În vara anului 2014, am ținut la Bethel un
studiu pentru tineri. Le-am promis tinerilor că, dacă ei țin programele de
închinare, am să fac ceva în limba engleză pentru ei. Ca să ne fie mai ușor și
mai practic, am ales portrete de ucenici sub titlul ,,Eroi neașteptați“. Planșele
de pe ecran au fost într-adevăr în limba engleză. Restul … Am vorbit
despre Petru, Ioan, Iacov, Andrei, etc., dar am încheiat cu portretul unui
ucenic mai ciudat al Domnului Isus, unul ,,din umbră“, Iosif din Arimatea.
Ideea principală a studiului este că
fiecare dintre noi trecem printr-o perioadă de oscilări între lume și Domnul
Isus, între ceea ce suntem noi fără El și ceea ce vrea să ne facă El; între
ceea ce avem și ceea ce ne oferă El. Așa a fost și Iosif din Arimatea. Dar … să
nu anticipăm.
Deși trece adeseori neobservat, Iosif din
Arimatea a fost suficient de important ca să fie pomenit în toate cele
patru Evanghelii! Este prima surpriză când vrem să aflăm ceva despre acest om.
Puse cap la cap, pasajele din Evanghelii completează cu câte o ,,tușă“
portretul lui. Le vom lua pe rând:
1. Matei
Matei ne spune că Iosif a fost un ,,om
bogat“ și că ,,era și el ucenic al lui Isus“. El s pus trupul într-un mormânt
care era al său, după ce l-a înfășat într-o pânză de in.
Spre seară, a venit un om bogat din
Arimatea, numit Iosif, care era şi el ucenic al lui Isus. El s’a dus la
Pilat, şi a cerut trupul lui Isus. Pilat a poruncit să i -l dea. Iosif a
luat trupul, l -a înfăşurat într’o pînză curată de in, şi l -a pus într’un
mormînt nou al lui însuş, pe care -l săpase în stîncă. Apoi a prăvălit o piatră
mare la uşa mormîntului, şi a plecat. Maria Magdalina şi cealaltă Marie
erau acolo, şi şedeau în faţa mormîntului. – Mat. 27:57-61
2. Marcu
De la Marcu aflăm că Iosif din Arimatea a
fost ,,un sfetnic cu vază al soborului (Sinedriului)“ care ,,aștepta Împărăția
lui Dumnezeu“. Marcu volosește două verbe sugestive pentru a sublinia relația
dintre Iosif și Pilat: Iosif ,,a îndrăznit“ să se ducă la Pilat, iar Pilat
,,i-a dăruit“ lui Iosif trupul.
Cînd s’a înserat – fiindcă era ziua
Pregătirii, adică, ziua dinaintea Sabatului – a venit Iosif din
Arimatea, un sfetnic cu vază al soborului, care şi el aştepta Împărăţia lui
Dumnezeu. El a îndrăznit să se ducă la Pilat ca să ceară trupul lui Isus.
Pilat s-a mirat că murise aşa de curând; a chemat pe sutaş, şi l-a
întrebat dacă a murit de mult. După ce s’a încredinţat de la sutaş că a
murit, a dăruit lui Iosif trupul. Şi Iosif a cumpărat o pînză subţire de
in, a dat jos pe Isus de pe cruce, L-a înfăşurat în pînza de in, şi L -a pus
într-un mormânt săpat în stâncă. Apoi a prăvălit o piatră la uşa mormântului.
Maria Magdalena şi Maria, mama lui Iose, se uitau unde-L puneau. – Marcu
15:42-47
3. Luca
Luca adaugă câteva caracteristici ale lui
Iosif din Arimatea. Era ,,un om bun și evlavios, care nu luase parte la sfatul
celorlalți“ (În semn de protest!?), ,,Aștepta și el Împărăția lui
Dumnezeu“. A pus trupul într-un ,,mormânt nou, săpat în piatră, în care nu mai
fusese pus nimeni“
Era un sfetnic al Soborului, numit Iosif,
om bun şi evlavios, care nu luase parte la sfatul şi hotărîrea
celorlalţi. El era din Arimatea, o cetate a Iudeilor, şi aştepta şi el
Împărăţia lui Dumnezeu. Omul acesta s’a dus la Pilat, şi a cerut trupul
lui Isus. L-a dat jos de pe cruce, L-a înfăşurat într-o pânză de in, şi
L -a pus într’un mormînt nou, săpat în piatră, în care nu mai fusese pus
nimeni. Era ziua Pregătirii, şi începea ziua Sabatului. Femeile,
cari veniseră cu Isus din Galilea, au însoţit pe Iosif; au văzut mormîntul şi
felul cum a fost pus trupul lui Isus în el, s’au întors, şi au pregătit miresme
şi miruri. Apoi, în ziua Sabatului, s’au odihnit, după Lege. – Luca 23:50-56
4. Ioan
Ioan ne spune că Iosif din Arimatea era
ucenic al lui Isus, dar pe ascuns, de frica Iudeilor“. Tot de la el aflăm și că
împreună cu Iosif a participat la înmormântarea trupului lui Isus și ,,Nicodim,
care la început se dusese la Isus noaptea“. Acest Nicodim ,,a adus o
amestecătură de aproape o sută de litri de smirnă şi de aloe. Au luat deci
trupul lui Isus şi l-au înfăşurat în făşii de pînză de in, cu miresme, după cum
au obicei Iudeii să îngroape.“
După aceea, Iosif din Arimatea, care era
ucenic al lui Isus, dar pe ascuns, de frica Iudeilor, a rugat pe Pilat să -i dea
voie să ia trupul lui Isus de pe cruce. Pilat i -a dat voie. El a venit deci,
şi a luat trupul lui Isus. Nicodim, care la început se dusese la Isus,
noaptea, a venit şi el, şi a adus o amestecătură de aproape o sută de litri de
smirnă şi de aloe.
Au luat deci trupul lui Isus şi l-au înfăşurat în
făşii de pînză de in, cu miresme, dupăcum au obicei Iudeii să îngroape. În
locul unde fusese răstignit Isus, era o grădină; şi în grădină era un mormînt
nou, în care nu mai fusese pus nimeni.
Din pricină că era ziua Pregătirii Iudeilor, pentrucă mormîntul era aproape, au
pus acolo pe Isus. – Ioan 19:38-42
Punând cap la cap informațiile date de cei
patru evangheliști, putem trage câteva concluzii și putem analiza poziția lui
Iosif din Arimatea și extraordinarul gest pe care l-a făcut față de un
,,proscris executat“ atât de puterea evreilor, cât și de puterea Romei.
I. Iosif din Arimatea – un om între
două lumi
Oricât ar fi de superficială citirea
textelor din cele patru evanghelii, ceva iese imediat la iveală: Iosif din
Arimatea a încercat din răsputeri să meargă o vreme cu picioarele în două
bărci. Ca ,,om al sistemului“, Iosif a fost bogat, influent și cu trecere la
autoritatea romană. Ca ,,ucenic al Domnului Isus“, Iosif a fost un om fascinat
de predicile, minunile și speranța pe care o propovăduia Nazarineanul. Iosif a
întrevăzut în El zorii Împărăției pe care o aștepta. Problema s-a născut atunci
când ,,sistemul“ din care făcea parte Iosif l-a condamnat pe Isus din Nazaret.
Atunci el a trebuit să aleagă. Paradoxal, Iosif a ales să se auto-demaște
ca ,,simpatizant“ al Învățătorului tocmai atunci când totul părea pierdut. A făcut-o însă
pentru că trebuia s-o facă! Conștiința
lui nu i-a lăsat nici o altă alternativă.
Oare cât poți merge în duplicitate fără să
te frângi? Cât poți fi ,,ucenic pe ascuns“? Cât te poți feri de diagnosticul
etern pus de ,,Învățătorul“ venit ,,de sus“: ,,Deaceea, pe orişicine Mă va mărturisi
înaintea oamenilor, îl voi mărturisi şi Eu înaintea Tatălui Meu care este în
ceruri; dar de oricine se va lepăda de Mine înaintea oamenilor, Mă voi
lepăda şi Eu înaintea Tatălui Meu care este în ceruri. – Mat. 10:32-33).
Nu ni se spune, dar putem intui că în inima
și în conștiința lui Iosif din Arimatea a fost un conflict neîncetat. Era un om
care se gândea la moarte. Își făcuse chiar și un mormânt săpat în stâncă pentru
odihna trupului său. Sufletul însă i-a fost pentru multă vreme chinuit și
sfâșiat pe dinăuntru. Astea toate până într-o bună zi, când … atrebuit să
aleagă!
II. Iosif din Arimatea – un om care
și-a rata Paștele
Un om neprihănit în religia iudeilor știa
că atingerea de trupul unui mort însemna ,,necurăție“ și se pedepsea cu
izolarea temporară de ceilalți: ,,Moise a vorbit copiilor lui Israel, să
prăznuiască Paştele. Şi au prăznuit Paştele în a patrusprezecea zi a
lunii întîi, seara1, în pustia Sinai; copiii lui Israel au făcut întocmai după
toate poruncile, pe cari le dăduse lui Moise Domnul. S’a întîmplat că
nişte oameni, fiind necuraţi din pricină că se atinseseră de un mort, nu puteau
prăznui Paştele în ziua aceea. Ei s’au înfăţişat în aceeaş zi înaintea lui
Moise şi înaintea lui Aaron.
Şi oamenii aceia au zis lui Moise: ,,Noi
sîntem necuraţi din pricina unui mort; de ce să fim nevoiţi să nu ne aducem la
vremea hotărîtă darul cuvenit Domnului în mijlocul copiilor lui Israel?“
Moise le-a răspuns: ,,Aşteptaţi să văd ce
vă porunceşte Domnul.“ Şi Domnul a vorbit lui Moise, şi a zis:
,,Vorbeşte copiilor lui Israel, şi spune-le: ,,Dacă cineva dintre voi sau
dintre urmaşii voştri este necurat din pricina unui mort, sau este într’o
călătorie lungă, totuş să prăznuiască Paştele în cinstea Domnului. Şi, să
le prăznuiască în luna a doua, în ziua a patrusprezecea, seara1; să le mănînce
cu azimi şi ierburi amare“ – Num. 9:4-11).
Cei ce se întinau prin atingerea de trupul
unui mort, nu puteau să serbeze Paștele împreună cu ceilalți, ci trebuiau să
aștepte trecerea unei luni de zile. Prin hotărârea de a cere de la Pilat trupul
lui Isus și prin așezarea lui în propriul mormânt, Iosif din Arimatea și-a
forfetat dreptul de a lua Paștele din sabatul acela.
Să analiză puțin gestul lui Iosif din
Arimatea. El s-a produs în contextul în care și autoritățile iudaice și
autoritățile romane îl declaraseră pe Isus din Nazaret ,,vrednic de moarte“. Împotriva
ucenicilor Lui se pornise deja o prigoană. Asta i-a făcut să se adune doar în
spatele ușilor încuiate.
Gestul lui Iosif din Arimatea a însemnat o
declarație publică de simpatie și prețuire pentru cel răstignit. Prin
aceasta, Iosif a ales, în sfârșit, a ales! Mai bine cu un Isus mort, decât cu
un sobor viu! Pentru prima dată în viața lui, Iosif s-a așezat alături de Ioan,
de Maria și de celelalte femei care-l urmaseră pe Domnul Isus la cruce. El a fost gata să
piardă totul. Ce l-a determinat s-o facă?
Eu cred că Iosif s-a frânt sub cruce, acolo unde totă mulțimea,
până și sutașul roman, martor împietrit la atâtea și atâtea răstigniri, și-au
dat seama de tragedia erorii pe care o făcuseră exclamat:
,,Sutaşul, care sta în faţa lui Isus, cînd a văzut că Şi-a dat
astfel duhul, a zis: ,,Cu adevărat, omul acesta era Fiul lui Dumnezeu! “ –
Marcu 15:39
,,Şi tot norodul, care venise la priveliştea aceea, cînd a văzut
cele întîmplate, s-a întors, bătîndu-se în piept“ – Luca 23:48
Conștiința lui Iosif a triumfat atunci când, în mintea lui de
cunoscător al profețiilor legate de venirea Împărăției lui Dumnezeu, a răsunat
ecoul multor versete din vechiul Testament. Voluntar sau involuntar, știind sau
neștiind, Iosif din Arimatea a împlinit profeția din Isaia 53: ,,Groapa Lui a fost pusă între cei răi, şi mormîntul Lui la un
loc cu cel bogat, măcar că nu săvîrşise nicio nelegiuire şi nu se găsise niciun
vicleşug în gura Lui“ – Is. 53:9
Ce nevoie mai avea el de ,,mielul pascal“,
când îl avea în brațe pe Mielul lui Dumnezeu care ridică păcatul lumii“ (Ioan
1:36). Iosif i-a lăsat pe alți să meargă înainte cu Paștele cel vechi, el s-a
hotărât să-l sărbătorească Paștele cel nou. Gestul lui este ilustrativ pentru
poziția nouă pe care o vor îmbrățișa apoi toți ucenicii adevărați ai lui
Christos: ,,Măturaţi aluatul cel vechi, ca să fiţi o
plămădeală nouă, cum şi sînteţi, fără aluat; căci Hristos, Paştele noastre, a
fost jertfit. – 1 Cor. 5:7
Ce a câștigat Iosif din Arimatea ?
De două mii de ani se vorbește pe pământ
despre el! Nici un alt membru al sinedriului nu este pomenit astăzi pe nume. Doar
cei care au fost de partea Domnului Isus au rămas scriși în cartea istoriei. Mai
mult, numele lor este deja scris și în cartea vieții din cer!
Sigur, Iosif din Arimatea a pierdut
vremelnic un mormânt … în schimb al a căpătat certitudinea învierii! Ca proprietar,
Iosif a fost printre puțini care s-au dua la mormânt. Sfatul pe care ni-l
dă Iosif din Arimatea este acesta: ,,Pune-l pe Domnul Isus în mormântul tău și
vei avea parte de o înviere glorioasă!
III. Iosif din Arimatea – un ,,tată“
de împrumut pentru ,,fiul lui Iosif și al Mariei“
Învinuiți-mă, dacă vreți, că văd frumosul și acolo unde nu e,
dar eu tot am să vă spun ceva: printr-o simetrie frumoasă a numelor, Iosif din
Arimatea i-a ținut atunci locul lui Iosif din Nazaret, tâmplarul care L-a văzut
crescând în casa lui. Pentru un mort de vârsta Domnului
Isus, ar fi fost normal ca mama și tata să fie la la mormânt. Mama, Maria, a
fost. Mai era nevoie de un Iosif … și Iosif a fost. Ca și cel dintâi, și Iosif
din Arimatea a fost tot un ,tată de împrumut“. Cel adevărat era în ceruri, era
împreună cu Fiu Său, era direct implicat în lucrarea de ispășire care tocmai se
înfăptuise: ,,Dumnezeu era în Hristos, împăcînd lumea
cu Sine“ – 2 Cor. 5:19
,Ce cocluzii putem trage din ceea ce s-a
întâmplat cu Iosif din Arimatea la moartea Domnului Isus?
Prima ar fi că, același Dumnezeu care a
avut nevoie atunci de Iosif din Arimatea are astăzi nevoie de noi. Versetul din
2 Corinteni 5:19 n-a fost citat în întregime. Iată-l cum sună: ,,Dumnezeu era
în Hristos, împăcînd lumea cu Sine, neţinîndu-le în socoteală păcatele lor, şi
ne -a încredinţat nouă propovăduirea acestei împăcări“.
A doua ar fi că nimeni nu trebuie să rămână
un ,,ucenic pe ascuns“ al Domnului Isus. Fiecare dintre cei care s-au întâlnit
cu El trebuie să aleagă, chiar dacă alegerea va fi grea, dificilă și
păgubitoare (într-un fel).
A treia ar fi o concluzie din această
împrejurare, dar nu este izvorâtă din gestul lui Iosif, ci din ceea ce a făcut
femeile. Ni se spune că Domnul Isus a avut parte, providențial, de o
,,înmormântare de nota 10“, așa cum nici un ucenic, nici chiar toți la un loc,
n-ar fi putut să-i ofere. Iosif din Arimatea, împreună cu Nicodim, au făcut tot
ce trebuia făcut: mormânt nou, fâșii noi de pânză și o amestecătură de
aproape o sută de litri de smirnă şi de aloe pentru îmbălsămare. Cum explicăm
atunci că … ,,În ziua întîi a săptămînii, femeile
acestea, şi altele împreună cu ele, au venit la mormînt dis de dimineaţă, şi au
adus miresmele, pe cari le pregătiseră“ – Luca 24:1
Oare de ce au mai adus femeile ceva ,,în
plus“ față de cei o sută de litrii (!!!) de smirnă și aloe? Din răspunsul la
această nedumerire se naște cea de a treia concluzie pe care vi-o propun:
,,Când iubești cu adevărat pe cineva, mult nu înseamnă niciodată destul.“ Dragostea
este extravagantă. Dragostea risipește (Aduceți-vă aminte de gestul femei
păcătoase!) și se risipește.
Dacă ți se pare că ai făcut ,,destul“ sau
,,mult“ pentru Domnul, probabil că încă nu-L iubești așa cum se cuvine …
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu