Introducere (după
David Pawson, Unlocking the Bible)
Deși
nu pare la prima vedere, 2 Ioan și 3 Ioan sunt scrise în același timp, sub
aceeași structură, din același motiv și pe aceeași temă. Singurul motiv al diferențelor dintre cele două
epistole este că ceaa de a doua epistolă a lui Ioan este scrisă unei femei, iar
cea de a treia unui bărbat. Cine vrea să înțeleagă aceste două epistole
trebuie să arunce mai întâi o privire asupra diferențelor incontestabile care
există între un bărbat și o femeie.
La creație, Dumnezeu ne-a făcut în mod
distinct bărbat și femeie, chiar dacă amândoi am fost făcuți ,,după chipul și
asemănarea lui“. Eva i-a fost dăruită lui Adam ca ,,un ajutor potrivit“ și este
o completare esențială a lui. Este uimitor cât de mult corespund puctele tari
ale femeii cu punctele slabe ale bărbatului, iar punctele tari ale bărbatului
corespund cu punctele slabe ale femeii. Dumnezeu a făcut așa ca să avem
neapărată unul de celălalt.
Diagrama de mai jos ilustrează diferențele
dintre bărbat și femeie.
Cercurile
identifică bărbatul și femeia tipică. În afara celor două cercuri, ovalele
arată exitența unor stări extreme, la mijoc existând bărbați mai mult sau mai
puțin efeminizați și femei mai mult sau mai puțin masculinizate.
Umaniștii
haotici de astăzi ar vrea să credem că există doar un spectru continuu, cu
bărbatul la un capăt și cu femeie la altul, iar la mijloc suntem toți de-a
valma, aproximativ bărbați și aproximativ femei, liberi să ne alegem ,,sexul“
după înclinațiile de moment. Dumnezeu
nu ne-a făcut însă așa. Prin creație, suntem bărbat sau femeie.
Informațiile de mai sus ne vor ajuta să
înțelegem asemănările și deosebirile care există între 2 și 3 Ioan. A doua epistolă
care ne-a rămas de la apostolul Ioan a fost scrisă unei femei. Este singura
carte de genul acesta din Noul Testament. A treia epistolă, aproape identică în
conținut, este scrisă unui bărbat. Deși au un conținut asemănător, felul în
care sunt scrise diferă. Aparent, ele spun lucruri contrare, dar în realitate
sunt complementare.
Amândouă se ocupă de relația dintre adevăr
și dragoste
2
Ioan pledează pentru adevărul care trebuie să maturizeze dragostea. 3 Ioan
pledează pentru dragostea care trebuie să permeeze adevărul.
Femeile
au o perspectivă ,,de ansamblu“ asupra lucrurilor, în timp ce bărbații au o
perspetivă liniară. Femeile sunt preponderent intuitive. Bărbații sunt
preponderent analitici. Femeile ,,văd dintr-o dată“. Bărbații ,,merg pas cu
pas“. Orice bărbat se enervează când nevasta lui ajunge la aceeași conluzie ca
și el, cu șase luni mai devreme … La
femeie primează intuiția de moment.
Bărbații pot gândi în termeni abstracți,
în tim ce femeia are o gândire practică. Un bătbat urmărește un scop care
trebuie atins. O femeie rezolvă o situație. Unui bărbat trebuie
să-i dai ceva de făcut. Unei femei trebuie să-i dai să aline o suferință.
Bărbații tind să fie interesați mai mult în lucruri. Femeile tind să fie
interesate mai mult în persoane și în relații. Asta se vede imediat din
conversațiile pe care le întrețin. Un grup de bărbați va discuta despre mașini,
despre sport sau despre politică. Un grup de femei discută iemdiat de toți
membrii familiilor lor, cu toate bucuriile și necazurile pe care le au.
Tema celor două epistole de care ne ocupăm
este ,,ospitalitatea“, iar în discuție este pusă atitudinile diferite pe care
le au o femeie și un bărbat în această privință, împreună cu pericolele care-i
pasc pe fiecare.
Fiecare din cele două epistole scoate în
relief ,,slăbiciunile“ caracteristice fiecărui gen în parte – femeia stând cu
ușa larg deschisă și iubind fără discernământ, iar bărbatul trântind altora ușa
în nas din prea multă prudență. Putem învăța foarte mult din aceste răspunsuri tipice
în problema ospitalității.
În 2 Ioan, femeia era în pericolul de a
avea prea multă dragoste și prea puțin adevăr. Era gata să primească în casă
oameni care nu meritau primiți și-și punea astfel în primejdie copiii. Fără să
vrea, ea accepta în părtășie învățători mincinoși. Care a fost corectarea
recomandată de apostolul Ioan?
Cu foarte mult tact, apostolul îi atrage
atenția că prea multă dragoste arătată musafirilor poate însemna prea puțină
dragoste protectoare pentru proprii copii. Inima omului este ,,nespus de
înșelătoare și deznădăjduit de rea. Cine se poate încrede în ea“ (Iere. 17:9).
Femeia este înclinată să gândească cu inima și sentimentele nu sunt un
judecător bun.
Interesant, apostolul Pavel îl avertizase
și el pe mai tânărul Timotei că învățătorii mincinoși au priză mai ales la
femeile văduve și fără discernământ (2 Tim. 3:6). El îl îndeamnă pe
Timotei să fie un paznic pentru ele. Din același motiv, apostolul le interzice
femeilor să fie factori de decizie în purtarea învățăturii creștine. El
subliniază că șarpele i-a vorbit femeii și Eva a căzut foarte repede în plasa
lui (2 Cor. 11:3).
Bărbatul poate greși și el în problema
ospitalității. Despre asta scrie apostolul ioan în cea de atreia epistolă a sa.
El pomenește depsre un bărbat care este prea gelos pentru slujirea lui și prea
orgolios ca să primească învățătură și de la alții. Ioan îi spune lui Gaiu că
acest Diotref nu vrea să primească pe nimeni, nici pe Dimitrie și că nici
apostolul însuși nu s-a bucurat de apreciere în ochii lui.
Diotref
s-a concentrat pe adevăr, dar a neglijat total dragostea. Se credea 100% corect
doctrinar și nu vedea ce i-ar mai fi putut adăuga alții. Diotref trântise ușa
adunării în nasul vizitatorilor și-i luase ostateci pe cei aflați înăuntru,
tratându-i ca pe proprietatea lui. Adevărul te poate face câteodată
încăpățânat, dar nu trebuie să-i dai voie să te izoleze de ceilalți.
Ospitalitatea
în casele creștine era foarte importantă în bisericile primului veac pentru că,
în general, creștinii nu erau bine primiți nicăieri în altă parte. Nu
existau clădiri bisericești așa că adunările erau găzduite în case. Existau lucrători locali și lucrători care
mergeau dintr-o parte în alta. Bisericile aveau nevoie să fie slujite și de cei
locali și de cei aflați în călătorie. Păstorii și învățătorii erau lucrători
locali, în timp ce apostolii, profeții și evangheliștii erau lucrători
itineranți. Mulți depideau de bunăvoința și dărnicia celor vizitați. Ca și azi,
unele adunări se închiseseră în ele însele și nu prea primeau vizitatori. Altele
trăiau cu ușile deschise vraiște și putea intra oricine.
Una din cele mai timpurii lucrări istorice
despre creștini, Didache, averizează împotriva profetului care stă mai mult de
trei zile în același loc, numindu-l ,,profet fals“, un profitor pe
seama bunăvoinței gazdei sale. De fapt, profeții erau prea intenși ca să
stea permanent în același loc. Dacă ai un profet sau evanghelist în adunare ai
încurcat-o, pentru că vei fi supus săptămână după săptâmână la insitențe lui
puternice. Profeții și evangheliștii trebuie să fie lucrători itineranți, care
să aprindă scânteia trezirilor în biserici. Dacă stau prea mult într-un loc
riscă să reducă bisericile la o grămadă de cenușă. Păstorii și învățătorii
trebuie să stea în bisericile locale.
Este clar că aceste două epistole au fost
scrise cam în același timp și au fost trimise probabil împreună. Structura lor
este aproape identică, iar conținutul aproximativ egal, probabil restrâns la
dimensiunile unei singure pagini de papirus.
2 IOAN
|
3 IOAN
|
||
1-3
|
Dragoste și adevăr
|
1
|
Dragoste și adevăr
|
4
|
Umblarea în adevăr
|
2-4
|
Umblarea în adevăr
|
5-6
|
Umblarea în dragoste
|
5-8
|
Umblarea în dragoste
|
7-9
|
Unii refuză adevărul
|
9-10
|
Unii refuză dragostea
|
10-11
|
Nu-I primi în casă
|
11-12
|
Nu face ca ei
|
12-13
|
Bucuria noastră
|
13-15
|
Pacea noastră
|
Titlul: În originalul grec, cartea poartă numele:
„Ioannou B” – „Ioan B” spre a fi deosebită de cea dintîi epistolă a lui Ioan.
Autorul: Fără nici o îndoială că „Presbiterul”
amintit la începutul epistolei este apostolul Ioan. Limbajul folosit este acela al autorului celei de
a patra Evanghelii. Numai el goate folosi un fond atît de restrîns de cuvinte
şi totuşi să exprime o gamă atît de variată de adevăruri. Într-adevăr, Ioan
foloseşte cele mai simple cuvinte cu putinţă; vocabularul lui este acela al
unui copil la vîrsta de 5-7 ani, dar conţinutul de informaţii, bogăţia de idei
şi imagini sînt fascinant de bogate. Apostolul scrie despre: adevăr, lumină,
dragoste, umblare, rămînere, viaţă, apă, ură şi moarte. Însemnătatea
acestor cuvinte trece însă cu mult peste folosul lor obişnuit, devenind
ferestre spre nişte realităţi spirituale profunde.
Data: Epistola
a fost scrisă probabil în preajma anului 90 d.Cr.
Contextul
scrierii: Este clar că cea de a doua epistolă trebuie aşezată în
aceleaşi circumstanţe spirituale şi istorice ca şi prima epistolă. Este interesant să remarcăm că Duhul Sfînt ne-a lăsat un instructaj complet de
comportament în condiţii de atacuri asupra Bisericii. În 1 Ioan ni s-a spus cum
trebuie să se comporte adunarea ca întreg, în 2 Ioan ni s-a spus cum trebuie să
se comporte fiecare familie din adunare, iar în 3 Ioan ni s-a spus cum trebuie
să se comporte fiecare credincios în parte.
După ce, în prima lui epistolă, a
prezentat trăsăturile adevărului, apostolul ne înfăţişează în două scurte
scrisori acest adevăr „în umblare”. Şi aici el nu alege ca exemplu un părinte
în credinţă (1 Ioan 2.13), ci o doamnă creştină, împreună cu copiii
ei, dintre care unii, spre marea lui bucurie, umblau în adevăr. Tineri
creştini, să ştiţi că nimic nu-i bucură mai mult pe aceia care vă iubesc decât
să vadă că voi nu numai că cunoaşteţi, ci şi că umblaţi în învăţăturile
Cuvântului (v. 4; 3 Ioan 4).
Purtarea copiilor este proba care arată
dacă o casă creştină este condusă după adevăr. Într-o epocă în care totul este
corupt, căminul este ultima celulă în care copilul poate să se dezvolte la
adăpost de întinăciune. Dar adevărul trebuie apărat împotriva vrăjmaşilor de
afară (v. 10; Fapte 20.30). Adevărata dragoste ne obligă să nu primim
nimic de la asemenea persoane. Am suporta noi ca un vizitator să ne spună
minciuni despre cineva care ne este foarte drag? Şi cine ne este mai drag decât
Domnul Isus? O creştină, un copil întors la Dumnezeu au competenţa nu să
discute cu asemenea persoane, ci să le închidă uşa. Adevărul este comoara
noastră cea mai mare. Să nu facem vânzare cu el! (Proverbe 23.23).
Cei ce încearcă să spiritualizeze
conţinutul acestei epistole spun că ar fi adresată unei Biserici pe care
autorul o numeşte conspirativ: „aleasă Doamnă şi copiii ei” (2 Ioan 1:1). O
citire atentă a versetului 4 şi mai ales 10-13 ne va arăta însă că aceasta este
o tălmăcire forţată. Ce fel de Biserică ar fi aceea în care numai „unii din
copiii tăi umblă în adevăr”?
Casa acestei mame creştine căreia îi scrie
apostolul era o casă creştină. Ioan nu pierde ocazia să-şi exprime bucuria
pentru atmosfera în care erau crescuţi copiii acestei femei. „Umblarea”
lor era „în adevăr”, dar pericolul era şi el pe aproape. Proorocii mincinoşi
dădeau tîrcoale celor ce mergeau pe calea dreaptă şi căutau să se furişeze în
casele lor şi să le strecoare în suflet veninul învăţăturilor lor drăceşti. În
condiţii normale, ospitalitatea este o înaltă virtute creştină, dar în
contactele cu „amăgitorii” (1 Ioan 7), ospitalitatea se poate dovedi primul pas
spre dezastru. Aşa cum remarca
cineva: „Minciuna este un misionar plin de rîvnă. Ea merge din casă în casă
căutînd să convertească cît mai multe persoane”. Cu maturitatea care-l
caracteriza, apostolul Ioan o sfătuieşte pe această mamă creştină să-şi
păzească cu vigilenţă „cuibul”.
Conţinutul cărţii: În cea dintîi epistolă, Ioan ne-a
informat că un grup de oameni din Biserică părăsiseră adunarea şi învăţătura
creştină: „Ei au ieşit din mijlocul nostru, dar nu erau dintre ai noştri. Căci
dacă ar fi fost dintre ai noştri, ar fi rămas cu noi; ci ei au ieşit ca să se
arate că nu toţi sînt dintre ai noştri” (1 Ioan 2:19). Ieşiţi din adunare,
aceşti „amăgitori” colindau din casă în casă, infiltrîndu-se prin Biserici şi
oferind creştinilor „cunoştinţe mai înalte decît Evanghelia”, propovăduită în
Biserică. Apostolul Ioan o avertizează pe această mamă creştină să nu se lase
tîrîtă în erezie şi să-i refuze categoric pe cei ce vor încerca să o depărteze
de Domnul: „Păziţi-vă bine să nu vă pierdeţi rodul muncii voastre, ci să
primiţi o răsplată deplină. Oricine o ia înainte, şi nu rămîne în învăţătura
lui Cristos, n-are pe Dumnezeu” (2 Ioan 8-9). Dragostea de oameni este o
virtute, compromisul cu ereticii este un păcat, iar părtăşia cu batjocoritorii
Domnului este la fel de vinovată ca şi păcătuirea.
Cuvinte cheie şi teme caracteristice: Cuvîntul „adevăr” apare de cinci ori
în primele 4 versete. Întreaga epistolă este un avertisment împotriva asaltului
minciunii şi împotriva imposturii celor care colindau din casă în casă ca să
„buimăcească familii întregi, învăţînd pe oameni, pentru un cîştig mîrşav,
lucruri pe care nu trebuie să le înveţe” (Tit 1:11). Tema generală a epistolei
este „statornicia în Evanghelia Domnului” şi este enunţată în versetul 6: „Şi
dragostea stă în vieţuirea după poruncile Lui. Aceasta este porunca în care
trebuie să umblaţi, după cum aţi auzit de la început”.
SCHIŢA CĂRŢII
Introducere, 1-3
I. ASCULTAREA DE PORUNCA DOMNULUI
a. Umblarea în adevăr, 4-5
b. Umblarea în dragoste, 6
II. VEGHERE ÎN ASCULTARE DE DOMNUL
a. Avertisment împotriva falşilor învăţături 7-9
b. Avertisment împotriva falsei ospitalităţi, 10-11
Încheiere, 12-13
Un avertisment împotriva asasinilor adevărului
Noi descoperiri ale
unor vechi falsuri!
,,Descoperirea unor
documente foarte vechi, ținute ascunse până acum de Biserică, răstoarnă
dogmele creștinismului și desfințează temeliile credinței“.Astfel de titluri spectaculoase
sunt pregătite în atelierele arhitecților Noii Ordini Mondiale. Culmea!
Documentele străvechi vor fi puse la dispoziția publicului larg din biblioteca
aflată în subteranele Vaticanului.
Cum ne putem ,,vaccina“ împotriva acestor
articole virale care vor inunda în curând rețelele presei mondiale?
Simplu, arătând
adevărul!
Biblia ne-a prevenit despre acest pericol. Mai mult! Biblia conține
tratamentul necesar pentru această boală! Există pasaje clare care vorbesc
despre atacul ,,profeților falși“ și al ,,învățătorilor mincinoși“. Deci, nu este
nimic nou sub soare!
1. Încercări de pervertire a știrii despre învierea lui Isus Christos. ,,Pe când se duceau ele (femeile care văzuseră mormntul gol și pe Isus Christos viu), au intrat în cetate unii din străjeri şi au dat de veste preoţilor celor mai de seamă despre toate cele întâmplate. 12 Aceştia s-au adunat împreună cu bătrânii, au ţinut sfat, au dat ostaşilor mulţi bani 13 şi le-au zis: „Spuneţi aşa: ‘Ucenicii Lui au venit noaptea, pe când dormeam noi, şi L-au furat.’ 14 Şi, dacă va ajunge lucrul acesta la urechile dregătorului, îl vom potoli noi şi vă vom scăpa de grijă.” 15 Ostaşii au luat banii şi au făcut cum i-au învăţat. Şi s-a răspândit zvonul acesta printre iudei până în ziua de astăzi“ (Mat. 28:11-15).
Pasajul arată obrăznicia necredinței care se opune chiar și celor mai clare
dovezi. Mituirea ostașilor a fost necesară pentru că, răspândind acest svon,ei
se acuzau singuri și se puneau în pericol de moarte. Minciuna s-a răspândit
atunci repede și nu m-ar mira dacă o copie a relatărilor ostașilor va fi scoasă
de Satan ca să atace credința creștină.
2. Încercări de falsificare a Evangheliei despre viața
Domnului Isus.
,,Fiindcă mulţi
s-au apucat să alcătuiască o istorisire amănunţită despre lucrurile care s-au
petrecut printre noi, 2 după cum ni le-au încredinţat cei ce le-au
văzut cu ochii lor de la început şi au ajuns slujitori ai cuvântului, 3 am găsit şi eu cu cale, preaalesule Teofile, după ce am făcut cercetări cu
de-amănuntul asupra tuturor acestor lucruri de la obârşia lor, să ţi le scriu
în şir unele după altele, 4 ca să poţi cunoaşte astfel temeinicia învăţăturilor, pe care le-ai primit
prin viu grai“ (Luca 1:4).
Acest preambul al scrierii doctorului Luca dovedește că circulau pe atunci
variante false ale vieții Domnului Isus. Devenit subiect de discuție peste tot,
Isus Christos a fost ,,convertit post-mortem“ la majoritatea ideilor filosofice
și religioase ale timpului. Gnosticii mai ales l-au repovestit ca sprijin al
învățăturilor lor. Apostolul Ioan a scris foarte mult despre luptă ideologică
dintre adevărul creștin și minciuna gnostică.
,,Copilaşilor, este ceasul cel de pe urmă. Şi, după cum aţi
auzit că are să vină Antihrist, să ştiţi că acum s-au ridicat mulţi antihrişti
– prin aceasta cunoaştem căeste ceasul de pe urmă. 19 Ei au ieşit din mijlocul nostru, dar nu erau dintre ai noştri. Căci, dacă
ar fi fost dintre ai noştri, ar fi rămas cu noi; ci au ieşit ca să se arate că
nu toţi sunt dintre ai noştri. 20 Dar voi aţi primit ungerea din partea Celui sfânt şi ştiţi orice lucru. 21 V-am scris nu că n-aţi cunoaşte adevărul, ci pentru că îl cunoaşteţi şi
ştiţi că nicio minciună nu vine din adevăr. 22 Cine este mincinosul, dacă nu cel ce tăgăduieşte că Isus este Hristosul? Acela
este Antihristul, care tăgăduieşte pe Tatăl şi pe Fiul“ (1 Ioan 2:18-23)
Nu m-ar mira deloc să aflu că ,,antichriștii moderni“ vor scoate de la
dosar documentelor antichriștilor din trecut, atacând natura întrupării lui
Christos și pervertindu-i sensul misiunii terestre. Ați auzit deja despre
,,Evanghelia lui Toma“. Fiți pregătiți să citiți și despre alte evanghelii
false, de una, să zicem, … ,,a lui Bartolomeu“.
3. Încercări de falsificare a învățăturii apostolului
Pavel
Există 13 cărți scrise de apostolul Pavel în Noul Testament. Să nu vă
mirați însă dacă unii ,,vor descoperi“ că el a scris … mai multe. Aceasta a
fost și surpriza lui Pavel însuși! Cei ce propagau pe atunci alte ,,adevăruri“
nu s-au sfiit să mintă, dându-și balivernele drept ,,opere ale marelui apostol“.
,, … să nu vă lăsaţi clătinaţi aşa de
repede în mintea voastră şi să nu vă tulburaţi de vreun duh, nici de vreo
vorbă, nici de vreo epistolă ca venindde la noi, ca şi
cum ziua Domnului ar fi şi venit chiar“ (2 Tesaloniceni 2:2).
Din pricina înmulțirii acestor epistole false, Pavel, care-și dicta altora
scrisorile (Rom. 16:22), din cauza bolii lui de ochi, a trebuit să găsească o
metodă pentru autentificarea scrierilor adevărate: ,,Urarea de sănătate este scrisă cu mâna mea: Pavel. Acesta este
semnul în fiecare epistolă; aşa scriu eu“ (2 Tesal. 3:17).
,,Urarea de sănătate este cu mâna mea:
Pavel“ (Col. 4:18; 1 Cor. 16:21).
,,Uitaţi-vă cu ce slove mari v-am scris, cu
însăşi mâna mea!“ (Gal. 6:11).
Încă din Eden, șarpele cel vechi a încercat să semene îndoială în inimile
oamenilor despre adevărul cuvintelor lui Dumnezeu (,,Oare a zis
Dumnezeu?“. Din aceeași sursă a adevărurilor mincinoase vor putea fi
oricând scoase și re-puse în circulație ,,adevăratele epistole ale lui
Pavel“!
4. Încercări de falsificare a Apocalipsei lui Ioan
Experimentat deja în lupta cu ,,zvonerii, răspândacii și postacii“
diavolului, apostolul Ioan a simțit că este nevoie să-i amenințe solemn și categoric
pe cei ce vor încerca să-i pervertească ,,apocalipsa“. Circulau deja încă de pe
atunci alte ,,apocalipse“ (descoperiri), iar una ar putea fi scoasă oricând de
la sertar în zilele următoare.
,,Mărturisesc oricui aude
cuvintele prorociei din cartea aceasta că, dacă va adăuga cineva ceva la ele,
Dumnezeu îi va adăuga urgiile scrise în cartea aceasta“ (Apocalipsa 22:18).
Atacarea adevărului s-a făcut întotdeauna
prin minciuni. Istoria este plină de astfel de
,,documente“. Chiar și așa zisele ,,cărți apocrife“ au trebuit date la o parte
pentru a se stabili canonul scrierlor cu adevărat inspirate de Dumnezeu. Biserica
catolică le-a păstrat însă până astăzi și le-a inclus în Biblia catolică. Nu va
fi deci de mirare dacă tot ea va scoate de la naftalină și alte astfel de
,,scrieri nesfinte“.
Adevăraților credincioși nu le rămâne decât să se ancoreze temeinic în
adevăr și să refuze categoric minciunile care au fost, sunt și, fără îndoiala,
vor mai veni: ,,Căci în lume s-au răspândit mulţi amăgitori, care nu mărturisesc
că Isus Hristos vine în trup. Iată amăgitorul, iată antihristul! 8 Păziţi-vă bine să nu pierdeţi rodul muncii voastre, ci să primiţi o
răsplată deplină. 9 Oricine o ia înainte şi nu rămâne în învăţătura lui Hristos n-are pe
Dumnezeu. Cine rămâne în învăţătura aceasta are pe Tatăl şi pe Fiul. 10 Dacă vine cineva la voi şi nu vă aduce învăţătura aceasta, să nu-l primiţi
în casă şi să nu-i ziceţi: „Bun venit!” 11 Căci cine-i zice: „Bun venit!” se face părtaş faptelor lui rele“ (2 Ioan
7-12).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu