duminică, 26 iulie 2020

Religiozitatea urbana Posted on 6 octombrie 2007 by Adonis Vidu












[Un ‘working paper’, fara pretentii stiintifice]
de Adonis Vidu

Pregatind un scurt discurs informal despre religie si post-comunism in Europa de rasarit, am dat peste studiul comandat de Fundatia pentru o Societate Deschisa (OSF) si realizat de organizatia Gallup Romania in septembrie 2005. Un capitol al studiului intitulat ‘Romania Urbana’ se refera la ‘Religiozitate’.

In ciuda faptului ca este printre foarte putinele asemenea studii realizate la noi in tara, acest capitol a trecut aproape neobservat in presa din Romania, fiindu-i alocate in medie cam 100-200 de cuvinte, in fericitele cazuri in care nu a fost complet trecut cu vederea. Din pacate este bine cunoscuta lipsa de pregatire a mass-mediei pentru receptarea critica a unui asemenea studiu, cit si lipsa institutiilor pentru studiului sociologic al fenomenului religios in Romania. In paranteza spus, sunt sustinatorul fondarii unor asemenea institutii de studiu social care sa aiba ca obiect atit experienta religioasa a romanilor in general, dar mai ales a evanghelicilor (sau neo-protestantilor) in particular, acestia din urma fiind grupul cu care ma identific.

In articolul de fata vreau sa suplinesc lipsa comentariilor critice pe marginea sondajului, fara a emite pretentii sociologice. Ma astept ca colegii mei de profesie din Agora Christi, sau alti sociologi, sa-mi amendeze eventualele judecati sociologice inexacte.

Primul aspect mentionat de cei care au interpretat datele statistice este ca romanii din marile orase “cred in Dumnezeu, sunt religiosi, dar nu prea merg la biserica.” Nimic nou aici. Aceste lucruri se pot observa cu ochiul liber. Spre deosebire de alte tari din Europa de rasarit (Cehia, Polonia) unde infrecventa mersului la biserica coincide cu o scadere per total a religiozitatii ca atare (credinta in Dumnezeu, incredere in biserica), in Romania se pare ca religia poate sa supravietuiasca in constiinta oamenilor care nu prea dau pe la biserica. Aici intervin o serie de interpretari pe care nu le putem accepta pe nemestecate: “religiozitatea romanilor de la oras se manifesta printr-o relatie apropiata cu Dumnezeu.” M-a surprins aceasta interpretare in primul rind prin limbajul ei aproape neo-protestant: ‘relatie apropiata cu Dumnezeu’. Este bine cunoscut accentul pus in bisericile evanghelice pe importanta unei relatii personale cu Dumnezeu. Este la fel de bine cunoscut ca in mediile ortodoxe nu intilnim acest gen de limbaj, desi ar fi gresit sa deducem de aici ca nu este prezenta experienta ca atare a unei relatii personale cu Dumnezeu, chiar daca este descrisa in alt vocabular.

Am spus ca discutam despre o judecata, despre o interpretare. Chestionarele nu includeau intrebarea: ‘considerati ca religiozitatea dvs. se manifesta printr-o relatie apropiata de Dumnezeu?’ insotita sau nu de alte optiuni. Cum au ajuns, deci autorii studiului la aceasta concluzie? Care sunt datele? Se pare ca este vorba despre o coroborare a unor indicatori crescuti cu privire la rugaciunea personala, “in afara serviciilor religioase” (62% se roaga zilnic, alti 13% o fac de citeva ori pe saptamina). Intrebarea care se pune este daca aceste date sunt suficiente pentru concluzia ca religiozitatea se manifesta printr-o relatie apropiata cu Dumnezeu? Este evident ca un sociolog nu isi poate pune problema decit in termenii manifestarilor vizible ale unei presupuse relatii cu transcendentul. Asta nu inseamna ca nu ar mai fi putut fi urmariti si alti indicatori ale acestei relatii. De fapt, unii au fost urmariti, in special prin intrebari de genul: ‘Cit de important este Dumnezeu in viata dvs.?’ (Pe o scara de la 1 la 10, 56% dintre respondenti i-au dat nota maxima, procentul celor care au notat sub 5 fiind doar de 6%). Insa aceasta intrebare nu poate fi folosita in sprijinul relatiei apropiate cu Dumnezeu pentru ca aceasta importanta nu denota cu necesitate o ‘relatie apropiata’. Exista mai multe modalitati religioase de a-i atribui importanta lui Dumnezeu, ‘relatia apropiata’ fiind doar una dintre acestea. In iudaism, pe de alta parte, importanta lui Dumnezeu este strict mediata de Torah, fara ca acesta sa fie mai putin important.

O alta judecata emisa de cercetatori este ca “relatia cu divinitatea este mai degraba directa, fara a fi intermediata de Biserica.” Am vazut ca nu sunt suficiente date pentru concluzia ca relatia ar fi directa, dar si mai problematica mi se pare a doua parte: ‘fara a fi intermediata de biserica.’ Este o concluzie neintemeiata daca pornim doar de la faptul ca foarte multi se roaga personal lui Dumnezeu, in afara slujbelor religioase. Intrebarea cu privire la importanta personala a lui Dumnezeu nu poate cintari nimic aici pentru ca nu ne spune nimic despre cum este perceputa aceasta importanta (fie ca ar fi in termenii unei legaturi imediate cu divinitatea, sau in termeni mediati de biserica), dupa cum am vazut in paragraful anterior. In plus, a vorbi despre o relatie nemediata (de biserica sau de altceva) cu divinitatea inseamna a trece cu vederea o serie intreaga de probleme, cum ar fi: de unde au acesti oameni aflati in relatie directa cu Dumnezeu conceptul de Dumnezeu? Cine i-a invatat sa se roage? Cu alte cuvinte, este necesara o nuantare mai buna a ceea ce inseamna o relatie ne-intermediata de Biserica atita timp cit este evident ca o anumita intermediere este inevitabila.

Afirmatia care insa m-a pus serios pe ginduri este urmatoarea: ‘Relatia cu divinitatea se arata mai degraba personala si prin prisma faptului ca romanii de la oras au prieteni care afirma ca nu cred in Dumnezeu, sau care spun ca sunt credinciosi, dar de fapt nu sunt.’ Procentele sunt de fapt in felul urmator: 35% sustin ca nu exista printre prietenii lor oameni care spun ca sunt credionciosi, desi de fapt nu sunt; 37% dintre acestia sunt de acord ca printre prietenii lor exista astfel de oameni; 27% se arata indecisi. Ar fi interesat de investigat mai indeaproape cele 27% de indecisi. Vad cel putin doua posibile explicatii pentru numarul destul de mare de indecisi (procentele in acest caz fiind destul de egal distribuite intre cele trei raspunsuri).

Prima posibilitate este ca respondentii sunt cit se poate de constienti de dificultatea raspunsului la o asemenea intrebare. De unde sa stiu eu ce este in inima omului? Cum pot eu sa ma pronunt asupra unei chestiuni asa de personale? Daca vrea sa ma minta, de unde sa stiu eu care este adevarul? Sau, intr-o cheie mai religioase, numai Dumnezeu ii cunoaste inima cu adevarat. Aceasta interpretare a indeciziei pare sa coroboreze judecata ca intr-adevar distinctia este reala: omul poate sa spuna ca este credincios, pe cind nu este, dar eu nu am de unde sa stiu lucrul acesta.

O a doua posibilitate este ca cei 26% pur si simplu nu inteleg intrebarea. Ceea ce i-ar pune de fapt in prima tabara, adica a acelora care nu fac distinctia. Nu avem de unde sa stim, pe baza acestui sondaj cel putin. Evident, cele doua posibilitati se pot combina (inclusiv cu alte posibilitati pe care nu le-am amintit) pentru explicarea indeciziei.

Studiul contine si alte statistici de interes asupra carora invit cititorul sa se aplece. Vreau doar sa trag unele concluzii sau sa ridic unele semne de intrebare in incheiere, orientate spre audienta evanghelica din Romania.

Acest studiu este o resursa utila, chiar daca este limitata, pentru intelegerea perceptiei romanilor cu privire la ceea ce inseamna si cum se traieste religia crestina. Daca nu dorim sa perpetuam iluzii cu privire la oamenii care intra sau pe care am dori sa-i aducem in bisericile noastre, ar fi bine sa citim cu atentie, dar si cu un ochi critic, asemenea studii, dar mai ales sa incercam sa le facem pe ale noastre.

Bisericile, fie ele ortodoxe, catolice, sau evanghelice nu ar trebui sa se teama de un atare exercitiu de auto-examinare. Utilitatea lui poate fi multipla: de la cunoasterea celor pe care dorim sa-i aducem in biserica, la evaluarea conditiei spirituale a celor care ne sunt deja enoriasi, pina la evaluarea si corectarea vietii bisericilor si a parohiilor noastre din prisma eficientei acestora in transformarea spirituala a membrilor.

Senzatia mea, provizorie dar persistenta, in urma citirii acestui raport este ca neo-protestantii mai au mult pina sa-i inteleaga pe ortodocsi. Acest studiu descopera o parte foarte mica din sensibilitatea religioasa ortodoxa a romanilor de la inceputul secolului 21. Este de asteptat, de asemenea, ca indicatorii acestia sa fluctueze enorm in urmatorii citiva ani, in functie de abilitatea Bisericii de a gestiona tranzitia post-aderare, cu multiplele ei provocari (economice, spirituale, culturale). Consider ca alte studii mai aprofundate sunt absolut necesare daca suntem pasionati, fie ca ortodocsi, catolici, greco-catolici, sau protestanti, de o pastorire autentica a membrilor trupului lui Cristos.

In ciuda criticii mele fata de o lipsa de nuantare vis-a-vis de ‘relatia apropiata’, cred ca am subestimat, ca evanghelici, intensitatea trairii religioase a credinciosilor ortodocsi atunci cind vorbim despre religia lor ca fiind una de cele mai multe ori formala, neautentica, nominala. Frecventa cu care credinciosii ortodocsi se roaga lui Dumnezeu (si aceasta la oras!) trebuie sa ne puna serios pe ginduri, dar mai ales distinctia pe care vedem ca o fac intre crestinism nominal si credinta autentica. Aceasta nu inseamna ca nu mai avem motive, ca evanghelici bunaoara, sa le cerem acestora sa-si reformeze viata spirituala in lumina Scripturilor (spre exemplu), ci doar ca, atunci cind facem aceasta, sa nu explicam problema lor in termenii unui crestinism nominal, fals, neautentic. Datele sociologice, cel putin acestea, arata ca crestinismul ortodox al majoritarii oamenilor este unul sincer, personal, consecvent. Daca este sau nu gresit si are nevoie de reformare (spirituala sau teologica) este deja o judecata care nu mai tine de sondaje si statistici.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu