Cine
și-ar fi imaginat vreodată că vom ajunge aceste vremuri, când „Omenirea se va
opri din mers / Se va opri întregul univers, / Când știința va atinge culmi de
nedescris … / Știința Celui Sfânt va frânge orice vis!” (versuri grupul
Speranța)
Deja „lumea este oprită din mers” de mai bine de 4 săptămâni și deocamdată
nu se prevede nici o dată concretă când se va putea reveni la normalitate. Planuri
date peste cap, visuri sfărâmate, guverne depășite de situație, medici cuprinși
de durerea neputinței, înmormântări rapide, cortegii inexistente, celebrități
răpuse de virusul ucigaș, biserici închise și o lume întreagă, baricadată în
case, cu fața lipită de ecrane.
Azi, în lumea catolică și protestantă am sărbătorit Învierea Domnului. O
sărbătoare modestă, în comparație cu anii trecuți, o zi în care am stat în
casă, urmărind programul bisericii transmis on-line, dar care a trezit în noi
meditații profunde și o înțelegere diferită a ceea ce a însemnat până acum
pentru noi, această sărbătoare. Cu alte cuvinte, un Paște
diferit!
O zi în care am privit sărbătoarea din alte perspective, diferite, ieșită
din vechile tipare:
- Un Paște diferit dintr-o perspectivă
ceremonială, liturgică
Este un Paște diferit pentru comunitățile catolice și ortodoxe. Doar un
exemplu. În țara unde eu locuiesc, Spania, Săptămâna Mare este marcată de
festivități de dimensiuni impresionante. Doar în Sevilla, sunt organizate de-a
lungul săptămânii peste 70 de procesiuni, care presupun pregătiri minuțioase și
cheltuieli pe măsură. Primăria orașului a raportat anul trecut, o cheltuială de
9 milioane de euro, pentru organizare, dar precizând că acest complex de
evenimente generează un impact economic de aproximativ 400 de milioane de euro,
în special din turism. Probabil că de cifre similare am putea vorbi și de
sărbătoarea ce este organizată anual la Ierusalim, sau din alte locații
concrete, cum ar fi Roma, de exemplu. Anul acesta nu va mai veni nici „lumina
de la Ierusalim”, pe care oamenii să o ia și să o ducă acasă, cu speranța că
aceasta le va aduce „noroc și bunăstare”.
A fost un Paște diferit și pentru comunitățile protestante și evanghelice. Am
stat acasă, fiind scutiți de stresul din zilele premergătoare, de cheltuieli
inutile, de mese încărcate și de garderobe noi.
În acest context, al morții și învierii Domnului, apostolul Pavel
precizează:
Măturaţi aluatul
cel vechi, ca să fiţi o plămădeală nouă, cum şi sunteţi, fără aluat; căci
Hristos, Paştile nostru, a fost jertfit. Să prăznuim, dar, praznicul nu cu un
aluat vechi, nici cu un aluat de răutate şi viclenie, ci cu azimele curăţiei şi
adevărului. (1 Corinteni 5:7-8)
Aluatul vechi ar putea fi interpretat aici ca reprezentând forme și datini,
împrumutate probabil din iudaism, care nu aveau nici un fel de legătură cu
esența praznicului. Aluatul de răutate și viclenie, are o conotație morală, așa
cum reiese și din contextul întregului capitol, care pune accentul pe
eliminarea răului și promovarea sfințeniei.
Deci, un Paște diferit, înseamnă să ne eliberăm de presiunea obiceiurilor,
a tradițiilor, a formelor, a atâtor reguli nescrise, dar preluate și asimilate
în timp. Un Paște diferit înseamnă libertatea duhului, într-o inimă curățită
din punct de vedere moral și conectată la valorile Adevărului.
- Un Paște diferit dintr-o perspectivă personală
și imediată
Mergând mai departe, privind lucrurile mai în profunzime, vom înțelege că învierea ne schimbă perspectiva asupra persoanei lui Isus.
Pe când vorbeau
ei astfel, însuşi Isus a stat în mijlocul lor şi le-a zis: „Pace vouă!” Plini
de frică şi de spaimă, ei credeau că văd un duh. Dar El le-a zis: „Pentru
ce sunteţi tulburaţi? Şi de ce vi se ridică astfel de gânduri în inimă? Uitaţi-vă la mâinile şi picioarele Mele, Eu sunt; pipăiţi-Mă şi vedeţi:
un duh n-are nici carne, nici oase, cum vedeţi că am Eu.” (Luca
24:36 – 39)
Domnul Isus nu a fost doar un învățător moral, și nu a venit cu o misiune
politică și/sau socială. El a venit cu o misiune precisă, să moară pentru noi
și să învie, printr-o înviere glorioasă, dovedind astfel că este Fiul lui
Dumnezeu, ce a venit să ne răscumpere (vezi Romani 1:3, 4, 5).
În același timp, învierea ne eliberează de angoasa
prezentului, de frica cronică ce ne stăpânește. Mesajul
Domnului Isus, pentru ucenicii speriați, închiși și ei în casă, a fost unul
care să le aducă pacea:
În seara
aceleiaşi zile, cea dintâi a săptămânii, pe când uşile
locului unde erau adunaţi ucenicii erau încuiate, de frica iudeilor, a venit
Isus, a stat în mijlocul lor şi le-a zis: „Pace vouă!” (Ioan
20:19)
În seara Cinei, anticipând reacția ucenicilor în contextul evenimentelor ce
vor urma, Domnul Isus le-a spus: Să nu vi se tulbure
inima. Aveţi credinţă în Dumnezeu şi aveţi credinţă în Mine. (Ioan
14:1)
Acum Mă duc la
Cel ce M-a trimis; şi nimeni din voi nu Mă întreabă: „Unde Te duci?” Dar, pentru că v-am spus aceste
lucruri, întristarea v-a umplut inima. (Ioan 16:5-6)
Mesajul unui Paște diferit,
pentru o omenire speriată, fără orizont și fără speranță, este unul care
ne aduce încredere. Este un mesaj care ne luminează perspectiva asupra lui
Isus și a misiunii Lui în lumea noastră. „Nu vă temeți, Eu sunt cu voi, și „dacă vei trece prin ape, Eu voi fi cu tine; şi râurile nu te vor îneca;
dacă vei merge prin foc, nu te va arde, şi flacăra nu te va aprinde”. (Isaia 43:2)
- Un Paște diferit dintr-o perspectivă viitoristă
Sunt oameni care suferă în această vreme, la propriu. Durerea provocată de
boală, durerea despărțirii de cineva drag, munca istovitoare, pentru personalul
medical, dar suferința cea mai profundă este alta și anume incertitudinea. Ce se va
întâmpla cu noi, când și cum se va termina asta, vom scăpa teferi sau nu? De
fapt aceste temeri sunt comune omenirii, nu doar acum în aceste zile de criză.
Învierea lui Isus alungă
incertitudinea, oferă siguranță, oferă speranță.
Tot aşa şi voi: acum sunteţi plini de
întristare; dar Eu vă voi vedea iarăşi, inima vi se va bucura, şi nimeni
nu vă va răpi bucuria voastră. (Ioan 16:22)
În Cartea Exodului, când
evreii se aflau în Egipt, în acea noapte memorabilă, a primei sărbători a Paștelui,
mesajul divin pentru ei a fost: Când îl veţi mânca, să
aveţi mijlocul încins, încălţămintea în picioare şi toiagul în mână; şi să-l
mâncaţi în grabă; căci este paştile Domnului. (Exodul 12:11).
Cuvântul însemna garanția plecării imediate, certitudinea ieșirii din Egipt în
chiar noaptea aceea. Lucrurile nu mai sufereau amânare, faraon a fost
îngenuncheat, când moartea a intrat în casa lui, eliberarea din sclavie era o
realitate.
Speranța (nădejdea) – este,
în sensul convențional al cuvântului, o necesitate psihologica, în încercarea
modesta a omului de a preconiza viitorul.
În sensul biblic, nădejdea
este o parte a binecuvântării, care ne oferă siguranță asupra viitorului. Dar
aceasta siguranță nu o poate da decât cineva care are controlul asupra viitorului.
Speranța, conform
teologului John Stott – este așteptarea plină de încredere a parousiei. (parousia înseamnă venirea Regelui).
Cei doi ucenici ce mergeau
spre Emaus, în ziua învierii, erau dezamăgiți tocmai pentru că speranța lor se
năruise: Noi trăgeam nădejde că El este Acela care va izbăvi
pe Israel;
dar cu toate acestea, iată că astăzi este a treia zi de când s-au întâmplat
aceste lucruri. (Luca 24:21) A trebuit să vină Isus, să le
explice Scriptura și să se facă cunoscut lor, la frângerea pâinii. Imediat
perspectiva lor s-a schimbat, speranța a luat o nouă dimensiune și bucuria și-a
intrat în drepturi.
Un Paște diferit înseamnă speranță, încredere și certitudine. Încredere în
Dumnezeu care este cu noi în fiecare zi, certitudinea prezenței Lui în
momentele dificile ale vieții și speranța întâlnirii cu El, în Împărăția
Cerului.
… şi noi, care
avem cele dintâi roade ale Duhului, suspinăm în noi şi aşteptăm înfierea, adică
răscumpărarea trupului nostru. Căci în nădejdea aceasta am fost mântuiţi. (Romani
8:23„-24)
Similare
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu