Titlul: Cu toate că numele autorului nu apare nicăieri în text, numele acestei
epistole este în originalul grec: ”Ioanou A” – „Ioan A”, ceea ce o face cea
dintîi epistolă dintre cele trei ale lui Ioan.
Autorul: Între Evanghelia lui Ioan şi aceste trei epistole atribuite lui există o
identitate de stil care nu poate fi contestată de nimeni. Apostolul Ioan a fost
fiul lui Zebedei şi fratele lui Iacov, cel dintîi martir al Bisericii creştine.
Ioan şi Iacov au fost împreună cu Petru în cercul „celor trei” pe care Domnul
Isus i-a luat pretutindeni cu Sine. La Cruce, Domnul Isus i-a încredinţat lui
Ioan îngrijirea mamei Sale (Ioan 19:26). După înviere, înălţare şi Rusalii,
Ioan a devenit unul din stîlpii spirituali ai Bisericii din Ierusalim.
Data: Ioan a scris această epistolă către Bisericile
din Asia Mică, amintite şi în Apocalipsa. Probabil că data scrierii a fost
undeva între anii 85-95 d.Cr. Fiind mai tînăr, Ioan a supravieţuit tuturor
celorlalţi apostoli şi a ajuns să fie privit ca apărător al credinţei creştine
într-o vreme cînd „ereziile” atacau crezul Bisericii creştine.
Contextul scrierii: La aproximativ 100
de ani după ce evreii au scuturat jugul robiei grecești sub conducerea
Macabeilor, s-au găsit niște zeloși să încerce același lucru cu romanii (anul
66 d.Ch.). ,,La urma urmei, își ziceau ei, Dumnezeul nostru poate să ne dea
victoria și printr-un număr mic, ca și printr-unul mare, iar înaintea Lui nu
contează cât de puternic este dușmanul.“
Numai că Dumnezeul lor fusese răstignit
chiar de ei, iar mâinile Lui fuseseră pironite pe lemnul belstemat. Ca altădată
când au crezut că prezența chivotului le va garanta biruința în luptă, evreii
au crezut că pot forța soarta și s-au ales cu o înfrângere catastrofală. Roma a
trimis împotriva lor legiunile romane sub conducerea temutului Titus.
Ierusalimul a fost dărâmat, iar Templul a fost făcut ruine (anul 70 d.Ch.). Pe
drumuri și la răscruci, au fost înălțate mii și mii de cruci de pe care
urletele și gemetele învinșilor umpleau văzduhul. Era primul act dintr-o dramă
care avea să se întindă apoi peste douăzeci de secole, după un scenariu pe care
ucigașii lui Isus din Nazaret l-au scris sinucigaș pentru ei înșiși: ,,Şi tot norodul a răspuns:
„Sângele Lui să fie asupra noastră şi asupra copiilor noştri” (Mat. 27:25).
Philostratus,
un istoric din secolul III, scrie că Titus a refuzat să primească cununa de
învingător, spunând că n-a fost vorba despre puterea lui, el fiind doar un
instrument al răzbunării divine (Philostratus, The
Life of Apollonius of Tyana 6.29).
Unii dintre creștini au fost gata să fie atrași în revolta
evreiască, crezând-o un debut al instaurării împărăției lui Dumnezeu pe pământ,
dar apostolii i-au potolit, spunându-le că așa ceva se va realiza nu prin
puterea omului, ci doar la cea de a doua venire a Domnului Isus. Simțind în aer
războiul, ei i-au îndemnat pe creștini să părăsească Israelul și să se plece în
cele patru vânturi. Împărăția lui Christos va veni
doar ca rezultat al pocăinței evreilor, nu ca urmare a râvnei lor lipsite de
pricepere. Acesta a fost mesajul clar al apostolilor: ,,Pocăiţi-vă dar şi întoarceţi-vă la
Dumnezeu, pentru ca să vi se şteargă păcatele, ca să vină de la Domnul
vremurile de înviorare şi să trimită pe Cel ce a fost rânduit mai dinainte
pentru voi: pe Isus Hristos, pe care cerul trebuie să-L primească,
până la vremurile aşezării din nou a
tuturor lucrurilor – despre aceste vremuri a vorbit Dumnezeu prin gura
tuturor sfinţilor Săi proroci din vechime (Fapte 3:19-21).
Mânia Romei nu s-a dzlănțuit astfel asupra
evreilor pentru prima oară. Antisemitismul își mai ridicase odată capul, așa
cum citim în Faptele Apostolilor: ,,După aceea, Pavel a plecat din Atena şi
s-a dus la Corint. Acolo, a găsit pe un iudeu numit Aquila, de neam din
Pont, venit de curând din Italia, cu nevastă-sa Priscila, deoarece Claudiu
poruncise ca toţi iudeii să plece din Roma“ (Fapte 18:1-2).
În anul 64 d.Ch., într-un acces de nebunie,
Nero a dat foc Romei și a aruncat vina asupra unui grup declarat ,,subversiv“:
creștinii. Mulți dintre ei au fost aruncați la fiare în arenele romane, iar
alții au fost arși de vii ca să ilumineze spectacolele nocturne.
În aceste condiții, Petru, marele pescar,
pleacă și el dincolo de hotarele Israelului, spre lumea greco-romană,
scriindu-și elistolle ,,către aleșii care trăiesc ca străini, împrăștiați prin
Pont, Galatia, Capadocia, Asia și Bitinia (1 Petru 1:1). Limitat în exprimare,
el îl ia cu el ca traducător pe Ioan Marcu. Mai târziu, Marcu va scrie
,,evanghelia“ care este un rezumat al lucrurilor pe care le-a auzit de la
Petru.
Fugind probabil și ei de prăpădul din
Ierusalim, Ioan se mută în Efes. Contactul cu decadența Efesului și
contaminarea creștinismului cu elementele gnosticismului grec îl determină pe
Ioan să scrie propria lui Evanghelie, ca pe o lucrare apologetică prin care să
dovedească faptul că ,,Isus este Christosul, Fiu lui Dumnezeu (Ioan 20:31).
Pe lângă Evanghelie, Ioan scrie cele trei
epistole prin care combate ereziile și-i îndeamnă pe creștinii tăiați împrejur
din Imperiu să nu se asocieze cu cei care poartă învățături greșite. Cuprinzător
și complet, cele trei epistole sunt adresate, ca niște medicamente, pe rând
unei biserici (1 Ioan), unei familii (2 Ioan) și unei persoane (3 Ioan).
Militantismul apostolului Ioan îi va atrage
mânia Romei și va fi exilat, așa cum știm, în insula Patmos. Acolo, când ușa
celulei i-a fost închisă, Dumnezeu i-a arătat o altă ușă deschisă în cer, i-a
spus ,,Suie-te aici!“ și i-a dăruit Apocalipsa.
Fără nici o îndoială, studiul cărţilor
Bibliei, şi al epistolelor „ioanine” în special, trebuieşte făcut şi cu ochiul
şi inima păstorului, căci pe lîngă datele statistice, istorice sau stilistice
pe care le înregistrează mintea exegetului, textul biblic mai prezintă şi un mesaj
personal, „către credincioşi”.
Fără a nega deosebitul conţinut teologic al
acestor scrieri, dorim să subliniem existenţa unui mesaj preponderent personal, adresat unei adunări particulare, (sau unui
grup din adunare), care se afla într-o anumită situaţie:
„Ei au ieşit din mijlocul nostru, dar nu
erau dintre ai noştri. Căci dacă ar fi fost dintre ai noştri, ar fi rămas cu
noi; ci, ei au ieşit ca să se arate că nu toţi sînt dintre ai noştri” (1 Ioan
2:19).
Pretutindeni forma de adresare este: „eu”,
„voi”, „noi” obişnuită în conversaţia celor care se cunosc, iar destinatarii
epistolelor sînt numiţi „copilaşi preaiubiţi”. Autorul îi iubeşte pe cei cărora
le scrie. Este profund preocupat de protejarea lor faţă de influenţele lumii şi
faţă de ereziile falşilor învăţători. Doreşte creşterea lor spirituală în
dragoste, credinţă şi sfinţenie. Pentru realizarea acestor deziderate, el face
mereu apel la ceea ce ei sînt şi la ceea ce ei cunosc. Îi îmbărbătează, îi
mustră, polemizează cu ei, şi îi învaţă. Toate aceste amănunte sînt particulare
activităţii unui păstor şi se regăsesc astăzi în viaţa acelora pe care acelaşi
Mare Păstor i-a chemat, învrednicindu-i să le încredinţeze o parte a turmei
Sale.
Fără nici o îndoială, epistolele au şi un
caracter polemic. Ele nu sînt în nici un caz tratate teologice scrise în
liniştea academică a vreunei biblioteci, ci mesaje fierbinţi, izvorîte din
necesitatea stringentă a rezolvării problemelor care se iviseră. Dintre toate
aceste probleme care apăruseră în Biserică, cea dintîi epistolă a lui Ioan se
ocupă cu propaganda insidioasă a unor falşi învăţători: „Copilaşilor, nimeni să
nu vă înşele” (1 Ioan3:7), „V-am scris aceste lucruri în vederea celor ce
cautăsă vă rătăcească” (1 Ioan 2:26).
După unii comentatori erezia din Biserica
la care se referă apostolul Ioan poate fi încadrată în erezia „Docetismului”. Numele
acestui sistem derivă de la verbul grecesc „dokein” – „a părea”, „a fi
aparent”. În dogmatica lor Isus „părea” a fi om, era uman numai „în aparenţă”,
căci în El era o teofanie asemănătoare cu celelalte „arătări” din Vechiul
Testament, care se iveau oridecîteori Dumnezeu sau îngerul Domnului se
descopereau oamenilor sub formă umană.
Astăzi noi cunoaştem această erezie din
scrierile „patristice” în care „părinţii bisericeşti” au folosit chiar această
primă epistolă a lui Ioan pentru a o combate. Printre ei i-am putea cita pe
Ignatius, Polycarp şi Tertulian.
Un studiu atent al frazeologiei lui Ioan ne
va arăta însă că erezia din Biserica de pe timpul lui Ioan nu era legată aşa de
mult de realitatea trupului lui Cristos, ci mai mult de relaţia dintre aspectul
uman al lui „Isus” şi aspectul divin al „Fiului” şi al „Cristosului”. Accentul
negaţiei nu se pune prea mult pe umanitatea reală a lui Isus, ci pe identitatea
„Cristosului pre-existent” cu „Omul Isus”.
Acest lucru i-a condus pe majoritatea
comentatorilor la concluzia că ereticii pomeniţi în epistole pot şi trebuie să
fie încadraţi în gruparea „gnosticilor”.
Cum de s-au lăsat unii creștini influențați
până la erezie de învățătura mincinoasă a ,,gnosticilor“? Nimic nou sub soare!
Au făcut-o atunci, și au făcut-o mereu de-a lungul secolelor. Iată ce spune
C.H. Spurgeon în această privință. Plecând de la textul: ,,El a fost făcut de
Dumnezeu pentru noi înţelepciune“ din 1 Cor. 1:30, el scrie:
,,Intelectul omului caută odihnă, şi, prin
firea lui, o caută departe de Domnul Isus. Chiar şi atunci când sunt
convertiţi, intelectualii sunt gata să privească simplitatea crucii Lui
Christos cu insuficient respect şi dragoste. Ei sunt prinşi în capcana în care
se aflau grecii; doresc să amestece filosofia cu descoperirea. Ispita unui om
rafinat şi educat este să îndepărteze de adevărurile simple ale unui „Christos
răstignit” (1 Corinteni 1:23) şi să inventeze o doctrină mai
„intelectuală”.
Această ispită a condus biserica timpurie
la gnosticism şi a sedus-o cu tot felul de erezii.
Aceasta este rădăcina neologiei şi a altor
lucruri elegante care, în timpurile trecute, erau şlefuite în Germania, şi care
amăgesc acum atâţia membri ai clerului.
Oricine ai fi, cititorule, şi oricare ar fi
educaţia ta, asigură-te că nu cauţi odihnă în teologia filosofică. Poţi să
primeşti învăţătura aceasta de la un mare gânditor, sau visul celălalt de la un
alt învăţat; totuşi, ideile acestea sunt ca pleava faţă de grâu, în comparaţie
cu adevărul Cuvântului lui Dumnezeu. Când este bine călăuzită, raţiunea ne
învaţă abecedarul adevărului. Chiar şi aşa, descoperirile ei nu sunt sigure. In
contrast, toată plinătatea înţelepciunii şi cunoaşterii se află în Christos Isus.
Toate încercările creştinilor de a se
mulţumi cu sistemele liberale ale teologilor unitarieni vor da greş. Adevăraţii
moştenitori ai cerului se vor întoarce la marea şi simpla realitate a faptului
că „Isus Christos a venit în lume ca să mântuiască pe păcătoşi” (1
Timotei 1:15).
Isus satisface cel mai înalt intelect
atunci când este primit prin credinţă. Departe de El, minţile celor
răscumpăraţi nu vor găsi odihnă. „Frica de Domnul este începutul
înţelepciunii” (Proverbe 1 1:7). „Toţi cei ce o păzesc, au o minte sănătoasă”
(Proverbe 111:10).
Să încercăm o scurtă prezentare a acestui
sistem. „Gnosticismul” este un termen generic care cuprinde de fapt mai multe
sisteme dogmatice păgîne, dar şi evreieşti sau chiar pseudo-creştine: un fel de
sincretism filozofico-religios prin care se creeau bazele unui sistem universal
valabil, accesibil tuturor oamenilor, indiferent de climatul spiritual în care
s-au născut.
La origine, gnosticismul a fost o
învăţătură păgînă care a reuşit să combine în sine elemente ale intelectualismului
occidental cu fondul mistic propriu orientului. Plummer rezumă acest sistem la
două coordonate fundamentale: „impuritatea materiei” şi „supremaţia
conştiinţei”. Într-adevăr preocuparea de bază a acestor „gnostici” era tocmai
eliberarea spiritului de trup, pe care-l priveau numai ca pe o „închisoare
materială a spiritului”.
Conceptul de „materie coruptă definitiv şi
păcătoasă în structură” a fost comun ambelor sisteme de religie, occidental şi
oriental. Părerea aceasta a dat naştere unei teorii despre existenţa unei
succesiuni valorice de „eoni” sau emanaţii din Fiinţa Supremă. Aceste sfere
concentrice succesive de „eoni” se aflau la distanţe din ce în ce mai mari de
„pleroma” sau mediul existenţei de Sine a Fiinţei Supreme, valoarea lor divină
scăzînd direct proporţional cu îndepărtarea de sursa de sfinţenie. La periferia
tuturor, ultima din ierarhia valorică a fiinţării, s-ar fi aflat lumea
materială.
A. Trebuie să remarcăm faptul că polemica pe care o duce Ioan cu
ei are ca obiect „întruparea”, posibilitatea ca Dumnezeul absolut în sfinţenie
să se dezbrace de slavă şi să ia chip de om. Într-adevăr religia creştină
susţine că Fiul lui Dumnezeu s-a întrupat El însuşi şi că trupul fiecărui
credincios devine un „templu sfînt” al Duhului lui Dumnezeu.
Departe de a putea accepta o mîntuire prin
„trupul jertfit de Cristos”, gnosticii erau adepţii unei mîntuiri prin
„iluminarea spiritului”. Această „iluminare” se putea produce printr-o cunoaştere
„esoterică” însuşită în cadrul unor ceremonii speciale. Iniţiaţii deveneau „psuchikoi”, oameni care şi-au trezit puterile latente
ale sufletului, ridicîndu-se deasupra muritorilor de rînd.
Cea mai timpurie ,,tradiţie“ creștină
asociază Epistolele lui Ioan cu viaţa Bisericii din Asia Mică. Subscriem şi noi
acestei păreri cu atît mai mult cu cît se ştie că „gnosticismul” se infiltrase
mai ales în mişcarea creştină din acele regiuni, iar prezenţa unui „mare”
iniţiat ca Cerintius din Efes nu putea rămîne fără un răspuns public din partea
apostolului Ioan.
Despre Cerintius, Irineu ne spune că el
„susţinea că Isus nu ar fi fost născut dintr-o fecioară, ci ar fi fost fiul
natural al Mariei şi al lui Iosif, lucru care bineînţeles că nu l-a împiedicat
de fel să devină cel mai drept şi mai înţelept dintre toţi oamenii timpului
său. Mai tîrziu, mult mai tîrziu, după botezul său, Cristosul a coborît asupra
acestui om normal, sub forma unui porumbel, simbol al trimisului de la Supremul
Stăpîn. Din acea clipă, omul Isus a început să-L propovăduiască pe Tatăl „cel
necunoscut” şi să înfăptuiască minuni. La sfîrşitul vieţii lui Isus, „divinul”
Cristos l-a părăsit şi l-a lăsat singur să fie prins, să sufere, şi să moară. Toate
aceste evenimente penibile au fost trăite numai de pămîntescul Isus, în timp ce
Cristosul s-a detaşat impasibil, senin şi de neatins ca orice fiinţă
spirituală”.
În esenţă, erezia lui Cerintius consta în
această separare categorică a omului Isus de Cristosul divin (sau Duhul) emanat
iniţial şi apoi reîntors neatins în „pleroma”.
Un cititor atent va remarca imediat că
textul epistolelor lui Ioan conţine cîteva expuneri de argumente îndreptate
tocmai împotriva ereziilor lui Cerintius.
Fără a-l mai numi în mod expres în text,
Ioan pare a se referi la el în 1 Ioan 2:22: „Cine este mincinosul, dacă nu cel
ce tăgăduieşte că Isus este Cristosul? Acela este Anticristul, care tăgăduieşte
pe Tatăl şi pe Fiul”. Tot aşa în 1 Ioan 4:3 şi în 2 Ioan 7: „Duhul lui Dumnezeu
să-L cunoaşteţi după aceasta: Orice duh, care mărturiseşte că Isus Cristos a
venit în trup, este de la Dumnezeu; şi orice duh, care nu mărturiseşte pe Isus,
nu este de la Dumnezeu, ci este duhul lui Anticrist, de a cărui venire aţi
auzit. El chiar este în lume acum”, „Căci în lume s-au răspîndit mulţi
amăgitori, care nu mărturisesc să Isus Cristos vine în trup. Iată amăgitorul,
iată Anticristul!”
Ioan scrie în capitolul 5:6 că: „El, Isus
Cristos, este Cel ce a venit cu apă şi cu sînge; nu numai cu apă (referire la
epifania de la botez), ci cu apă şi cu sînge” (sîngele se referă la suferinţele
şi moartea Sa).
Cu alte cuvinte, spre deosebire de
Cerintius care susţinea că „Cristosul divin” s-a pogorît asupra lui Isus după
botez şi că L-a părăsit înainte de moarte, Ioan accentuează faptul că Isus
Cristos, persoană unică şi unitară a trecut şi prin botez şi prin moarte.
B. Despre latura morală a sistemului
„gnostic” găsim informaţii în scrierile lui Irineus şi Eusebius.
Conform mărturiilor acestor doi autori,
erezia morală a lui Cerintius a fost: „…împreunarea între bărbaţi… mult timp
cunoscută sub numele de Nicolaitism”. Despre Nicolaiţi citim şi în Apocalipsa
2:6, 14, 15 unde sînt amintiţi ca unii „cu fapte şi cu o învăţătură” pe care
Dumnezeu „le urăşte”.
Acestei depravări morale, Ioan îi dă
răspuns în 1 Ioan 3:3, 9 şi mai ales în 1 Ioan 3:6: „Oricine are nădejdea aceasta
în el, se curăţeste, după cum El este curat”, „Oricine este născut din Dumnezeu
nu păcătuieşte… pentru că este născut din Dumnezeu” şi „Oricine rămîne în El,
nu păcătuieşte; oricine păcătuieşte nu L-a văzut, nici nu L-a cunoscut”.
Pentru Ioan, naşterea din Dumnezeu şi
trăirea într-o practică împotriva ordinii stabilite de Dumnezeu prin creaţie
sînt incompatibile şi ireconciliabile.
C. A treia caracteristică a „gnosticilor”,
incluzîndu-l bineînţeles şi pe Cerintius, pare a fi fost totala lor lipsă de dragoste.
Proclamîndu-se un fel de „aristocraţie” a iluminaţilor, singurii care au ajuns
să cunoască „adîncimile”, gnosticii erau stăpîniţi de un profund dispreţ faţă
de ceilalţi oameni şi în primul rînd faţă de creştini.
Ioan răspunde acestei învăţături astfel:
„Cine zice că este în lumină, şi urăşte pe fratele său, este încă în întunerec
pînă acum” (1 Ioan 2:9).
Cuvîntul „dragoste” este folosit de atîtea
ori în epistolele lui Ioan încît creştinii din toate timpurile au ajuns să-l
supranumească „apostolul iubirii”. Se pare că Ioan şi-a meritat cu prisosinţă
acest frumos nume. Într-unul din comentariile sale la Galateni 6:10, Ieronim ne
spune ceva caracteristic despre viaţa „binecuvîntatului Ioan Evanghelistul”:
„Ajuns la o vîrstă înaintată în Efes, apostolul era de obicei purtat pe braţe
şi adus în mijlocul adunării, căreia îi repeta mereu unul şi acelaşi mesaj al
dragostei: „Copilaşilor, iubiţi-vă unii pe alţii”. Cîteodată ei îl întrebau:
„Învăţătorule, de ce ne spui mereu asta?” Răspunsul lui era invariabil acesta:
„Pentru că este porunca Domnului şi pentru că dacă o împliniţi numai pe aceasta
este deajuns…”
Concluzia tuturor celor spuse pînă aici
este că împotriva ereziilor despre persoana lui Isus Cristos, împotriva
indiferentismului moral şi împotriva aroganţei lipsite de dragoste a
gnosticilor cerintieni, apostolul Ioan îşi clădeşte răspunsul pe trei stîlpi de
forţă ai adevăratului creştinism: credinţa în Isus ca şi Cristos întrupat,
ascultarea de poruncile Domnului şi trăirea în dragostea frăţească.
Conţinutul cărţii: Ioan încearcă să-i păzească pe cei din Biserică de primejdia acestor
„falşi învăţători”, care tulburau viaţa credincioşilor. El atrage atenţia
asupra a trei caracteristici ale lor: originea lor diabolică, influenţa lor
drăcească şi învăţătura lor falsă. Iată de ce el îi numeşte:
1. „Falşi profeţi” (1 Ioan 4:1). Un
profeţeşte un om care vorbeşte sub directa influenţă a unei puteri
supranaturale. Profetul adevărat este „gura” prin care vorbeşte Dumnezeu.
Profetul mincinos este dimpotrivă „gura” prin care se face auzit „duhul
rătăcirii”. Iată de ce examinarea învăţăturii unui profet este sinonimă cu o
„cercetare a duhurilor” (1 Ioan 4:1-6).
2. „Amăgitori” (2 Ioan 7). Prin aceasta
apostolul îi indentifică cu acei care duc poporul în rătăcire, promiţîndu-le
lucruri care nu există de fapt.
3. „Anticrişti” (1 Ioan 2:18 cf.v. 22; 4:3; 2 Ioan 7). Mesajul
învăţăturii lor neagă personalitatea divin-umană a Domnului Isus Cristos.
Trebuia să remarcăm faptul că de fiecare dată apostolul Ioan ne
spune că aceste persoane nedorite în colectivitatea Bisericii erau „mulţi”;
„mulţi falşi profeţi”, „mulţi amăgitori” şi „mulţi anticrişti”. Acest lucru ne este confirmat şi de faptul că ei au reuşit pentru o
perioadă de timp să treacă drept membrii ai Bisericii. În momentul scrierii
epistolei dintîi această fracţiune „ne-creştină” se separase de Biserică: „au
ieşit din mijlocul nostru” şi „s-au dus în lume” (1 Ioan 2:19; 2 Ioan 7). Totuşi
aceasta ruptură a reuşit să-i tulbure pe mulţi dintre membrii adunării, aşa că
Ioan s-a văzut nevoit să le scrie. El îi laudă pe cei care prin rămînerea lor
în Cristos „i-au biruit” pe duşmanii adevărului (1 Ioan 4:4).
Cuvinte cheie şi teme
caracteristice:
Înainte de a plonja în adâncimile acestor
epistole, este de folos să spunem câteva lucruri despre ,,metafore într-un
limbaj minimalist“.
Avantajul metaforelor este că putem folosi
aceleași cuvinte în sensuri multiple. Apostolul Ioan este un scriitor minimalist
care folosește metaforele la maxim. Limbajul său este redus la vocabularul unui
copil, dar sensurile profunde sunt accesibile doar celor deprinși cu hrana tare
și cu succesiunea de paliere semantice proporționale cu nivelul de maturitate
duhovnicească.
Și în Evanghelie și în Apocalipsa, dar mai
ales în epistole, Ioan alcătuiește perechi de metafore contrare, care amplifică
sensul fiecărui cuvânt în parte. Iată câteva dintre ele:
,,Adevăr/Minciună“
Adevărul este totuna cu realitatea, în timp
ce minciuna definește deformarea realității, negarea ei. Vom vedea în capitolul
8 că disputa dintre Isus Christos și liderii evreilor a fost definită în acești
temeni (Ioan 8:30-47). Cei care I s-au opus atunci, ca și cei ce o fac astăzi,
preferă să trăiască într-o realitate falsă, oferită ca surogat de cel care
vrmărește să-i înșele și să le închidă ochii ca să nu vadă adevărul: ,,Voi aveţi de tată pe Diavolul şi
vreţi să împliniţi poftele tatălui vostru. El de la început a fost ucigaş şi nu stă în adevăr, pentru că în el
nu este adevăr. Ori de câte ori spune o minciună, vorbeşte din ale lui, căci
este mincinos şi tatăl minciunii“ (Ioan 8:44).
Aceeași metaforă este folosită dși de
apostolul Pavel: ,,Şi dacă Evanghelia noastră este acoperită, este
acoperităpentru cei ce sunt pe calea pierzării, a căror minte necredincioasă a
orbit-o dumnezeul veacului acestuia, ca să nu vadă strălucind lumina
Evangheliei slavei lui Hristos, care este chipul lui Dumnezeu. Căci noi nu ne propovăduim pe noi
înşine, ci pe Domnul Hristos Isus. Noi suntem robii voştri, pentru Isus. Căci Dumnezeu, care a zis: „Să
lumineze lumina din întuneric”, ne-a luminat inimile, pentru ca să facem să
strălucească lumina cunoştinţei slavei lui Dumnezeu pe faţa lui Isus Hristos“
(2 Cor. 4:3-6).
,,Iată dar ce vă spun şi mărturisesc eu în Domnul: să nu mai
trăiţi cum trăiesc păgânii, în deşertăciunea gândurilor lor, având mintea întunecată, fiind
străini de viaţa lui Dumnezeu, din pricina neştiinţei în care se află în urma
împietririi inimii lor. Ei şi-au pierdut orice pic de simţire, s-au dedat la
desfrânare şi săvârşesc cu lăcomie orice fel de necurăţie“ (Efes. 4:17-19).
Cei care ,,trăiesc în adevăr“ evoluează în
lumea reală, așa cum este ea înaintea lui Dumnezeu. ,,Veți cunoaște adevărul și
adevărul vă va face slobozi“ (Ioan 8:32). Este interesant că un teolog american
a definit ,,voia lui Dumnezeu“ în contextul acestei cunoașteri a adevărului:
,,Voia lui Dumnezeu, a spus el, este ceea
ce am face toți cu bucurie și din proprie inițiativă, dacă am cunoaște toate
lucrurile așa cum le cunoaște Dumnezeu. Deocamdată, Dumnezeu ne cere să-L
credem pe Cuvânt și ne cere ascultare. În ziua Judecății, toți vor cunoaște
toate lucrurile și ,,orice genunchi se va pleca înaintea lui Dumnezeu și Îi va
da dreptate“. Pentru unii va fi însă prea tărziu (Iuda 14-15).
,,Libertate/Robie“
Aceasta va fi în capitolul 8 tema discuției
dintre Domnul Isus și farisei, care pretindeau că n-au fost niciodată robii
nimănui. În aprinderea lor, uitau că fuseseră robi și în Egipt și în Babilon … Domnul
vorbea însă de relația dintre ei și păcatul care-i stăpânea. El venise ca să-i
elibereze de robia și consecințele păcatului. Isus înseamnă literal: ,,Cel ce
izbăvește, Cel ce eliberează“ (Mat. 1:21).
Potențialul uman este captiv stării de
păcat. Nimeni nu-și poate realiza potențialul dacă este rob al neputințelor.
,,Deci, dacă Fiul vă face slobozi, veţi fi cu adevărat slobozi“ (Ioan 8:36).
,,Dragoste/Ură“
Ioan este foarte limpede despre cele două
aspecte ale relației lui Dumnezeu cu oamenii. Omul este sau în dragostea Lui
sau sub mânia Lui. Nu există neutralitate! Există doar consecințe eterne
corespunzătoare. ,,Cine crede în Fiul are viaţa veşnică, dar cine nu crede în
Fiul nu va vedea viaţa, ci mânia lui Dumnezeu rămâne peste el” (Ioan 3:36).
,,Viață/Moarte“
În debutul evangheliei, Ioan ne-a sus că
,,în El era viața și viața era lumina oamenilor“ (Ioan 1:4). În restul
scrierii, viața este pomenită de 34 de ori. Ioan ne spune că viața poate fi
,,din belșug“ și ,,veșnică“. Nu este vorba de aspectul ei cantitativ, ci de cel
calitativ. Toți oamenii vor ,,exista“ veșnic, dar unii vor ,,trăi“, iar alții
vor ,,muri“.
Viața este definită ca o relație reală
între om și Dumnezeu. Viața înseamnă ,,împreună“ cu Dumnezeu, iar moartea
înseamnă ,,despărțire“ de Dumnezeu și de tot ce are El. Cine își reface
legătura cu Dumnezeu prin Christos va experimenta viața din plin și nu va mai
muri niciodată.
Limbajul acesta le va lăsa perplexe pe
Maria și pe Marta. „Eu sunt
învierea şi
viaţa. Cine crede
în Mine, chiar dacă ar fi murit, va trăi. Şi oricine trăieşte şi crede în Mine nu va muri niciodată“
(Ioan 11:25-26).
De două mii de ani, creștinii mor, dar ,,calitativ“ niciunul din ei nu va
fi vreodată despărțit de Dumnezeu. În limbajul nostru, după ce a înviat, Lazăr
a murit din nou. A murit și Maria și a murit și Marta! Au murit toți cei din
generația aceea și toți din generațiile de după aceea. În limbajul lui Dumnezeu
însă, niciunul din cei care și-au reluat vreodată legătura organică cu El prin
Christos ,,nu va mai muri niciodată“, adică nu va mai fi niciodată despărțit de
El.
În esența realității eterne, viața celor ce au fost din naștere ,,morți în
păcat“ este redobândită prin credința în Christos și prin reluarea părtășiei
cosmice cu Tatăl: ,,Şi viaţa veşnică este aceasta: să Te cunoască pe Tine,
singurul Dumnezeu adevărat, şi pe Isus Hristos, pe care L-ai trimis Tu“ (Ioan
17:3).
,,Lumină/Înuneric“
Când Ioan spune despre cineva că ,,umblă în
întuneric“ el vorbește despre întunecimea morală și despre ignoranța vinovată: ,,Şi judecata aceasta stă în faptul că,
odată venită Lumina în lume, oamenii au iubit mai mult întunericul decât
lumina, pentru că faptele lor erau rele. Căci oricine face răul urăşte lumina
şi nu vine la lumină, ca să nu i se vădească faptele. Dar cine lucrează după
adevăr vine la lumină, pentru ca să i se arate faptele, fiindcă sunt făcute în
Dumnezeu.” (Ioan 3:19-21).
,,Isus le-a zis: „Lumina mai este puţină
vreme în mijlocul vostru. Umblaţi ca unii care aveţi lumina, ca să nu vă
cuprindă întunericul; cine umblă în întuneric nu ştie unde merge“ (Ioan 12:35).
,,Dacă zicem că avem părtăşie cu El, şi
umblăm în întuneric, minţim şi nu trăim adevărul“ (1 Ioan 1:6).
,,Dar cine urăşte pe fratele său este în
întuneric, umblă în întuneric şi nu ştie încotro merge, pentru că întunericul
i-a orbit ochii“ (1 Ioan 2:11).
Întunericul este sinonim cu moartea și cu
tot ce înseamnă absența lui Dumnezeu.
[ Isus, Lumina lumii ] Isus le-a
vorbit din nou şi a zis: „Eu sunt Lumina lumii; cine Mă urmează pe Mine, nu va
umbla în întuneric, ci va avea lumina vieţii”. (Ioan 8:12)
Tema principală a acestei epistole este:
„Certitudinea creştină”. Verbele cele mai folosite în textul ei sînt:
„ginoskein” – a cunoaşte, a observa, a pricepe (de 15 ori), şi „eidenai” – a fi
sigur pe ceea ce şti. Cuvîntul caracteristic acestei epistole este: „parresia”
-„îndrăzneală, încredere în atitudine”.
Certitudinea creştină este o realitate cu două aspecte, (a) unul
obiectiv (pentru că religia creştină este o sumă de adevăruri), şi (b) unul
subiectiv (pentru că fiecare creştin a fost „născut din nou” şi are în sine
„arvuna vieţii veşnice”. Epistola lui Ioan este tocmai o expunere şi o
argumentare a acestor două aspecte ale certitudinii creştine.
Cunoaşterea creştină este o cunoaştere absolută şi duce la o
certitudine absolută. Bineînţeles că este vorba despre
aspectul calitativ al cunoaşterii, nu de cel cantitativ. Creştinul este cel
care cunoaşte „adevărul” lucrurilor. El cunoaşte adevărul despre lume şi despre
starea ei (1 Ioan 5:19, 2:18, 3:15), adevărul despre el însuşi, despre datoria
şi destinul lui (1 Ioan 2:10, 11, 29; 3:2; 5:18), şi mai presus de toate,
creştinul cunoaşte adevărul despre Dumnezeu şi despre Isus Cristos, (1 Ioan
5:20; 2:13, 14; 4:6, 7).
Ca să ajungem la certitudinea creştină
despre persoana şi lucrarea lui Cristos avem în primul rînd:
1. Evenimentul istoric. Domnul Isus Cristos
a fost „trimis” (1 Ioan 4:9, 10, 14). El „a venit” (1 Ioan 5:20) şi „s-a
manifestat” său „a fost arătat” („ephanerothe” în 1 Ioan l:2; 3:5, 8; 4:9). Această
venire a Lui a fost „în trup” (1 Ioan 4:2; 2 Ioan 7), cu „apă şi cu sînge” (1
Ioan 5:6).
Toate aceste realităţi îl obiectivizează şi-L
îmbracă în modul cel mai absolut cu experienţa naşterii, cu botezul şi cu
trăirea morţii. Evenimentul în sine nu a putut trece neobservat. Cel care a
venit în „trup” a trăit printre oameni şi prin relatările lor ajungem la a doua
sursă a cunoaşterii:
2. Mărturia apostolilor – „Ce era de la
început, ce am auzit, ce am văzut cu ochii noştri, ce am privit şi am pipăit cu
mîinile noastre, cu privire la Cuvîntul vieţii – pentru că viaţa a fost
arătată, şi noi am văzut-o, şi mărturisim despre ea, şi vă vestim viaţa
veşnică, viaţă care era la Tatăl, şi care ne-a fost arătată; – deci, ce am
văzut şi auzit, aceea vă vestim şi vouă, ca şi voi să aveţi părtăşie cu noi. Şi
părtăşia noastră este cu Tatăl şi cu Fiul Său, Isus Cristos”, „Şi noi am văzut
şi mărturisim că Tatăl a trimis pe Fiul casă fie Mîntuitorul lumii” (1 Ioan
1:1-3; 4:14).
Al treilea lucru care ne dă certitudine
este:
3. „Ungerea Duhului Sfînt”. Ea funcţionează
ca un al şaselea simţ prin care putem pătrunde toate lucrurile (1 Corint. 2:10)
ca să ajungem la „gnosis”, la cunoaştere: „Cît despre voi, ungerea pe care aţi
primit-o de la El, rămîne în voi, şi n-aveţi trebuinţă să vă înveţe cineva; ci,
după cum ungerea Lui vă învaţă despre toate lucrurile şi este adevărată, şi nu
este o minciună, rămîneţi în El, după cum v-a învăţat ea” (1 Ioan 2:20, 27 cf.
3:2; 4:13).
Această cale de cunoaştere este în lăuntrul
creştinului şi se întregeşte cu dovezile exterioare ale „apei şi sîngelui” (1
Ioan 5:6, 8, 9).
În demonstraţia pe care o face pentru a-i
convinge pe credincioşi despre certitudinea vieţii veşnice, Ioan este cel puţin
tot atît de preocupat să aducă argumente care să dovedească faptul că cei care
nu cred în Fiul lui Dumnezeu nu au viaţa veşnică, oricît de „iluminaţi” ar fi
ei.
Distincţia aceasta între adevăraţii
creştini pe care vrea să-i întărească şi adversarii eretici cu care se înfruntă
este vizibilă în tot conţinutul epistolei. Pretutindeni întîlnim „voi” şi „ei”:
Aceste două grupări distinctive există şi
astăzi. Unii, încrezuţi şi plini… de ceea ce de fapt nici nu posedă, iar
ceilalţi, frecventatori din obicei ai bisericilor, care nu au siguranţa
mîntuirii şi cărora li se pare chiar o obrăznicie să susţii că aşa ceva poate
exista! Toţi aceştia trebuie să afle că există o siguranţă creştină, o
veritabilă certitudine care nu este nici arogantă, nici înşelătoare, ci
dimpotrivă luminoasă şi cu prisosinţă revelată de însuşi Dumnezeu.
Pentru a confirma şi cerceta calitatea
credinţei, apostolul Ioan le propune creştinilor trei teste caracteristice:
1. Testul teologic (teoretic). Prin acest test se verifică
mesajul credinţei noastre. Adevărata credinţă susţine că Isus este „Fiul lui
Dumnezeu” (1 Ioan 3:23, 5:5, 10, 12, 20) şi că „Cristosul a venit în trup” (1
Ioan 4:2, 6; 2 Ioan 7).
Nici un sistem de dogme sau doctrine care neagă preexistenta
eternă a lui Isus sau încarnarea lui istorică nu poate fi acceptat ca fiind
creştin: „Oricine tăgăduieşte pe Fiul, n-are pe Tatăl” (2:23).
2. Testul moral. Testul acesta trebuie să verifice dacă noi
trăim în neprihănire şi în păzirea poruncilor lui Dumnezeu. În epistola lui Ioan, păcatul este arătat a fi total incompatibil cu natura
lui Dumnezeu, care este din acest punct de vedere definit prin „lumină” (1:5). Păcatul
este un accident nedorit în lumea lui Dumnezeu, de aceea Ioan ne spune că Fiul
lui Dumnezeu „s-a arătat ca să ia (să înlăture) păcatele; şi în El nu este
păcat” (3:5). Concluzia limpede care reiese din aceste două afirmaţii este
aceea că oricine este născut „din Dumnezeu”„nu păcătuieşte” pentru că a pus
capăt unei vieţi de păcat (1 Ioan 3:9).
Orice experienţă „mistică”, presupusă a fi
creştină, însoţită de imoralitate trebuie imediat abandonată: „Dacă zicem că
avem părtăşie cu El, şi umblăm în întuneric, minţim şi nu trăim adevărul”
(1:6).
3. Testul social. Cel de al treilea test
verifică atitudinea noastră faţă de ceilalţi. „Dumnezeu este dragoste”
postulează Ioan, aşa că toţi cei născuţi din El trebuie să moştenească această
aplecare plină de afecţiune faţă de ceilalţi oameni.
„Prea iubiţilor, să ne iubim unii pe
ceilalţi; căci dragostea este de la Dumnezeu. Şi oricine iubeşte, este născut
din Dumnezeu, şi cunoaşte pe Dumnezeu. Cine nu iubeşte, n-a cunoscut pe
Dumnezeu, pentru că Dumnezeu este dragoste” (1 Ioan 4:7, 8).
A nu fi în stare să treci aceste trei teste
ale certitudinii despre viaţa veşnică înseamnă a nu fi de fapt copil al lui
Dumnezeu:
„Dacă zicem că avem părtăşie cu El, şi
umblăm în întuneric, minţim şi nu trăim adevărul” (1:6).
„Cine zice: „Îl cunosc”, şi nu păzeşte
poruncile Lui, este un mincinos, şi adevărul nu este în el” (2:4).
„Cine zice că este în lumină, şi urăşte pe
fratele lui, este încă în întuneric pînă acum” (2:9).
O certitudine solidă despre Cristos şi
despre viaţa veşnică este singura forţă care poate anima mărturisirea creştină
a Bisericii.
SCHIŢA CĂRŢII
Prefaţa (1:1-4)
I. Mesajul apostolic şi
implicaţiile lui morale (1:5 – 2:2)
Împotriva:
a. negării faptului că păcatul rupe părtăşia noastră cu Dumnezeu (1:6, 7)
b. negării faptului că păcatul există în însăşi natura noastră (1:8, 9)
c. negării faptului că păcatul se arată pe sine în purtarea noastra (1:10- 2:2)
II. Prima aplicare a testelor
(2:3-27)
a. ascultarea sau „testul moaral” (2:3-6)
b. dragostea sau „testul social” (2:7-11)
c. o digresiune despre Biserică (2:13-14)
d. o digresiune despre lume (2:15-17)
e. credinţa sau „testul doctrinal” (2:18-27)
III. A doua aplicare a testelor (2:28 – 4:6)
a. o detailare a testului moral = neprihănirea (2:28 – 3:10)
b. o detailare a testului social = dragostea (3:11-18)
c. o digresiune despre siguranţă şi despre îndoială (3:19-24)
d. o detailare a testului doctrinal = credinţa (4:1-6)
IV. A treia aplicare a testelor (4:7 – 5:5)
a. o nouă dezvoltare a testului social = dragostea (4:7-12)
b. o combinare a testelor doctrinal şi social (4:13-21)
c. o combinare a celor trei teste (5:1-5)
V. Cei trei martori şi siguranţa pe care ne-o dau ei
(5:6-17)
a. cei trei martori (5:6-12)
b. siguranţa noastră ca o consecinţă (5:13-17)
VI. Trei afirmaţii şi o scurtă îndrumare (5:18-21)
a. „Ştim” că neprihănirea este divină (5:18)
b. „Ştim ” că lumea zace în păcat (5:19)
c. „Ştim” că Evanghelia este mîntuitoare (5:20)
d. De aceea să ne păzim de tot ceea ce nu este de la Dumnezeu (5:21)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu