duminică, 19 aprilie 2020

STUDIU: Familia rămâne un indicator important al performanței școlare












Elevii care se descurcă bine la școală provin adesea din familii, în care părinții la rândul lor, au avut rezultate școlare promițătoare. Un studiu anterior al Institutului pentru Studiul Familiei (IFS – Institute for Family Studies) a arătat că nivelul educației școlare la care au ajuns părinții biologici ai unui elev, este strâns legat de rezultatele copilului din clasa a 8-a și mai departe. O parte din această asociere este ereditară: printre copii adoptați sau vitregi, rezultatele sunt mai strâns legate de cele ale părinților biologici, decât de rezultatele școlare ale părinților adoptivi.
Desigur, un alt factor important este șansa de a merge la o școală adecvată – accesul la educație. Acest lucru este demonstrat de numeroșii imigranți, care au ajuns în SUA cu talent autohton și aspirații înalte, dar cu relativ puțină educație, din cauza accesului limitat la educație din țara de origine. Având în vedere oportunitățile mai mari din SUA, copiii imigranților se descurcă adesea mai bine la școală și depășesc nivelul părinților lor.
Performanța și conduita școlară a elevilor sunt, de asemenea, afectate de sprijinul emoțional, de stimularea intelectuală, de îndrumarea și disciplina pe care o primesc acasă. Iar copiii au mai multe șanse să obțină atenția, afecțiunea și îndrumarea de care au nevoie pentru a prospera la școală, atunci când provin dintr-o familie căsătorită, intactă. Unul dintre punctele forte ale familiilor de imigranți, este că acestea sunt mai adesea intacte, decât familiile formate din cetățeni născuți americani.
Începând cu Raportul Coleman din anul 1966, o lungă serie de studii au descoperit că elevii din familii căsătorite și intacte, se descurcă mai bine la școală decât cele din familii perturbate sau în care părinții nu sunt căsătoriți. Analiza Institutului pentru Studiul Familiei asupra datelor unui studiu longitudinal realizat de către Departamentul pentru Educație al Statelor Unite (ECLS-K) demonstrează impactul pe care tranzițiile familiale, cum ar fi divorțul și recăsătorirea părinților, îl au asupra persistenței elevilor în îndeplinirea sarcinilor, asupra sănătății lor emoționale, a dorinței de a învăța și a stresului, precum și asupra comportamentului nepotrivit, care rezultă în acțiuni disciplinare la școală. Studii IFS în Arizona, Florida și Ohio indică faptul că districtele școlare au mai mult succes și sunt mai sigure, atunci când majoritatea familiilor sunt formate din părinți căsătoriți.
Un nou studiu IFS examinează datele unui sondaj federal recent pentru a explora legătura dintre aranjamentele de viață ale familiilor elevilor și trei indicatori cheie ai performanței școlare din școlile elementare și secundare din Statele Unite.
Acest nou document de cercetare IFS, examinează datele dintr-un sondaj federal recent pentru a explora legătura dintre aranjamentele de viață ale familiilor elevilor și trei indicatori cheie ai performanței elevilor în școlile elementare și secundare din Statele Unite. Cei trei indicatori sunt:
  • dacă elevul a obținut în principal doar note de 10
  • dacă un părinte a fost contactat din cauza comportamentului problematic al elevului la școală
  • dacă elevul a fost suspendat sau exmatriculat de la școală din cauza unei conduite rele
Autorul a examinat măsura în care acești indicatori de performanță școlară sunt asociați cu tipul de familie în care a crescut elevul. Familiile au fost împărțite în 10 tipuri.
Familii în care:
  • părinții sunt căsătoriți
  • părinții locuiesc împreună, dar nu sunt căsătoriți
  • mama este divorțată
  • mama nu a fost niciodată căsătorită
  • unul din părinți este văduv
  • doar tatăl biologic este prezent
  • un părinte biologic și un părinte vitreg sunt prezenți
  • copiii sunt crescuți de bunici
  • copiii sunt crescuți de părinți adoptivi
  • copiii sunt în plasament
Copiii care trăiesc în familii în care părinții sunt căsătoriți au rezultate mai bune la școală
Analiza datelor a arătat că elevii care trăiesc cu ambii părinți căsătoriți se descurcă mai bine la fiecare dintre cei trei indicatori de progres educațional.
Iată rezultatele pentru fiecare dintre cei trei indicatori:
Note bune: Aproape jumătate dintre părinții americani căsătoriți (49%) au raportat că copiii lor au primit „în mare parte note de 10”. În schimb, doar mai puțin de jumătate dintre elevii din majoritatea celorlalte tipuri de familie au avut „în mare parte note de 10”.
Părinții care au fost contactați din cauza comportamentului necorespunzător al elevului: Aproape unul din cinci părinți din SUA (19%) au raportat că au fost contactați de școala copilului cel puțin o dată din cauza comportamentului copilului. Contactul cu școala este un indicator al dificultății de adaptare, și prezice deobicei probleme mai serioase de comportament sau de învățare.
Autorul a putut observa diferențe substanțiale în ce privește contactarea părinților de către școală din cauza comportamentului copiilor, între elevii din familii intacte și cei din familii necăsătorite, perturbate sau recăsătorite. Probabilitatea ca un părinte dintr-o familie monoparentală sau cu un părinte vitreg să fie contactat de către școala copilului este de două ori mai mare decât în cazul familiilor cu părinți cătăsoriți și biologici. În cazul elevilor adoptați sau în plasament acest procent se triplează.
Suspendarea sau exmatricularea: Unul din 10 elevi din Statele Unite au părinți care au raportat că elevul a fost suspendat sau exmatriculat de la școală cel puțin o dată în cariera lui academică. Suspendarea este, de obicei, un indicator al faptului că autoritățile școlare nu mai au încredere că părinții elevului sunt în stare să îl consilieze și să îl disciplineze într-un mod în care să producă o îmbunătățire semnificativă în comportamentul elevului.
Elevii din familii monoparentale și cei cu părinții necăsătoriți au fost de 1,5 ori mai predispuși unei suspendări, decât cei din familii cu părinți căsătoriți. Rata la elevii care locuiesc cu un părinte vitreg sau cu bunicii a fost de două ori mai mare, iar în cazul elevilor adoptați sau în plasament, a ajuns aproape de trei ori mai mare.
Familia este un factor important al succesului unui elev
Rezultatele aceste analize arată încă o dată că performanțele elevilor nu pot fi înțelese în afara dinamicii familiei. În cazul multor elevi, aceste deficiențe pot fi considerate doar niște deficiențe temporare, care apar ca răspuns la stresul din familie; apoi majoritatea își revin la performanțele anterioare. Atunci când au fost observate consecințe mai de durată după schimbările produse într-o familie, au existat, de obicei, și alți factori de risc, cum ar fi neglijența, conflictul continuu dintre părinți, violența în familie sau un istoric familial al abuzului de substanțe, criminalitate sau boli mentale.
Școlilor li se solicită acum să îndeplinească funcții, care în trecut se aștepta să fie îndeplinite de către familie sau de către alte instituții sociale. Este nedrept și nerealist să te aștepți ca o școală, oricât de multe resurse ar avea, să depășească sau să compenseze stresul din familie, tulburările sau lipsa de sprijin și îndrumare, de care prea mulți elevi au parte acasă.
În loc să dăm vina pe școli, ar trebui să ne întrebăm ce ar putea face comunitățile noastre și societatea în care trăim, pentru a-i ajuta pe acești tineri și pentru a ne asigura că generațiile viitoare de copii vor avea o viață familială stabilă. Schimbarea culturii familiale este o sarcină provocatoare și controversată. Dar este o sarcină pe care trebuie să ne-o asumăm dacă dorim să îmbunătățim rezultatele educaționale ale elevilor din comunitățile noastre.
Autorul Nicholas Zill este psiholog și cercetător senior al Institutului pentru Studiul Familiei. El a coordonat Studiul Național al Copiilor, un studiu longitudinal care a produs descoperiri pe scară largă despre experiențele de viață ale copiilor și despre ajustarea lor în urma divorțului părinților.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu