(Pagini de jurnal personal. Meditații și
clarificări)
Se pare ca vom
evolua pentru o vreme intre aceste doua miscari de abordare diferita a relatiilor
cu duhurile. Fiecare va trebui sa ne definim sau sa ne redefinim teologia in
aceasta privinta.
Ne forțeaza provocarea adusa de „mișcarea
străjerilor“.
Ne forțează schimbarea produsă în teologia și practica fratelui Iosif Ton, omul care ne-a influențat mult în înțelegerea și trăirea Scripturilor.
Ne forțează măsura pe care a luat-o asupra acestor realitați Uniunea Bisericilor Baptiste din România pentru că va trebui să o implementăm sau să o refuzăm.
Ce este
spiritualitatea?
„Spiritualitatea“ este definită de întregul
Scripturii și mai ales de mesajul Noului Testament despre lucrarea lui Christos
prin și în Duhul Sfânt. tatăl ne-a trimis acum un Mângâietor pe care trebuie
să-l cinoaștem pentru că a venit „să ne ajute“ în nevoile noastre și în rugăciune. Ne-a fost și
ne este „de folos“ să plece Domnul Isus la cer și să ni-L trimită pe El, Duhul
care ne călăuzește în tot adevărul, luând din ceea ce este a lui Christos și
descoperindu-ne. A fi „spiritual“ înseamnă a
fi născut din Duhul Sfânt (adus de El în familia lui
Dumnezeu), a fi umplut cu Duhul Sfânt (stăpânit
de El), a avea o creștere
spirituală caracterizată de rodirea Duhului
Sfânt (un caracter asemenea omului Isus Christos), a fi energizat de lucrarea Duhului în noi
și specializat prin primirea darurilor
Duhului Sfânt pentru împlinirea faptelor bune pregătite de
Dumnezeu mai dinainte. Întreaga slujore creștină trebuie făcută cu
spiritualitate („Sînt felurite daruri, dar este acelaş Duh; 5sînt
felurite slujbe, dar este acelaş Domn; 6sînt felurite lucrări, dar este acelaş
Dumnezeu, care lucrează totul în toţi. 7Şi fiecăruia i se dă arătarea Duhului
spre folosul altora“ – 1 Cor. 12:4-7. Remarcați prezența întregii Trinități în
lucrarea din Biserică: Duh, Domn, Dumnezeu). Spiritualitatea mai înseamnă și să iubești revenirea Domnului Isus („Şi
Duhul şi Mireasa zic: ,,Vino!“ – Apoc. 22:17).
Ce este
spiritismul?
„Spiritism“, pe de altă parte, este o mișcare de
pătrundere în lumea spiritelor pe căi ilicite, dorința de a sta de vorbă cu
ele, de a le confrunta la nevoie și de a încerca să profiți personal din
interacțiunea cu ele. Spiritismul nu este o invenție modernă și el nu trebuie
redus la „ședințele de spiritism“ din jurul meselor mai mult sau mai puțin
rotunde. (Am văzut aseară la o televiziune creștină din România o astfel de
masă dubioasă, plină cu scrisori-acatiste evanghelice, unse cu untdelem și
peste care niște originali dubioși porunceau duhurilor rele. – apasă aici).
Ce spune Biblia?
Fără să ne ducem
până la interdicțiile din Vechiul Testament, este suficient aici să ne aducem
aminte că există două texte în epistolele Noului testament care ne avertizează
categoric despre această atitudine „obraznică“ și „periculoasă“ a celor care
pretind că au „putere“ și sunt chemați să se lupte cu spiritele din nevăzut.
Recomandarea
autorului de text (Petru și Iuda) este de fiecare dată „reținerea“
credincioșilor în fața unor asemenea practici și așezarea lor sub protecția lui
Chrsitos. Credinciosul nu trebuie să intre în dispute sau lupte cu duhurile, ci
să-L lase pe Dumnezeu, prin Christos, să lucreze.
Știu o ilustrație
din vremea colilăriei petrecute în adunare. După ce lecția a fost predată clar,
învățătorul a întrebat-o pe o fetiță ce va face ea de acum înainte când
îi va bate ispita la ușa inimii. Răspunsul ei corect a fost: „Îl trimit pe
Domnul Isus să răspundă“.
Oh, ce bine ar fi
fost dacă Adam și Eva ar fi știut și ei să facă așa! Ce înțelept ar fi fost să
nu intre în dialog cu șarpele fărăr să ceară părerea și intervenția lui
Dumnezeu ….
Iată deci
avertizarea apostolică:
3Prea iubiţilor, pe cînd căutam cutot dinadinsul să vă scriu despre
mîntuirea noastră de obşte, m’am văzut silit să vă scriu ca să vă îndemn să
luptaţi pentru credinţa, care a fost dată sfinţilor odată pentru totdeauna. 4Căci s’au
strecurat printre voi unii oameni, scrişi de mult pentru osînda aceasta, oameni
neevlavioşi, … 8Totuş
oamenii aceştia, tîrîţi de visările lor, îşi pîngăresc la fel trupul,
nesocotesc stăpînirea şi batjocoresc dregătoriile (aici cu sensul de entități,
spirituale, duhuri ale răutății). 9Arhanghelul Mihail, cînd se împotrivea
diavolului şi se certa cu el pentru trupul lui Moise, n’a îndrăznit să
rostească împotriva lui o judecată de ocară, ci doar a zis: ,,Domnul să te
mustre!“ 10Aceştia,
dimpotrivă, batjocoresc ce nu cunosc, şi se
pierd singuri în ceeace ştiu din fire, ca dobitoacele fără minte. 11Vai de ei!
Căci au urmat pe calea lui Cain! S’au aruncat în rătăcirea lui Balaam, din
dorinţa de cîştig! Au pierit într’o răscoală ca a lui Core! 12Sînt nişte
stînci ascunse la mesele voastre de dragoste, unde se ospătează fără ruşine
împreună cu voi, şi se îndoapă deabinele; nişte nori fără apă, mînaţi încoace
şi încolo de vînturi, nişte pomi tomnatici fără rod, de două ori morţi,
desrădăcinaţi; 13nişte
valuri înfuriate ale mării, cari îşi spumegă ruşinile lor, nişte stele
rătăcitoare, cărora le este păstrată negura întunerecului pentru vecie. (Iuda
13-23).
„Ca niște îndrăzneți și încăpățânați ce sunt, ei nu
se tem să batjocoreasca dregătoriile, 1pe cînd îngerii, cari sînt mai mari în
tărie şi putere, nu aduc înaintea Domnului nicio judecată batjocoritoare
împotriva lor. 12Dar
aceştia, ca nişte dobitoace fără minte, din fire sortite să fie prinse şi
nimicite, batjocorind ce nu cunosc,
vor pieri în însăş stricăciunea lor, 13şi îşi vor lua astfel plata cuvenită
pentru nelegiuirea lor. Fericirea lor este să trăiască în plăceri ziua nameaza
mare. Ca nişte întinaţi şi spurcaţi, se pun pe chefuit la mesele lor de
dragoste, cînd ospătează împreună cu voi. 14Le scapără ochii de preacurvie, şi nu
se satură de păcătuit. Momesc sufletele nestatornice, au inima deprinsă la
lăcomie, sînt nişte blestemaţi! 15După ce au părăsit calea cea dreaptă,
au rătăcit, şi au urmat calea lui Balaam, fiul lui Bosor, care a iubit plata
fărădelegii.“ (2 Petru 2:10b-15).
Departe de mine
să spun că apostolii s-au plagiat unul pe celălalt. Nu este important dacă
Petru l-a copiat pe Iuda sau dacă Iuda a scris după Petru. Important este să ne
dăm seama că problema era așa de mare în biserica primară încât i-a preocupat
pe amândoi apostoli. S-ar putea prea bine să citeze amândoi dintr-o
hotărâre comună apostolică.
Nimic nou sub soare!
Aplicații contemporane
Vegherea în lucrurile
din domeniul spiritelor este bună și recomandată („Nu dați crezare oricărui
duh“), dar preocuparea obsedantă cu războiul
cu duhurile rele este interzisă, iar consacrarea energiilor pentru o
luptă cu spiritele care locuiesc acum în lume este anacronică, nesincronizată
cu programul Împărăției lui Dumnezeu. Armura amintită de Pavel luptătorilor creștini din Efes are ca armă
ofensivă doar „sabia Duhului, care este Cuvântul lui Dumnezeu“.
Creștinii nu sunt
o nuanță de islam violent din domeniul spiritelor, chemat să instaureze
Împărăția lui Dumnezeu pe pământ prin legarea diavolului și a duhurilor
rele, ci o familie care mărturisește pe pământ ceva din caracterul lui
Dumnezeu, niște străini și călători trimiși până la marginile pământului cu
Evanghelia mântuitoare. Ei lucrează prin credință, nu prin vedere. Adunarea
creștină este o Mireasă care Îl așteaptă pe Dumnezeu să-I facă nuntă Fiului Său
și să instaureze Împărăția lui mesianică la cea de a doua Sa venire.
Cei convinși în
mod greșit că prioritatea lucrării „creștine“ este să scoată duhurile rele nu
numai din oameni, dar și din locuri, spații geografice sau obiecte (scaune,
sali, case, cartiere, orașe, țări, etc.) nu dau deovada de spiritualitate, ci
de înclinări bolnăvicioase spre spiritism.
Pavel, deși vedea
că la Atena și la Roma se găsește „scaunul Satanei“, nu s-a considerat trimis
acolo ca să-l răstoarne pe Satan de pe tron, ci doar ca să ducă în inima
imperiului Evanghelia mântuirii prin credința personală în lucrarea lui
Dumnezeu prin Christos.
Spunând toate
aceste lucruri, gândesc asemenea lui Pavel: „9Măcar că vorbim astfel, prea iubiţilor,
totuş dela voi aşteptăm lucruri mai bune şi cari însoţesc mîntuirea. 10Căci
Dumnezeu nu este nedrept ca să uite osteneala voastră şi dragostea, pe care aţi
arătat-o pentru Numele Lui, voi, cari aţi ajutorat şi ajutoraţi pe sfinţi.“ (Evrei 6:8-9).
Pentru adevărații
copii ai lui Dumnezeu, o înșelare poate și trebuie să fie doar „temporară“. După
ea trebuie neapărat să vină … trezirea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu