lucrurile spirituale!" Este în adunările noastre o astfel de nevoie!
Este pentru noi, bărbaţii, un lucru apăsător: am fost
rânduiţi să exercităm îndrumarea spirituală în casele noastre, dar suntem
delăsători a împlini acest lucru. Dacă femeile ar fi să ia iniţiativa, mulţi
bărbaţi s-ar complace în această stare. Dacă un pastor de profesie este
însărcinat şi cu predicarea şi cu învăţătura şi cu mărturia publică şi cu
sfătuirea, atunci cea mai mare parte dintre bărbaţi se mulţumesc cu rolul
confortabil de spectator. În adunările de „fraţi" bărbaţii sunt încurajaţi
să-şi exercite darul, sunt aşteptaţi să facă asta şi li se oferă prilejul -
pentru că nimeni n-o poate face în locul lor.
Iar bărbaţii pot vedea practica aceasta ca pe un model
înfăţişat înaintea lor de alţi bărbaţi, care este ştiut că n-au fost formaţi în
seminarii şi n-au fost ordinaţi sau plătiţi ca să prezinte Cuvântul sau să
exercite alte lucrări în câmpul lucrului pentru Domnul. Ce minunat să constaţi
că bărbaţii folosesc aceste ocazii, contribuind astfel la bunul mers al
adunării, cu avantajele care se revarsă în propriul lor cămin.
2. Supunerea faţă de învăţătura biblică referitoare la
rolul femeii în adunare
Acest punct ne aduce la o altă trăsătură a adunărilor, pe
care unii o socotesc inadmisibilă; este vorba de ascultarea literală de
învăţătura Scripturii cu privire la locul femeii în adunare. Această învăţătură
se găseşte în versete ca 1 Corinteni 11 şi 14 şi 1 Timotei 2. Este o învăţătură
diametral opusă spiritului epocii noastre; poate că acesta este motivul pentru
care această învăţătură este atât de atacată, ignorată sau compromisă chiar
printre oameni care mărturisesc că iubesc Cuvântul lui Dumnezeu.
Este un lucru recunoscut, că la multe persoane
constatarea că purtarea unei învelitoare pe cap de către femeile din adunări
produce o reacţie de şoc şi de insultă personală. După unii din ei, această
practică plasează adunările deasupra îmblânzitorilor de şerpi. În ceea ce ne
priveşte, atât eu cât şi soţia mea am găsit în această practică certitudinea
finală (aşa cum voi arăta mai departe) că trebuie să începem să ne strângem
laolaltă cu aceşti fraţi şi surori. Mulţi ani am auzit diferite explicaţii ale
învăţăturii Noului Testament în legătură cu rolul femeilor. În mare măsură
explicaţiile se concentrează asupra condiţiilor culturale locale care ar fi
justificat aceste învăţăminte; s-a pretins că prezenţa prostituatelor în
templul din Corint ar explica insistenţa apostolului Pavel cu privire la
purtarea unei învelitori pe cap şi cu privire la faptul că femeia trebuie să
tacă în adunare. Nouă aceste explicaţii nu ne-au sunat niciodată bine. Mai
întâi, nu ni s-a părut corect să legi înţelegerea Cuvântului veşnic al lui
Dumnezeu de istoria socială antică greco-romană. Interpretarea simplă şi
directă a pasajului este negată, în virtutea unor presupuse cunoştinţe
extrabiblice. De altfel, de câte ori o soră se ridică în biserică să spună din
Cuvânt, sau într-o ocazie, când o soră a fost aleasă să dea învăţătură într-o
clasă din şcoală duminicală, formată din bărbaţi şi femei, eu şi soţia mea eram
frământaţi de simţământul că acest lucru nu era în regulă.
O doamnă scumpă din biserica în care eram ca pastor a
venit la unul din fraţii cu răspundere în biserică şi la mine. Era foarte
tulburată. Citise în Noul Testament învăţătura biblică şi voia să ştie:
interpretăm Cuvântul aşa cum este scris sau sunt alte sisteme de luat în
consideraţie? Dacă interpretăm Cuvântul aşa cum este scris, de ce biserica
noastră nu se supune Cuvântului? I-am spus că şi pe mine mă deranja această
situaţie şi că, nefiind încă sigur care este interpretarea corectă, voi cerceta
mai îndeaproape textele pentru a ajunge la o concluzie. Era perioada în care - aşa cum am spus - mă confruntam şi
cu alte probleme. Am ajuns la concluzia finală că toate textele din Scriptură
la care se referea însemnau exact ceea ce se spunea şi că numai o interpretare
a Cuvântului coruptă de tradiţie şi de spiritul timpului a împiedicat Biserica
să ia aceste texte aşa cum sunt scrise literal.
Dacă
cineva ia literal textele biblice care se referă la poziţia femeilor în
biserici sau dacă sugerează că femeile chiar trebuie „să tacă în adunări",
că nu este chemarea lor să înveţe pe alţii, riscă să i se replice: „În cazul
acesta, am impresia că tu crezi că ele trebuie să se şi acopere!" - ca şi
când această din urmă cerinţă a Scripturii ar fi ceva ridicol şi că simpla menţiune
a acestui adevăr ar trebui să te facă s-o iei la fugă. Într-un sens, această
replică conţine ceva adevărat: dacă adoptăm o învăţătură clară a Scripturii dar
lăsăm de o parte o alta, tot aşa de clară, suntem inconsecvenţi. Dar este o soluţie potrivită
să n-o adoptăm nici pe una nici pe cealaltă? Acum poate înţelegeţi de ce am
fost cuceriţi când am văzut că se practică acoperirea capului de către surori
în adunări. Am înţeles că acolo sunt credincioşi care încearcă să se conforme
modelului nou-testamental pentru Biserică, şi nu vor doar să creeze
dificultăţi. Iată, sunt adunări cărora nu le este teamă să asculte de Cuvântul
lui Dumnezeu, chiar când ascultarea lor îi pune în dezacord cu starea de spirit
a celor lumeşti ca şi a creştinătăţii.
Purtarea învelitorii pe cap nu este o practică impusă
într-un spirit legalist. În cea mai mare parte a adunărilor ea se face într-un
spirit liniştit şi cu bună înţelegere din partea femeilor, care sunt cele mai
puternice adepte ale acestei practici. Cei ce vizitează adunările nu sunt
forţaţi şi nu sunt făcuţi să se simtă legaţi, lor nu li se cere să se conforme
cu această practică. Nu este un jug al robiei. Cele mai multe dintre surori se
bucură că în acest fel ele exprimă înaintea întregii adunări supunerea faţă de
cap şi, prin asta, supunerea potrivită a Adunării faţă de Cristos. Ascultarea
lor în acest domeniu mărunt îl onorează pe Cristos, familiile sunt întărite,
fetele învaţă frumuseţile feminităţii, iar bărbaţii sunt astfel invitaţi să-şi
ia rolul de îndrumători spirituali. Dacă cineva simte că această supunere este
apăsătoare, să facă efortul să întrebe pe surori dacă se simt apăsate prin
aceasta. Să observe atitudinea feţelor şi să compare în mod discret caracterul,
maturitatea spirituală a lor, în comparaţie cu a celorlalte. Vor descoperi în
viaţa de cămin, în viaţa dintre soţi şi în comportarea copiilor, nu faptul că
este purtată o învelitoare, ci duhul de ascultare cu bucurie a soţiei şi de
îndrumare activă exercitată de către soţ, învăţat, hrănit şi susţinut de acest
simbol. Şi apoi să se întrebe în propria lui inimă dacă un legalism asupritor
ar putea produce asemenea roade.
Apoi, să întrebe pe cei care dau la o parte poruncile lui
Dumnezeu pentru tradiţiile oamenilor. Dacă învăţătura Noului Testament cu
privire la femei în adunări se aplică în sens literal numai unui grup restrâns
de destinatare speciale, datorită unor condiţii culturale, atunci unde pot găsi
surorile învăţătură potrivită pentru ele, în lumina propriilor noastre condiţii
culturale? Erau oare mai presante nevoile din Corint şi din primul secol decât
cele de azi, când rolul bărbaţilor şi al femeilor a devenit atât de confuz şi
în care evlavia feminină este supusă multor atacuri răutăcioase, aşa cum nu s-a
cunoscut înainte? Dacă atunci era nevoie de un cuvânt limpede din partea
Domnului, să nu fie nevoie şi acum, cu atât mai mult? În mod evident, este
nevoie. Iar cei ce se supun cu bucurie învăţăturii Scripturii în aceste domenii
strălucesc ca nişte lumini în lume, în mijlocul unei generaţii bolnave şi
pervertite.
3. Înălţarea Persoanei şi lucrării lui Cristos
Pot spune cu recunoştinţă că chiar înainte de a părăsi
biserica denominaţională, scriitorii dintre „fraţi" m-au învăţat să-mi
găsesc gloria în Persoana şi lucrarea Domnului Isus Cristos. Cărţi ca „Note asupra
cărţii Levitic" scrisă de C.H. Mackintosh, „Expuneri cu privire la
Epistola către evrei" şi „Lămuriri cu privire la Cort" de Samuel
Ridout au început să hrănească în mine o atracţie profundă către El şi o
preţuire solidă, mai mult doctrinară decât sentimentală a lucrării Lui; pe
scurt, plăcerea de Cristos în frumuseţile Lui nespus de felurite, plăcere pe
care n-o cunoscusem mai înainte. De când îmi împărtăşesc soarta cu fraţii, am
avut ocazia să mulţumesc lui Dumnezeu pentru susţinerea constantă a gloriei lui
Cristos în aceste umile adunări ale poporului lui Dumnezeu şi să mă întreb de
ce m-am mulţumit atât timp cu o teamă de El superficială, insipidă şi
sentimentală.
Putem oare nega că o asemenea stare descrie perspectiva
întâlnită de obicei în literatură, în învăţătură şi în predicile evanghelice
din timpul nostru? Foarte rar, vorbindu-se despre cruce, se depăşeşte adevărul
suferinţelor Sale fizice şi că „a murit pentru păcatele noastre". Desigur,
moartea Lui pentru noi este un adevăr măreţ şi cu aceasta începe înţelegerea de
către păcătoşi a semnificaţiei crucii. Dar abia dacă acest lucru poate spune
despre măreţiile crucii pentru sfinţi. Ca să folosim imaginile levitice, să ne
mulţumim oare numai cu jertfa pentru vină (însemnată şi preţioasă) şi să neglijăm
aspectul jertfei lui Cristos pentru păcat, jertfa de mulţumire şi
arderea-de-tot? Ah - arderea-de-tot, cea mai frumoasă şi cea mai înălţată
dintre jertfe, în semnificaţia lor tipică (simbolică). Această jertfă
înfăţişează lucrarea lui Cristos nu în felul cum afectează ea pe om, ci cum
este văzută de Dumnezeu; ea Îl prezintă pe Cristos nu ca pe Cel ce poartă
păcatele noaste, ci ca pe Cel ce S-a consacrat de bunăvoie lui Dumnezeu, chiar
până la moarte, ceea ce a fost un motiv de nespusă bucurie pentru inima
Tatălui. Iată-L pe Cristos, „care prin Duhul cel veşnic S-a oferit pe Sine
Însuşi ca jertfă fără pată lui Dumnezeu" (Evrei 9:14). Cine poate pătrunde
parfumul acestei jertfe către Dumnezeu! Totuşi, lăsăm pe cititor să judece
singur de câte ori aud cei mai mulţi dintre credincioşi vorbindu-se despre
aceste lucruri?
Dacă învăţătura cu privire la lucrarea lui Cristos în
momentul de faţă se arată superficială şi nesatisfăcătoare, învăţătura cu
privire la Persoana Lui glorioasă este practic inexistentă. Desigur, cei mai
mulţi (dar nu toţi) dintre credincioşii evanghelici ar putea, dacă sunt
întrebaţi, să răspundă că Cristos a fost în acelaşi timp Dumnezeu şi Om, dar mă
tem că la o cercetare mai adâncă, rezultatele, chiar asupra acestui punct ar fi
tulburătoare. Ce se ştie însă despre imposibilitatea lui Cristos de a păcătui? Ar
fi putut El păcătui? A luptat în condiţia Lui umană aşa cum luptăm noi
împotriva păcatului? Când „S-a făcut trup" a pus El deoparte vreunele din
atributele Lui dumnezeieşti? Ce ştim despre natura Lui umană incoruptibilă? Era
ea oare supusă îmbolnăvirii şi morţii? Ce ştim de felul minunat în care este
ilustrată Persoana Lui în Cort, în jertfele din Levitic şi în alte imagini
(tipuri) din Vechiul Testament? De ce ne sunt lăsate patru evanghelii? Ce
aspect cu privire la Cristos prezintă fiecare dintre ele? Şi chiar când se pot
da răspunsuri exacte şi corecte din punct de vedere teologic la aceste
întrebări, avem oare o inimă sinceră pentru Cristos, avem o contemplare
constantă a Lui, o foame zilnică după Cel ce este „Pâinea care a coborât din
cer"?
Doresc să
fac un pas înainte aici, cu toată precauţia, pentru că generalităţile pot fi
periculoase şi nimic nu este mai nelalocul lui decât să te lauzi cu temere de
Cristos, ca individ sau ca grup de adunări. Personal, am observat că, cu toate
slăbiciunile care pot fi descoperite în adunările de „fraţi" există, în
general, o admiraţie şi o teamă mai accentuată pentru Persoana şi lucrarea lui
Cristos decât întâlnim de obicei în alte părţi. Înţeleg dacă vreun cititor nu
împărtăşeşte părerea mea în această privinţă şi n-a auzit vreodată pe vreunul
în adunări să pretindă asemenea lucruri, dar în ceea ce mă priveşte, nu pot să
mă opresc să nu vorbesc cu privire la ceea ce am văzut şi auzit.
Una dintre
primele surprize pe care le-am trăit după ce am început să mă adun cu mica
adunare a fost ţinerea unei serii de întâlniri speciale cu un frate care
prezenta Cuvântul ca vizitator. Mai înainte, eram obişnuit ca asemenea „evenimente"
să fie precedate de o serie de reclame care erau încununate de sosirea
predicatorului, vedetă în turneu. Iar dacă acesta nu era vreun fost sportiv
profesionist sau fost puşcăriaş convertit, trebuia să fie cel puţin un orator
fascinant, bine pregătit să ţină o serie de cuvântări dinamice şi bine recitate
asupra unei varietăţi de subiecte. Dacă m-am aşteptat la aşa ceva, am fost
decepţionat, pentru că am văzut un grup de creştini strânşi laolaltă în
linişte, care nu erau incitaţi de alţii şi care ascultau un slujitor al lui
Cristos fără pretenţii, al cărui mesaj era plin de căldură şi care prezenta
viaţa Domnului nostru, expusă în Evanghelia după Marcu.
După această surpriză, am observat că acelaşi spirit se
manifesta în diferite feluri. De exemplu, într-un timp când librăriile de cărţi
creştine sunt pline cu studii avangardiste, de romane cu conţinut creştin şi de
cărţi de psihologie lumească (axate pe eforturile personale) cu un strat
subţire de vopsea creştină, în cercul altor credincioşi se află o carte scrisă
în urmă cu 150 ani „Scurte meditaţii asupra gloriei morale a Domnului
Isus", care se menţine şi acum la un tiraj mare. Această atracţie simplă
către Cristos este legată, cred, de ceea ce vom menţiona mai departe, frângerea
pâinii săptămânal, aşa cum este practicată în adunări. Această practică de
strângere laolaltă a credincioşilor sub călăuzirea Duhului Sfânt, ca să ne
aducem aminte de Domnul, aşa cum a dorit El, cred că a dat loc acestei
moşteniri de a înălţa Persoana şi lucrările lui Cristos de către fraţi. Adesea
în jurul Mesei Domnului cântăm:
„Pe masa-nchinării stă mielul jertfit,
Stă Pâinea vieţii ce-n lume-a venit,
Sublim ne desfată parfumul de har,
În inimi umplute de veşnicu-Ţi Dar."
Şi le spun fraţilor şi surorilor mele în adunare să ia
seama că mă tem să nu se depărteze de simplitatea devoţiunii către Cristos. Şi,
în timp ce noi aducem mulţumiri lui Dumnezeu pentru moştenirea Sa bogată, să
mărturisim că am adâncit-o prea puţin şi să recunoaştem că nu ne este de folos
s-o impunem într-un spirit de rigoare legalistă. Sunt sfere bogate ale gloriei
Persoanei Domnului Cristos încă neexplorate sau neapreciate din cauza
comodităţii şi a greutăţii de înţelegere a duhului nostru. Cât cunoaştem noi
din lucrurile Lui? Să ne mărturisim slăbiciunile şi apoi să creştem în
cunoaşterea Domnului.
4. Amintirea Domnului în fiecare săptămână, prin
frângerea pâinii
Deşi Scripturile nu specifică cerinţe absolute cu privire
la frecvenţa Mesei Domnului, este clar că biserica nou-testamentală practica
Cina Domnului în fiecare duminică (Faptele Apostolilor 2:17; 1 Corinteni 11:17
etc). Nu numai atât, dar Masa Domnului era în centrul atenţiei la strângerea
laolaltă. Acesta este un alt domeniu cu privire la care începusem să fiu mişcat
în conştiinţa mea când cercetam modelul nou-testamental cu privire la biserică.
În Faptele Apostolilor 2:42, frângerea pâinii este menţionată ca unul dintre
cele patru puncte asupra cărora stăruiau primii creştini (alături de doctrina
apostolilor, legătura frăţească şi rugăciuni). Câte
biserici ar putea fi chiar şi în mod vag calificate ca stăruind în frângerea
pâinii? În biserica în care eram pastor, ca şi în multe alte biserici pe care
le cunoşteam, fraza biblică: „ori de câte ori mâncaţi pâinea aceasta şi beţi
paharul acesta" devenise în fapt: „de puţinele ori când mâncaţi
etc..."
Reacţia
obişnuită a celor care află că adunările de „fraţi" urmează modelul
nou-testamental cu privire la ţinerea săptămânală a Cinei Domnului este: „Dar
eu nu vreu să avem masa Domnului în fiecare săptămână." Nici eu nu vreau, dacă cina
se ia aşa cum se ia acum în cele mai multe biserici evanghelice! În multe
cazuri cina a devenit un ritual, încrustat de vestigiile religiilor oficiale
(potrivit cărora pâinea şi vinul pot fi împărţite numai de anumiţi oameni, cu
funcţii eclesiastice). Revenind asupra anilor mei de pastorat, îmi amintesc ce
plin de îndoieli eram chiar când anunţam pregătirea pentru Masa Domnului de
trei sau patru ori pe an. Acum însă, Masa Domnului mi-a devenit o desfătare
puternică, aşa că - dacă prin forţa lucrurilor sunt nevoit să absentez vreodată
- socotesc asta ca o mare lipsă.
Permiteţi-mi să încerc să descriu, pentru cei care n-au
fost niciodată martori ai adunării de frângerea pâinii, modul de desfăşurare în
adunări.
Ora acestei adunări a credincioşilor diferă: unele adunări
o ţin ca prima lor întâlnire, duminica dimineaţa, altele preferă s-o ţină
seara. Sfinţii se adună având înaintea lor Masa Domnului. În unele cazuri, ei
se adună în cerc, având masa la mijloc; în alte cazuri, masa este aşezată
înaintea locului de adunare. Poate că primul lucru pe care îl remarcă
vizitatorul este simplitatea sălii de strângere laolaltă. „Fraţii" nu sunt
renumiţi pentru fastul şi sofisticarea localurilor lor de cult. Dar
caracteristica cea mai izbitoare a adunării, pentru cei ce nu-s obişnuiţi cu
astfel de reuniuni este că nu este nici o persoană, slujitor al religiei, care
oficiază, prezidează sau dirijează strângerea laolaltă, în afara Duhului Sfânt.
Un frate, care se simte călăuzit să facă aceasta, se
ridică şi începe reuniunea, poate propunând o cântare. Apoi, un alt frate poate
să prezinte o scurtă meditaţie din Scriptură. Altul se poate ridica să conducă
adunarea în rugăciune. Aşa se desfăşoară strângerea laolaltă. Cei ce iau parte
la lucrare nu sunt slujitori ai religiei de profesiune ci sunt lucrători,
ingineri, ţărani, pensionari - sunt din toate categoriile sociale. Unul are o
cântare, altul o învăţătură, altul un îndemn sau o rugăciune. Totul însă este
centrat în jurul Persoanei lui Cristos, a lucrării răscumpărătoare a Mântuitorului.
Surorile au şi ele un rol însemnat, pentru că ele se alătură în cântarea
imnurilor creştine, în rugăciunea în linişte şi în adorare, activităţi care
contribuie în mare măsură la tonul spiritual al reuniunii.
Nimic nu este rânduit sau plănuit mai dinainte, dar
vizitatorii sunt impresionaţi de armonia gândurilor prezentate, aşa că le vine
greu să creadă că n-a fost o învoire mai dinainte a vorbitorilor.
Da. Singurele pregătiri pentru această reuniune sunt
pregătirile inimii fraţilor şi surorilor care se cercetează pe ei înşişi şi
cugetă asupra Scripturilor.
După un anumit timp, unul dintre fraţi se ridică şi
mulţumeşte pentru pâine. El o ia de pe masă şi o dă să fie transmisă de la unul
la celălalt. Apoi tot el sau alt frate mulţumeşte pentru pahar şi vinul
aducerii aminte de sângele Domnului Isus este transmis ca fiecare credincios să
ia din el. Şi, nici aici nu este nici un aranjament prealabil. Nu este nevoie
să intervină nici un „bătrân" sau „diacon" în desfăşurarea acestei
lucrări. Într-adevăr, aici se manifestă preoţia generală a credincioşilor. După
ce credincioşii au luat din pâine şi din vin, adunarea se încheie, de regulă,
cu un imn. Ofranda credincioşilor se ia - de obicei - la sfârşitul întâlnirii.
În adunări este sentimentul profund că ofrandele nu trebuiesc luate în timpul
altor strângeri laolaltă, când pot fi de faţă necredincioşi: nu este potrivit
ca lucrarea Domnului să fie finanţată de necredincioşi.
De aceea, colectarea ofrandei se face în timpul frângerii
pâinii, strângerea laolaltă specific numai pentru credincioşi.
Masa Domnului este numită adesea „adunare de
adorare". Unii vizitatori se pot gândi că este o atmosferă cu totul
aparte, pentru că sunt puţine manifestări exterioare. Adesea sunt perioade de
tăcere chiar lungi. Asemenea momente nu reprezintă o aşteptare supărătoare, ci
sunt clipe de meditaţie şi reflecţie profundă. „Ce spectacol! Fiecare privire
este aţintită la Cristos; fiecare inimă este mulţumită", spunea un bătrân
credincios. Cântecele au cuvinte şi melodii potrivite cu solemnitatea
momentului; cântări ale credinţei, străine de stilul muzică „a la minute",
atât de mult la modă astăzi.
Adunările cântă cu inimi pline de mulţumire cântări ca
aceasta:
„Te binecuvântăm pe Tine, Sfinte Tată,
Căci suntem copleşiţi de haruri, necurmat,
Eşti mereu lângă noi cu aceeaşi iubire
Ce-n Isus, la cruce, Tu minunat ne-ai arătat!"
Îmi amintesc că am fost invitat într-o sâmbăta seara la o
întâlnire de „laudă şi adorare", în care se cânta o muzică foarte
zgomotoasă, erau multe mişcări şi balansări ale corpurilor, iar vorbitorul (un
lider cunoscut într-o denominaţie, aproape idolatrizat) a ţinut un discurs
superficial, presărat cu multe anecdote şi glume, cu totul nepotrivite cu
subiectul laudei şi adorării.
Dimineaţa
următoare, duminică, eram împreună cu 30 sau 40 de credincioşi, strânşi în
smerenie în jurul Mesei Domnului, fără un orator dinamic, fără muzică modernă,
fără paradă. Pe
scurt, nu era nimic care să încânte „carnea", ci era, pur şi simplu,
poporul lui Dumnezeu amintindu-şi de Mântuitorul, aşa cum a cerut El. Nu am
putut să nu simt că această strângere laolaltă fără distracţiile întâlnite în
seara precedentă, degaja mult mai mult spiritul autentic al Adunării Noului
Testament.
În acelaşi timp, mulţi din cei aflaţi la întâlnirea din
acea sâmbătă seara ar fi considerat această mică reuniune cu un amestec de milă
şi de dispreţ.
„Ce plictisitor! Nici un pic de emoţie!" Cum să
măsoare cineva emoţia unui sfânt, care cu capul plecat, laudă în inima sa pe
Tatăl Său, pe Mântuitorul Său, în linişte, dar din adâncul inimii? Este puţin
lucru să meditezi la semnificaţia crucii Domnului Cristos, la gravitatea
păcatului şi la dragostea infinită a lui Dumnezeu arătată în jertfa Domnului
Isus?
Să nu remarcăm lacrimile unui tată şi ale unui soţ
evlavios atunci când se cântă:
„Îl văd urcând zdrobit
Pe dealul Golgota,
Cu ură răstignit,
De toţi batjocorit.
Cununa Lui de spini
Şi coasta ce-au străpuns
Arat-atât divin
Iubirea lui Isus."
E un cântec plictisitor? Fără bucurie? Numai cei ce
experimentează această stare pot descrie profunda izbucnire de bucurie
înlăuntrul unei inimi atunci când priveşte la Acelaşi în care cercul îşi
găseşte toată plăcerea şi când înţelege bogăţiile de nepătruns ale lucrării
Sale. Da, este o „bucurie negrăită şi strălucită".
Da. Urmând modelul biblic de conduită în adunări cu
privire la rolul surorilor credincioase, importanţa Mesei Domnului şi în orice
alt domeniu al vieţii Adunării potrivit cu ceea ce ne-a lăsat Duhul Sfânt în
Scripturi, vom avea parte de rezultate binecuvântate. A gândi altfel este o
nebunie. Directivele Noului Testament adresate bisericilor sau adunărilor nu
sunt lucruri irealiste sau demodate care trebuiesc date la o parte cu aşa
numite argumente „exegetice". Ele sunt, mai degrabă, făclii scumpe care
iluminează drumul Adunării în această perioadă de întuneric şi pe toţi aceia
care ca şi psalmistul spun: „Cuvântul Tău este o candelă pentru picioarele mele
şi o lumină pe cărarea mea." Aşa poate credinciosul să afle o îndrumare
exactă şi nu păreri sau tradiţii omeneşti.
Cuvinte de încheiere
Mă rog ca în dorinţa de a împărtăşi cu alţii
binecuvântările pe care le-am primit să nu fi zugrăvit, fără voia mea,
adunările de „fraţi" în culori mai luminoase decât realitatea. Nu este
nici o îndoială că despre slăbiciunile, defectele şi erorile acestor adunări
s-ar scrie multe broşuri de dimensiunea celei de faţă.
Oricine caută perfecţiunea sau ceva similar cu ea printre
oricare grupare de sfinţi pe pământ, va fi dezamăgit. Aceste pagini nu sunt
nici mai mult, nici mai puţin decât o mărturie personală a unuia care, ca şi
leprosul de pe timpul lui Elisei, a găsit o mare pradă de război şi care n-a
avut pace până n-a spus şi altora.
Fie ca Domnul să folosească aceste pagini spre gloria
Lui.
Mai multe materiale pentru Theophilos găsiţi pe Internet
la:
www.theophilos.3x.ro
www.theophilos.3x.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu