1). INTRODUCERE AUTORUL Autorul a fos Matei a fost un vameş
convertit (Matei 9:9), şi care a fost ales să scrie evreilor despre Mesia. Expresia Împărăţia cerurilor este caracteristică
acestei Evanghelii. Împărăţia cerurilor nu este acelaşi lucru cu biserica.
Numele bisericii nu este sinonim cu împărăţia cerurilor, cu toate că biserica
face parte din împărăţia cerurilor (Matei 13). Expresia împărăţia lui Dumnezeu
nu este sinonimă cu împărăţia cerurilor. Împărăţia lui Dumnezeu este un termen mai larg care
cuprinde toată creaţia lui Dumnezeu, inclusiv îngerii. Biserica se găseşte în
împărăţia cerurilor dar nu este acelaşi lucru; cu ea de asemenea biserica se
află şi în împărăţia lui Dumnezeu. Se va vedea că termenul împărăţia cerurilor
este un termen progresiv în Evanghelia lui Matei. El a preluat misterul din
zilele respingerii Regelui, dar Regele a devenit un semănător în lume (Matei
13). Împărăţia va fi întemeiată pe acest pământ la revenirea Regelui (Matei
24-25).
Fericirile sunt discursul Etic, de la
începutul lucrării lui Isus Cristos, şi invitaţia de a intra în Împărăţia lui
Dumnezeu singura soluţie posibilă. (Matei 4:17) De atunci încolo, Isus a
început să propovăduiască, şi să zică: „Pocăiţi-vă, căci Împărăţia cerurilor
este aproape.”
Împărăţia lui Dumnezeu este locul peste
care Dumnezeu este Împărat şi poporul peste care Dumnezeu este Împărat iar noi
suntem cetăţeni ai cerului
Cetăţeni ai cerului însemnă că avem:
cetăţeni , standarde, invitaţie, binecuvântări, calităţi, şi rezultate.
Isus Cristos foloseşte sintagma “A-ţi auzit
….. dar Eu vă spun” În Mat. cap. 5-7, avem două grupuri distincte: mulţimea şi
ucenicii. Discursul Etic este adresat ucenicilor.
Prin mandatul din Mat.28:18-20, se
conturează formarea unui popor din orice limbă, rasă, seminţie, etc.
Predica de pe Munte este de natură
polemică: cu aplicarea Legii şi cu cei ce trebuiau să fie depozitarii
Cuvântului lui Dumnezeu, liderii religioşi din vreamea aceea. Isus Cristos a
dat în vileag falsul în opoziţie cu adevărata împărăţie.
Falsa împărăţie înseamnă fariseii de atunci
şi conducătorii religioşi ai vremii : Matei 23:13 Vai de voi, cărturari şi
Farisei făţarnici! Pentru că voi închideţi oamenilor Împărăţia cerurilor: nici
voi nu intraţi în ea, şi nici pe cei ce vor să intre, nu-i lăsaţi să intre. 14
Vai de voi, cărturari şi Farisei făţarnici! Pentru că voi mâncaţi casele
văduvelor, în timp ce, de ochii lumii, faceţi rugăciuni lungi; de aceea veţi
lua o mai mare osîndă. 15 Vai de voi, cărturari şi Farisei făţarnici! Pentru că
voi înconjuraţi marea şi pământul, ca să faceţi un tovarăş de credinţă; şi,
după ce a ajuns tovarăş de credinţă, faceţi din el un fiu al gheenei, de două ori
mai rău decât Sunteţi voi înşivă.
În contrast avem adevărata împărăţie
fondată pe principiile din „Predica de pe Munte” Ioan 1:17 căci Legea a fost
dată prin Moise, dar harul şi adevărul au venit prin Isus Hristos.
În Mat.5:20, Isus Cristos declară sisatemul
fariseistic, inoperant pentru a duce pe cineva în Cer. Luther spune despre
„Predica de pe Munte” că ne conduce la pocăinţă. Karl Marx spunea că este o
etică corectă dar nu în sens religios. Întrebarea care se pune este dacă este
relevantă pentru noi astăzi. Răspunsul este DA şi în prezent este cuprins şi
viitorul.
2). FERICIRILE ne
prezintă portretul cetăţeanului Împărăţiei lui Dumnezeu în prezent şi viitor.
Ferice de cei săraci în duh căci al lor
Împărăţia Cerurilor, este realitatea lăuntrică pe care o caută Dumnezeu în noi.
Vizează relaţia omului cu Dumnezeu, ne scoate la iveală păcatele şi ne
dovedeşte vinovaţi. Este recunoaşterea Harului lui Dumnezeu. Este confirmată de
foamea şi setea după neprihănire. Sărăcia în duh se realizează doar în prezenţa
lui Dumnezeu. ex Vameşul şi fariseul din Luca 18:13 Vameşul sta departe, şi nu
îndrăznea nici ochii să şi-i ridice spre cer; ci se bătea în piept, şi zicea:
„Dumnezeule, ai milă de mine, păcătosul!”
Ferice de cei ce plâng căci ei vor fi
mângăiaţi. Avem ps. 32 şi 51, psalmi de pocăinţă (David), este vorba de plânsul
pocăinţei. Se verifică prin blândeţe. Plângi, păcatul personal, sau păcatele
altora şi durerea altora. Starea vizează relaţia cu noi înşine.
Ferice de cei blânzi căci ei vor moşteni
Pământul. Este vorba de un pământ nou. Moise e declarat „blând, mai blând decât
orice om de pe faţa pământului”. (Numeri 12:3) . Blândeţea înseamnă puterea de
control, puterea de a ieşii din competiţia afirmării de sine. Ea vizează
relaţia cu semenii. Petru în Ioan 21: 15 După ce au prînzit, Isus i-a zis lui
Simon Petru: „Simone, fiul lui Iona, Mă iubeşti tu mai mult decât aceştia?” „Da,
Doamne” I-a răspuns Petru „ştii că Te iubesc.” Isus i-a zis: „Paşte mieluşeii
Mei.” 16 I-a zis a doua oară: „Simone, fiul lui Iona, Mă iubeşti?” „Da Doamne”
I-a răspuns Petru „ştii că Te iubesc.” Isus i-a zis: „Paşte oiţele Mele”. 17 A
treia oară i-a zis Isus: „Simone, fiul lui Iona, Mă iubeşti?” Petru s-a întristat că-i zisese a treia
oară: „Mă iubeşti?” Şi I-a răspuns: „Doamne, Tu toate le ştii; ştii că Te
iubesc.” Isus i-a zis: „Paşte oile Mele! Petru s-a întristat Omul se
înblânzeşte când îşi vede sărăcia în duh şi îşi plânge păcatul
Ferice de cei flămânzi şi însetaţi după
neprihănire, căci ei vor fi săturaţi! Există o neprihănire legală pe care o dă
Isus Cristos ce pune pe mulţi oameni într-o stare după voia lui Dumnezeu. Isaia
53. Există o neprihănire morală şi socială care are de a face cu caracterul
nostru ce ne determină conduita. Foamea şi setea ce se nasc în prezenţa lui
Dumnezeu care ne spune cum să fim şi ce trebuie să facem. A fi creştin şi a nu
simţii foamea şi setea după Cuvântul lui Dumnezeu e o contradicţie în termeni. Ea
vizează relaţia noastră cu Dumnezeu şi cu semenii.
Ferice de cei milostivi, căci ei vor avea
parte de milă! Adevărata religie ne apropie de oameni pe când falsa religie ne
depărtează. Tânărul bogat este un exemplu de falsă neprihănire. Pe când Zacheu
ne arată adevărata neprihănire. De asemenea şi cele 2 porunci din Mat.22: 36-40
„Învăţătorule, care este cea mai mare poruncă din Lege?” 37 Isus i-a răspuns:
„Să iubeşti pe Domnul, Dumnezeul tău, cu toată inima ta, cu tot sufletul tău,
şi cu tot cugetul tău.” 38 „Aceasta este cea dintâi, şi cea mai mare poruncă. 39
Iar a doua, asemenea ei, este: „Să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi.”
40 În aceste două porunci se cuprinde toată Legea şi Proorocii.” A doua poruncă
este energizată de prima poruncă. Dumnezeu a avut milă şi Har pentru noi,
trebuie să răspundem la fel.
Ferice de cei cu inima curată căci ei vor
vedea pe Dumnezeu! Inima în uzajul Sfintei Scripturi, este centrul de comandă a
fiinţei noastre. Rugăciunea şi postul din Mat. cap 6. vorbeşte despre o inimă
curată şi o inimă murdară. Blestemul unei inimi murdare este şi are o singură
raţiune, care este profitul, şi risipeşte cele mai sfinte lucruri. O inimă
curată, păzeşte inima, este izvorul vieţii, e eliberată de păcat. Ea recunoaşte
păcatul, evită lucrurile care o pângăresc, şi veghează.
Ferice de cei împăciuitori, căci ei vor fi
chemaţi fii ai lui Dumnezeu! Isus Cristos este Fiul lui David, Fiul lui
Dumnezeu şi Domn al păcii. Te împaci cu Dumnezeu, te împaci cu semenii.
Împăcarea este mandatul preoţei noastre. Mandatul cultural este subordonat
mandatului preoţiei. Este prioritară pacea cu Dumnezeu.
Ferice de cei prigoniţi din pricina
neprihănirii, căci a lor este Împărăţia cerurilor ! Se închide cercul. În 1
Petru suferinţa este pe 3 coordonate: lupta cu păcatul, sfinţirea în mijlocul
semenilor, slujirea semenilor. Raţiunea suferinţei lui Isus Cristos este
împăcarea omului cu Dumnezeu. Există o apropiere gradată de Dumnezeu. Ultima
fericire le verifică pe toate.
3). CONCLUZII
Fericirile vizează relaţia noastră cu Dumnezeu, semenii, noi înşine. Matei
16:26 Şi ce ar folosi unui om să câştige toată lumea, dacă şi-ar pierde
sufletul? Sau, ce ar da un om în schimb pentru sufletul său?
Fiecare fericire o verifică pe cea anterioară, prima şi ultima
închide cercul. Predica de pe Munte este portretul cetăţeanului din
Împărăţia lui Dumnezeu.
Caracterul înseamnă ce suntem cu adevărat
iar conduita e ceea ce facem
Calitatea apei e determinată de natura
izvorului , a rodului şi a de a pomului
Oglinda Sfintei Scripturi poate fi
deformată. Oglinda nu este pentru mulţi Cuvântul lui Dumnezeu ci măsura
înţelegerii noastre. (Pavel) Fariseii se socoteau neprihăniţi prin Lege.
Atenţie la cei care strică oglinda: prorocii mincinoşi, cei care răstălmăcesc
Sfânta Scriptură. Nu este important ritualul religios ci ascultarea de
Dumnezeu. Isus Cristos dă în vileag falsul. Se face precizarea cine face şi
cine nu face parte din Împărăţia lui Dumnezeu.
Există o falsă Împărăţie şi o adevărată
Împărăţie al lui Dumnezeu
Voi sunteţi „sarea pământului, lumina
lumii” Rolul creştinului este în lume NU în afara ei.
Există pericolul contaminării, o foame şi
sete de neprihănire proprie, afirmare personală.
Viaţa de creştin depinde de principiile pe
care le avem. CE CONSTRUIM ? Trebuie să construi. ADEVARATĂ Împărăţie al lui
Dumnezeu.
Matei 5:1 Când a văzut Isus noroadele, S-a
suit pe munte; şi după ce a şezut jos, ucenicii Lui s-au apropiat de El. 2 Apoi
a început să vorbească şi să-i înveţe astfel: 3 Ferice de cei săraci în duh,
căci a lor este Împărăţia cerurilor! 4 Ferice de cei ce plâng, căci ei vor fi
mângîiaţi! 5 Ferice de cei blînzi, căci ei vor moşteni pământul! 6 Ferice de
cei flămânzi şi însetaţi după neprihănire, căci ei vor fi săturaţi! 7 Ferice de
cei milostivi, căci ei vor avea parte de milă! 8 Ferice de cei cu inima curată,
căci ei vor vedea pe Dumnezeu! 9 Ferice de cei împăciuitori, căci ei vor fi
chemaţi fii ai lui Dumnezeu! 10 Ferice de cei prigoniţi din pricina
neprihănirii, căci a lor este Împărăţia cerurilor! 11 Ferice va fi de voi când,
din pricina Mea, oamenii vă vor ocărî, vă vor prigoni, şi vor spune tot felul
de lucruri rele şi neadevărate împotriva voastră! 12 Bucuraţi-vă şi
veseliţi-vă, pentru că răsplata voastră este mare în ceruri; căci tot aşa au
prigonit pe proorocii, care au fost înainte de voi.
Ardelean Viorel
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu