duminică, 2 februarie 2020

CULTUL LA CREŞTINI ÎN TIMPUL PERSECUŢIILOR BISERICA SAU ADUNAREA Schiţă a istoriei ei timp de aproape douăzeci de secole













Partea cea mai mare a acestei schiţe istorice a Bisericii (volumele I şi II) a fost scrisă de Adrien Ladrierre. Volumul III, începând cu Reforma, este lucrarea lui Eduard Recordon şi a lui Philippe Tapernoux.
fragment
În rândurile de mai înainte am vorbit mai ales de mărturia dată de creştini înaintea unei lumi care-i persecuta. Pentru a sfârşi cele cu privire la această vreme de suferinţe, vom spune ceva despre cultul, învăţătura şi în cele din urmă despre cârmuirea Bisericii.
Scriitorii vechi dau puţine amănunte cu privire la felul cum aveau loc adunările creştinilor, în acest timp când ei erau siliţi de a se ascunde de persecutorii lor. În scrisoarea lui Pliniu către Traian avem câteva cuvinte în această privinţă. Justin Martirul, în prima sa apologie adresată împăratului Antoniu, pe la anul 140, descrie mai amănunţit felul cum practicau creştinii cultul lor.
El spune: „În ziua soarelui (duminica), toţi care locuiesc în oraşe sau la ţară se adună în acelaşi loc. Acolo se citeşte, atât cât îngăduie timpul, din Faptele Apostolilor sau din scrierile prorocilor. Apoi, când cititorul şi-a sfârşit însărcinarea, cel care supraveghează lucrurile ţine o cuvântare scurtă pentru zidirea adunării şi pentru a îndemna să urmeze aceste exemple bune. După aceea, ne sculăm toţi în picioare şi ne rugăm. După terminarea rugăciunii se aduce pâinea şi vinul amestecat cu apă, şi cel care are grijă de aceasta, rosteşte, după posibilităţile lui, rugăciuni de mulţumire la care adunarea răspunde: Amin. Sunt împărţite apoi pâinea şi vinul, pentru care s-a adus mulţumire; fiecare ia o parte şi altă parte este dusă de diaconi şi celor care lipsesc. Apoi se face o strângere de ajutoare; cei care pot şi au bunăvoinţă dau fiecare cât crede de cuviinţă, iar suma e încredinţată conducătorului. El ajută pe orfani şi văduve, pe cei care, din boală sau alte motive sunt în nevoie, pe prizonierii şi străinii care se găsesc printre noi. Într-un cuvânt, el are grijă de toţi care se află în oarecare nevoie.”
Ne adunăm în ziua soarelui, continuă Justin, „pentru că este prima zi când Dumnezeu, făcând o schimbare în întuneric şi materie, a făcut lumea; şi pentru că în aceeaşi zi, Isus Cristos, Mântuitorul nostru, a înviat din morţi. Pentru că El a fost răstignit cu o zi înainte de cea a lui Saturn (sâmbătă), iar în ziua care a urmat acestuia, adică ziua soarelui, El s-a arătat apostolilor şi ucenicilor Săi şi le-a dat învăţăturile Sale.” Justin numeşte zilele în felul acesta, pentru a fi înţelese de împărat. Fiecare zi a săptămânii era consacrată unei divinităţi.
Iată însă ce mai spune el cu privire la Cina Domnului: „Noi numim această masă euharistie (mulţumiri lui Dumnezeu) şi nu-i este îngăduit cuiva să ia parte acolo, dacă n-a primit ca adevărate lucrurile pe care le învăţam, dacă n-a fost spălat în baia care este pentru iertarea păcatelor şi pentru naşterea din nou şi dacă nu trăieşte cum a poruncit Domnul Cristos… Apostolii, în istorisirile pe care le-au scris şi care se numesc Evanghelii, ne-au transmis ceea ce li s-a poruncit, adică: „Domnul Isus, luând pâinea şi mulţumind, a zis: „Faceţi aceasta în amintirea Mea”, şi că de asemenea, luând paharul şi mulţumind, a zis: „Acesta este sângele Meu” şi li l-a dat.
Vedem deci că în timpul lui Justin, în secolul al doilea, cultul îşi păstrase toată simplitatea cu care-l vedem sărbătorit la cei dintâi creştini, potrivit cu cele spuse în Faptele Apostolilor şi epistole. Se adunau în prima zi a săptămânii, iar Cina Domnului, frângerea pâinii, era marele scop al adunării, partea principală şi centrul cultului, ca în zilele apostolului Pavel (Faptele Apostolilor 20:7). Ea se sărbătorea aşa cum o rânduise Domnul Isus.
În aceste adunări, citirea Cuvântului lui Dumnezeu avea loc de seamă. Se ţinea seamă de descoperirile lui Dumnezeu şi de îndemnurile făcute de apostol cu privire la aceste scrieri insuflate (2 Timotei 3:16; 2 Petru 3:1-2). La această lectură se adăugau învăţătura şi îndemnul adresat adunării, de cel care era chemat pentru acest lucru. Vedem astfel pe apostolul Pavel ţinând o cuvântare ucenicilor adunaţi pentru a frânge pâinea, iar în adunarea din Corint găsim proroci, învăţători şi alţii care vorbeau pentru a zidi, a îndemna şi a mângâia (1 Corinteni 12:28; 14:3-4). Apostolul recomanda ca episcopul (supraveghetorul) „să fie în stare să înveţe pe alţii” (1 Timotei 3:2). Se făcea o strângere de ajutoare pentru cei care erau în nevoie. Lucru mişcător, rod al dragostei şi care este potrivit cu ce spune Domnul Isus: „Căci pe săraci îi aveţi totdeauna cu voi şi le puteţi face bine oricând voiţi” (Marcu 14:7). Şi mai citim: „În ziua întâi a săptămânii, fiecare din voi să pună deoparte acasă”… (1 Corinteni 16:2) şi încă: „Ajutaţi pe sfinţi când sunt în nevoie” (Romani 12:13). Multe alte pasaje din Faptele Apostolilor şi epistole ne arată grija duioasă arătată faţă de cei săraci, bolnavi, închişi şi care continuă să se arate în Biserică.
Astfel, în toate aceste lucruri, Biserica rămăsese credincioasă învăţăturilor apostolilor şi exemplelor date de adunările din timpul lor. Dar, în ceea ce spune Justin, am putut observa două lucruri care n-au nici o referire în Noul Testament. Primul este obiceiul de a duce cina celor ce erau absenţi. În epistola către Corinteni vedem că cina se mânca atunci când cei credincioşi erau adunaţi laolaltă (1 Corinteni 11:20), şi nu era vorba de cei ce nu erau de faţă. Al doilea lucru este amestecul apei cu vinul de la Cină. Oricare ar fi gândul care a dat loc acestui obicei, nimic în Scriptură nu-l îndreptăţeşte. Se vede în aceasta o pornire falsă a inimilor noastre, ce vor să adauge la ceea ce a rânduit Dumnezeu, ca şi cum am putea să ajutăm lucrarea Sa. Acesta a fost izvorul a tot felul de abuzuri şi de rele în Biserică.
Alte obiceiuri şi gânduri omeneşti au fost introduse printre creştini, fără a avea încuviinţarea Scripturii, ba chiar fiind în contrazicere cu învăţătura sa. Astfel, Justin vorbeşte în altă parte de pâinea şi de vinul de la Cină, ca şi cum ar fi cu adevărat schimbate în trupul şi sângele Domnului Isus, în loc de a fi doar o aducere aminte. Un alt gând greşit este acela că euharistia ar da într-un fel oarecare, iertarea şi singuranţa iertării păcatelor. Fără îndoială că a se apropia de masa Domnului, a lua parte la această masă, care ne aminteşte dragostea Sa, a vesti moartea Lui, până va veni El, este un har de mare preţ, o binecuvântare foarte mare. Dar cui i se cuvine acest drept? Celor răscumpăraţi ai Domnului, mădularelor trupului Său, care se bucură de iertarea păcatelor şi de siguranţa mântuirii. La masa Domnului vii nu pentru a primi iertarea, ci pentru că o ai şi vii acolo pentru a-l mulţumi.
Se acorda o mare veneraţie martirilor, şi lucrul acesta este explicabil. Ei îşi dăduseră viaţa pentru Domnul. Dar oamenii au ajuns să-i cinstească după moartea lor prin ceremonii speciale. Se adunau în ziua aniversării morţii lor la mormântul acestor martiri şi acolo se sărbătorea Cina; ba chiar se rugau pentru ei, iar mai târziu şi-au închipuit că se pot adresa lor ca mijlocitori pe lângă Dumnezeu. Aceste superstiţii s-au introdus timpuriu. Tertulian, la sfârşitul secolului al doilea, vorbind contra căsătoriei a doua, zice că prima femeie a şi fost primită în faţa Domnului, ca pentru duhul căreia tu te rogi, pentru care aduci jertfe anuale. Într-altă parte, el vorbeşte de mijlocire pentru cei morţi, cum face de altfel şi Ciprian.
Un alt obicei, care s-a introdus de timpuriu, a fost semnul crucii. Justin zice: „Semnul crucii este pe fruntea şi pe inima noastră. Pe fruntea noastră, pentru ca să putem totdeauna să mărturisim pe Cristos; pe inimile noastre, pentru ca să-L iubim totdeauna; pe braţul nostru, pentru ca să lucrăm totdeauna pentru El.” Tertulian, la rândul său, ne învaţă următoarele: „În toate legăturile noastre încoace şi încolo, în drumurile şi mişcările noastre, când ne culcăm sau când ne sculăm, când ne aşezăm jos, la baie, la masă, în orice ocupaţie ne-am afla, noi facem semnul crucii.” Îl recomandă încă şi pentru a se feri de înţepătura scorpiilor. Cei credincioşi îl făceau, de asemenea, când intrau în adunări şi când ieşeau. În felul acesta se deschidea puţin câte puţin drumul superstiţiilor şi obiceiurilor antibiblice ale papismului. Aşa se arată omul, care vrea să adauge regulile şi ceremoniile sale din afară la ceea ce Cuvântul lui Dumnezeu cere de la inimă.
Semnul crucii, aşa cum spune Tertulian, făcut în orice împrejurare, trebuia să arate că în orice, noi avem să ne aducem aminte de Domnul Isus Cristos; dar el ajunge o practică maşinală. Ceea ce cere Domnul Cristos este inima şi în privinţa aceasta, iată ce spune apostolul Pavel: „Şi orice faceţi, cu cuvântul sau cu fapta, să faceţi totul în Numele Domnului Isus (Coloseni 3:17). Iată la ce ne cheamă Cuvântul lui Dumnezeu, şi nu la o ceremonie zadarnică, despre care el nu ne vorbeşte şi care se împlineşte fără ca inima să ia parte. Domnul Isus vrea inima noastră; şi când inima noastră este a Lui, şi viaţa noastră îi va fi închinată şi va da mărturie pentru El. Nu prin semnul crucii, nu prin veşminte şi găteli deosebite, nici prin vreun semn în afară suntem chemaţi să-L slăvim. Toate acestea nu-s decât porunci omeneşti; trebuie să ne ferim de aşa ceva, oricât de frumoasă ar fi înfăţişarea ce ar putea-o avea. Domnul a zis: „Tot aşa să lumineze şi lumina voastră înaintea oamenilor, ca ei să vadă faptele voastre bune şi să slăvească pe Tatăl vostru, care este în ceruri.” Iar apostolul Petru ne îndeamnă să vestim „puterile minunate ale Celui ce ne-a chemat din întuneric la lumina Sa minunată” (Matei 5:16; 1 Petru 2:9).
CUM SE FĂCEA PRIMIREA ÎN RÂNDUL CREDINCIOŞILOR

Înainte de a ne ocupa de această chestiune, vom spune câteva cuvinte despre locurile unde se adunau creştinii în primele vremuri. În Faptele Apostolilor şi epistole vedem că se adunau într-o cameră de sus, în case particulare, cum era „în şcoala lui Tiran” sau la un creştin oarecare, bucuros că era adunare în casa lui (Faptele Apostolilor 20:8; 19:9; Romani 16:5; Coloseni 4:15; Filimon 2). Nu înălţau clădiri care să atragă atenţia asupra lor; ei ştiau de altfel că nu mai este templu pe pământ, nici vreo altă clădire care s-ar mai putea numi „casa lui Dumnezeu”. Casa lui Dumnezeu era duhovnicească, alcătuită din toţi credincioşii adevăraţi. Se închinau lui Dumnezeu în duh şi adevăr. Pretutindeni, în orice ţinut erau adunaţi doi sau trei în Numele Domnului Isus, El era în mijlocul lor; şi acolo era casa lui Dumnezeu, şi tot aşa este şi azi pentru adevăraţii creştini (1 Petru 2:5; Ioan 4:21,23,24; Matei 18:20). La Roma, fiind obiecte de ură, urmăriţi şi siliţi să se ascundă pentru a sluji lui Dumnezeu, ei se adunau în catacombe, unde-şi îngropau chiar şi morţii. Această stare de lucruri a ţinut un timp oarecare, dar mai târziu, cum am spus, în intervalele de pace, pe care le acordau persecutorii, creştinii şi-au înălţat locaşuri pentru cultul public, pe care le-au numit basilici. Ele se compuneau dintr-o tindă şi dintr-o strană, unde se găsea masa de împărtăşanie, care s-a numit în curând altar. Credincioşii simpli stăteau în tindă; strana era rezervată membrilor clerului; cei ce nu fuseseră încă botezaţi şi care doreau să fie, rămâneau afară, într-un loc numit piaţa din faţa bisericii. Din aceasta se vede cum se tindea din ce în ce a se îndepărta de la Cuvântul lui Dumnezeu, unde nu găsim nimic asemănător. Vom arăta totodată formele întrebuinţate pentru botezul neofiţilor. Aşa se numeau cei născuţi din nou, care doreau să fie adăugaţi la adunarea creştină. Neofit însemnează născut sau plantat din nou.
În aceste vremuri, când a mărturisi că eşti creştin însemna a te expune dispreţului general, pierderii bunurilor, ba adesea ameninţat cu pierderea vieţii, putem să ne gândim că în cele mai multe cazuri era o convingere adâncă despre adevărul creştinismului şi o lucrare a lui Dumnezeu în inimi. Cu toate acestea, este vrednic de observat că, atunci când era vorba de persoane care doreau să se alipească de creştini (să intre în rândul credincioşilor), autorii vechi vorbesc foarte puţin despre „întoarcere” şi despre „credinţa”, care mântuieşte şi îndreptăţeşte în faţa lui Dumnezeu, aşa cum vedem pretutindeni în Noul Testament, ca un lucru absolut necesar. „Crede în Domnul Isus şi vei fi mântuit tu şi casa ta”, spune Pavel temnicerului. „Căci prin har aţi fost mântuiţi, prin credinţă”, scrie efesenilor. Iar romanilor le spune: „Deci, fiindcă suntem îndreptăţiţi prin credinţă, avem pace cu Dumnezeu prin Domnul nostru Isus Cristos” (Faptele Apostolilor 16:31; Efeseni 2:8; Romani 5:11). În loc de aceasta, e vorba de regenerare şi totdeauna în legătură cu botezul, pentru că ei luau cuvintele Domnului: „Dacă nu se naşte cineva din apă şi din Duh”, ca şi cum ar fi însemnat acest act, şi tot astfel se credea că cineva este „născut din nou” atunci când era botezat. Se credea că botezul spală toate păcatele. În felul acesta, cei mai mulţi care erau socotiţi creştini, ca împăratul Constantin, de exemplu, nu se botezau decât pe patul morţii, pentru a nu mai fi puşi în situaţia de a mai săvârşi păcate după botez. Cât de mult erau date la o parte adevărurile de preţ ale Cuvântului lui Dumnezeu, care ne spune că nu botezul, ci „sângele lui Isus Cristos, Fiul Lui, ne curăţeşte de orice păcat” (1 Ioan 1:7).
Ce este botezul, deci? Este simbolul morţii noastre cu Cristos, cum spune apostolul Pavel în Romani 6:3-4, ca să trăim o viaţă nouă. Se îndeplineşte ca semn că cel care-l primeşte intră în Biserica creştină, care stă pe temelia morţii şi învierii lui Cristos. Dar poate va întreba cineva: „Ce vor să spună Cuvintele Domnului, a fi „născut din apă şi din Duh?” Apa înseamnă Cuvântul lui Dumnezeu care lucrează în suflet prin puterea Duhului Sfânt, pentru a-l curăţi şi a da naştere unei vieţi noi, care ne pune în legătură cu Dumnezeu. Să citim cu atenţie versetele care arată clar ceea ce vreau să spun: „Ca s-o sfinţească după ce a curăţit-o (pe Biserică) prin spălarea cu apă prin Cuvânt” (Efeseni 5:26). „Prin cuvânt” arată ce înseamnă apa. „El, de bunăvoia Lui, ne-a născut prin Cuvântul adevărului…” (Iacov 1:18); „Fiindcă aţi fost născuţi din nou, nu dintr-o sămânţă care poate putrezi, ci dintr-una care nu poate putrezi, prin Cuvântul lui Dumnezeu care este viu şi care rămâne” (1 Petru 1:23); aceste locuri ne dau posibilitatea să vedem că nu apa botezului spală şi naşte din nou, ci lucrarea Cuvântului lui Dumnezeu.
Să vedem acum ce avea loc înainte de primirea botezului şi cum se îndeplinea acest act. În primul rând se informau dacă cel care dorea să fie botezat avea o purtare creştină. În acest caz, înainte de orice, avea să primească o instruire (un fel de şcoală), care ar dura un an sau mai mult. Această învăţătură cuprindea mai întâi toată istoria sfântă de la creaţie şi istorisirile evangheliilor. Apoi se tratau subiectele privitoare la Dumnezeu Tatăl, la Cristos, la Duhul Sfânt, la trup şi suflet şi la judecata viitoare. În timpul când avea loc instruirea, cel care o primea nu purta numele de credincios, ci de catehumen. Era socotit creştin, dar nu purta numele de credincios, rezervat celor ce primiseră botezul.
Catehumenii nu luau parte decât la prima parte a serviciului creştinilor, adică la citirea din Scriptură şi la cuvintele de îndemn. După terminarea acestora, un diacon îi invita să se retragă. Numai credincioşii rămâneau pentru slujba religioasă şi sărbătorirea Cinei.
Pentru botez se alegea timpul cuprins între sărbătoarea Paştelor şi a Rusaliilor. Încă de pe atunci se introdusese obiceiul printre creştini de a ţine sărbători în anumite zile. În Noul Testament însă nimic nu îndreptăţeşte acest obicei. Iudeii îşi aveau sărbătorile statornicite prin legea lui Moise – sărbătorile Domnului. Dar toate acestea au fost desfiinţate prin venirea Domnului Cristos. Ele erau umbra lucrurilor viitoare (Coloseni 2:16-17). Timp de 40 de zile, catehumenii se pregăteau prin post şi rugăciune ca să primească botezul. Erau puşi să înveţe pe dinafară simbolul credinţei şi Tatăl nostru, şi li se dădeau instrucţiuni cu privire la taine şi la învăţătura bisericii. Botezul era făcut la miezul nopţii de episcop sau un prezbiter, la lumina făcliilor. Femeile erau despărţite de bărbaţi printr-o perdea. Catehumenul, întors cu faţa spre apus, întindea mâna şi zicea: „Mă lepăd de tine, Satan, de toate lucrările tale, de toată mărirea şi de orice serviciu al tău.” Apoi, întorcându-se spre răsărit, repeta formula de credinţă: „Cred în Tatăl, în Fiul şi în Duhul Sfânt.” Era uns atunci cu untdelemn, iar episcopul îl conducea spre bazin, unde era scufundat de trei ori, după ce repeta mărturisirea de credinţă. Apoi era uns din nou cu untdelemn şi îmbrăcat cu o haină albă, simbol al curăţiei sufletului său, după ce a fost născut din nou prin botez. Primea sărutul păcii şi i se dădea puţină miere şi lapte. Atunci, pentru prima dată, el spunea Tatăl nostru. Era socotit printre credincioşi şi putea să ia parte la Cină. În timpul persecuţiei, se scurta adesea durata catehumenatului şi se dădea botezul celor ce mărturiseau pe Cristos.
Toate aceste ceremonii arată cât de mult se înlăturase simplitatea evanghelică şi fusese înlocuită prin forme, despre care nu găsim nici o urmă în Noul Testament. Să se compare cele spuse aici cu istorisirile din Faptele Apostolilor, unde este vorba de botez. „Cei care au primit propovăduirea lui (Petru), au fost botezaţi… şi adăugaţi la numărul ucenicilor” (Faptele Apostolilor 2:41). Acelaşi lucru s-a întâmplat şi în Samaria (Faptele Apostolilor 8:12). Famenul împărătesei Candace primeşte Cuvântul Domnului, se coboară din carul său şi e botezat pe o cale pustie (Faptele Apostolilor 8:36-38). Dar mai ales să citim ce s-a întâmplat cu temnicerul din Filipi (Faptele Apostolilor 16:28-34). În strâmtorarea sufletului său, el a întrebat: „Domnilor, ce trebuie să fac ca să fiu mântuit.” Pavel şi Sila i-au răspuns: „Crede în Domnul Isus şi vei fi mântuit tu şi casa ta!”
Şi i-au vestit Cuvântul Domnului… şi chiar în acea noapte, în închisoarea sau în casa lui, a fost botezat el şi toţi ai lui, apoi a dat dovadă, prin grija duioasă ce a arătat faţă de apostoli, despre ceea ce lucrase Dumnezeu în sufletul său. Cât de simplu! Ceea ce cere Dumnezeu este ca omul să creadă în El. Era botezat, frângea pâinea, se bucura că a crezut şi a fost mântuit, iar Domnul avea grijă ca adunarea să fie instruită, învăţată, zidită de păstorii şi învăţătorii pe care îi punea El (vezi Faptele Apostolilor 11:21-26). Tot aşa este şi acum. În general părinţii îşi botează copiii şi sunt chemaţi să-i crească în mustrarea şi învăţătura Domnului (Efeseni 6:4). Drept călăuză pentru aceasta, au Cuvântul lui Dumnezeu. Şi copiii şi tinerii pot să urmeze la adunările unde Scriptura este explicată de slujitorii lui Dumnezeu. Însă ei sunt sub răspunderea de a asculta şi păstra în inimile lor cuvintele pe care le aud (Proverbe 3:1; Isaia 55:3; Luca 11:28). Dumnezeu pune adesea pe inimă anumitor creştini să stea de vorbă din Cuvânt cu copiii şi cu tinerii. Trebuie să se folosească de aceste lucruri, să fie recunoscător şi să citească el însuşi Cuvântul sfânt al lui Dumnezeu, cerându-I să ne facă El să-l înţelegem. Dar în nici o parte în acest Cuvânt nu găsim scris că trebuie o învăţătură de un an sau mai mult pentru a putea lua parte la Cina Domnului. Ceea ce cere Dumnezeu este întoarcerea inimii şi credinţa în Domnul Isus ca Mântuitor, însoţite de o viaţă sfântă, prin harul şi puterea Duhului Sfânt.
CÂRMUIREA ÎN BISERICĂ

Când am vorbit despre biserica din Tiatira, am atins şi acest subiect. Vom intra acum în câteva amănunte. Puţin câte puţin se strecuraseră în Biserică multe abuzuri şi erezii, fie în orânduirile ei, fie în cult şi chiar în învăţătură. Se mai introdusese alt lucru fals; era stabilirea unui cler deosebit de simplii credincioşi, pe care îi numeau laici sau poporul de rând. Clerul forma un corp aparte, alcătuit din episcopi, bătrâni sau prezbiteri, diaconi şi din mai mulţi funcţionari în subordine, ca: subdiaconii care ajutau pe diaconi, acoliţii care însoţeau pe prezbiteri când duceau cina celor bolnavi, lectorii (cântăreţii) însărcinaţi cu citirea şi paza Scripturilor, exorciştii, care cu ocazia botezului pronunţau anumite cuvinte prin care se credea că îndepărtează de la cel născut din nou (botezat) puterile diavoleşti. Nu găsim însă nimic asemănător în Cuvântul lui Dumnezeu.
În Noul Testament sunt amintite numai două însărcinări în Biserică: prezbiterii sau bătrânii şi servitorii sau diaconii. Aceştia din urmă trebuiau să aibă grijă de săraci şi văduve şi să împartă ajutoare celor în nevoie (Faptele Apostolilor 6:1-6; 1 Timotei 3:8-13). Erau şi diaconiţe sau servitoare, cum vedem din aceste versete: „Vă dau în grijă pe Fivi, sora noastră, care este diaconiţă a bisericii din Chencrea.” Chencrea era portul oraşului Corint. Acest oraş este menţionat şi în Faptele Apostolilor 18:18: „Ca s-o primiţi în Domnul într-un chip vrednic de sfinţi…” (Romani 16:1-2). În ce priveşte bătrânii, ei mai sunt numiţi şi supraveghetori, care este traducerea cuvântului grecesc „episcop”, de unde s-a ajuns la obişnuitul episcop. Să citim ce spune Pavel bătrânilor bisericii din Efes: „Luaţi seama dar la voi înşivă şi la toată turma în care v-a pus Duhul Sfânt supraveghetori, ca să păstoriţi biserica lui Dumnezeu, pe care a câştigat-o cu sângele Celui al Său” (Faptele Apostolilor 20:28). Din aceasta vedem că într-o adunare erau mai mulţi bătrâni şi că însărcinarea lor consta în a veghea asupra turmei celor credincioşi, pentru a menţine ordinea, o învăţătură sănătoasă şi o purtare curată. Printre bătrâni, negreşit că puteau să se găsească unii înzestraţi în chip deosebit pentru a prezenta sufletelor Cuvântul lui Dumnezeu şi pentru a învăţa adevărul; aceştia şi cei care se ocupau de cârmuirea bună a adunării trebuiau „să fie învredniciţi de îndoită cinste”, adică respectaţi în chip deosebit, zice apostolul Pavel către Timotei (1 Timotei 5:17).
Cine rânduia pe bătrâni? Cuvântul ne arată că apostolii sau vreunul ca Tit, care primise însărcinarea din partea apostolului Pavel (Faptele Apostolilor 14:23; Tit 1:5). Chiar când este vorba de servitori sau diaconi, adunarea îi recomanda, însă apostolii erau cei care îi aşezau. Vedem aceasta din următoarele cuvinte: „De aceea, fraţilor, alegeţi dintre voi şapte bărbaţi vorbiţi de bine, plini de Duh Sfânt şi de înţelepciune, pe care îi vom pune la slujba aceasta” (Faptele Apostolilor 6:3). Bătrânii şi diaconii erau deci aşezaţi de autoritatea apostolică.
Trebuie însă bine observat că Scriptura nu ne spune că ar fi fost lăsată vreo autoritate, după apostoli, ca sa rânduiască astfel de lucruri. Nu există nici o vorbă în Cuvântul lui Dumnezeu, care să dea adunărilor această autoritate. Se zice că orice asociaţie omenească are în fruntea ei anumite persoane pe care şi le alege pentru a o conduce şi administra şi că în felul acesta o biserică trebuie să-şi aleagă astfel de persoane. Dar a judeca astfel, înseamnă a face din adunările creştine simple asociaţii omeneşti, care să-şi fixeze reguli după cum le convine, în timp ce aceia care sunt adunaţi în Numele Domnului Isus, prin lucrarea şi puterea Duhului Sfânt, sunt adunările lui Dumnezeu care nu au alte reguli decât Cuvântul lui Dumnezeu. Cristos este Capul Adunării, pe care o iubeşte şi o hrăneşte (Efeseni 5:23-25,29), şi Lui trebuie să-I lăsăm grija de a da adunărilor ceea ce le este neapărată nevoie.
În această privinţă, să observăm ce spune apostolul Pavel bătrânilor adunării din Efes, după ce i-a înştiinţat despre răul care se va strecura în Biserică după plecare sa. Nu spune: „Faceţi reguli pentru alegerea prezbiterilor, când nici eu, nici voi nu vom mai fi pe pământ”, ci zice: „Vă încredinţez în mâna lui Dumnezeu şi a Cuvântului harului Său…” (Faptele Apostolilor 20:32). Iată deci ce rămânea după apostoli: Dumnezeu şi Cuvântul Său. Nu-i oare de ajuns? Desigur, şi îndeajuns şi pentru cei din zilele noastre.
Va întreba cineva însă: „Dar cine va învăţa şi va zidi în adunări?” Răspundem: „Aceia cărora Dumnezeu le-a dat vreun dar duhovnicesc”, cum este scris în epistolele către Romani şi Corinteni (Romani 12:6-8; 1 Corinteni 14:1-4,12); dar nu-i nevoie ca aceştia să fie aşezaţi de oameni, pentru că Domnul Isus îi dă, iar Duhul Sfânt îi înzestrează cu daruri. Mai mult, aceştia nu sunt pentru o adunare locală, cum erau prezbiterii şi diaconii, ci pentru toată Biserica.
Dar va zice cineva: „Cine va avea grijă de săracii şi de sfinţii care sunt în nevoie, cine va veghea asupra ordinei în adunări?” Dacă ne alipim de Cuvântul lui Dumnezeu şi dacă aşteptăm totul din mâna Lui, să fim siguri că El va avea grijă, punând pe inima unuia şi altuia de a sluji în Adunare. Astfel, pe vremea apostolului Pavel, casa lui Ştefana… „s-a dedicat cu totul în slujba sfinţilor” şi alţii ajutau şi se osteneau în lucrul Domnului (1 Corinteni 16:15-16).
În curând s-a văzut în Biserică pericolul de a nu rămâne supus Cuvântului lui Dumnezeu. Chiar pe la sfârşitul primului secol, când apostolul Ioan era încă acolo, se vede cum Diotref îşi ia un loc de autoritate în adunarea din care făcea parte. Lui îi plăcea să fie cel dintâi şi nu primea pe apostol şi pe fraţi (3 Ioan 9,10). Aşa a luat naştere clerul, în completă contrazicere cu ceea ce spune Petru către prezbiterii din timpul său, de a nu stăpâni asupra turmei, ci de a fi exemple (1 Petru 5:2,3). Ignaţiu Martirul, în scrierile sale, atribuie episcopului, prezbiterului şi diaconului, un loc care nu e nicidecum cel pe care îl dă Scriptura.
Vedem că încă de pe atunci, cel care se deosebea prin daruri, zel sau vreo lucrare, lua sau primea titlul de episcop, care era atribuit numai lui. Prezbiterii erau cei cu care se sfătuia sau împlinitorii ordinelor sale. El era astfel capul bisericii. Ales la început de prezbiteri cu aprobarea bisericii, mai târziu era numit sau sfinţit de episcopii din vecinătate şi după aceea ajungea să numească el pe prezbiteri, pe care îi confirma adunarea. În felul acesta, s-a introdus în Biserică o orânduire cu totul omenească, fără nici o îndreptăţire în Scriptură. Puţin câte puţin, episcopii localităţilor de la ţară au fost supuşi celor de la oraşe şi şi-au luat doar numele de prezbiteri. Astfel s-au format dioceze sau circumscripţii, care aveau în fruntea lor pe episcop, acesta având sub autoritatea sa bisericile din această circumscripţie.
La început, episcopii şi ceilalţi funcţionari ai bisericilor erau simpli în obiceiurile lor, adesea lucrau cu mâinile lor pentru hrană şi nu umblau după câştig. Ascultau astfel de îndemnurile apostolilor Petru şi Pavel (1 Petru 5:2; 1 Timotei 3:3). Căutau să vină în ajutorul celor în lipsă, prin daruri de bunăvoie sau prin zeciuieli, ca la iudei. La ţară şi în oraşele mai mici, această simplitate s-a păstrat mult timp. În oraşele mari, însă, darurile erau din belşug, iar episcopii şi funcţionarii din jurul lor, care îşi avea o parte destul de mare, au început a trăi în lux. Ciprian, episcopul Cartaginei, deplângea această pornire. În secolul al IV-lea, lucrurile au ajuns până acolo încât un autor din timpul acela, Ammien Marcellin, scrie cu privire la episcopii Romei: „Nu trebuie să ne mirăm când vedem că cei care râvnesc după mărire omenească luptă cu atâta lăcomie pentru a ajunge la această demnitate (cea de episcop). Candidatul ales se îmbogăţeşte prin ofrandele matroanelor; pot atunci să desfăşoare mare pompă, să se lase duşi în care măreţe, îmbrăcaţi cu haine scumpe; şi luxul meselor lor întrece pe acela al meselor regeşti. Ar fi mai respectaţi dacă, în loc de a-şi arăta viciile lor, s-ar asemăna episcopilor din provincie, cumpătaţi, simpli şi modeşti.” Ammien Marcellin, deşi nu era păgân, nu profesa totuşi creştinismul. A scris o istorie a Romei, care ţinea de la împăratul Nerva până la Valens, al cărui început însă s-a pierdut. Restul cuprinde istoria împăratului Iulian şi a urmaşilor lui. Exista acea mărire şi putere lumească a episcopilor Romei, din care cauză un păgân putea să spună: „Faceţi-mă episcop al Romei, şi eu mă fac creştin.”
Iată, vai! unde au ajuns, puţin câte puţin cei care ar fi trebuit să fie exemple ale turmei. Cât de puţin se asemănau cu acel smerit Isus, care n-avea un loc pentru a-Şi odihni capul, iar ei spuneau că Îi sunt ucenici! Cât de puţin mergeau pe urmele apostolului Pavel, care făcea corturi! Aceştia sunt cei înfăţişaţi prin robul despre care vorbeşte Domnul şi care zicea în inima sa: „Stăpânul meu întârzie să vină” şi care a început să bată pe slugi şi pe slujnice şi să mănânce şi să bea şi să se îmbete (Luca 12:45). Odată introdus acest rău, a crescut din ce în ce mai mult în perioada următoare din istoria Bisericii. Cu toate acestea nu trebuie să uităm că astfel de cazuri erau izolate şi că existau episcopi devotaţi turmei lor şi care au arătat un mare curaj în persecuţii.
Mai multe materiale pentru Theophilos găsiţi pe Internet la:


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu