Dumnezeu
vorbeşte adesea în Cuvântul Său prin imagini, care pot fi înţelese de oamenii
oricărui timp. Mai ales
pentru aceia, care nu ştiu să citească sau să scrie, asemenea ilustrări sunt
impresionante, pentru că le cunosc din viaţa de zi cu zi.
Jugul
este o astfel de imagine. Prin jug se înţelege un obiect din lemn, care se
punea pe grumazul animalelor cornute care trăgeau la car sau la plug. De cele
mai multe ori se înjugă două animale într-un jug. Şi oamenii folosesc juguri,
pentru a purta cu ele poveri.
Jugul
ilustrează pe de o parte smerenie/umilinţă şi serviabilitate, pe de altă parte
supunere şi subjugare. Fiecare om poartă – de bunăvoie sau nu – unul sau chiar
mai multe juguri. Întrebarea este doar ce fel de jug/juguri poartă.
1) Jugul oamenilor
De la
căderea în păcat, oamenii se subjugă unii pe alţii. Astfel citim despre Esau şi
Iacov: „Cel mai mare va sluji celui mai mic.“ Esau a trebuit să-i slujească lui
Iacov. Mai târziu, el a scuturat jugul de pe gâtul lui (Geneza 25.23; 27.40).
După ce
Roboam, fiul lui Solomon, a fost făcut împărat, s-a sfătuit mai întâi cu
bătrânii, apoi cu tinerii. Bătrânii l-au sfătuit să slujească poporului ca un
rob şi să-i spună cuvinte binevoitoare. Tinerii dimpotrivă i-au recomandat:
spune poporului: „Dacă tatăl meu a pus asupra voastră un jug greu, eu voi
adăuga la jugul vostru“ (1 Împăraţi 12.6-11). Sfatul tinerilor a fost sfatul
oamenilor. Aşa spune şi David pe drept: „Să cădem, te rog, în mâna Domnului,
pentru că mari sunt îndurările Lui şi să nu cad în mâna omului“ (2 Samuel
24.14). Bănuim ce înseamnă cuvintele poetului în Psalm 66.12: „Ai lăsat oamenii
să treacă peste capul nostru“? Sau ce a însemnat pentru Domnul ceea ce spune
evanghelistul în cuvintele: „Pe Isus L- a lăsat în voia lor“ (Luca 23.25)? – Şi
totuşi există un jug mai aspru:
2) Jugul lui satan şi al
păcatului
Sclavia
lui Israel în Egipt sub faraon este o imagine izbitoare a sclaviei unui păcătos
sub domnia lui satan, care este de la început un ucigaş (Ioan 8.44). La început
i-a mers bine lui Israel în ţara Gosen, apoi faraon l-a subjugat (Levitic
26.13). Israeliţii au fost obligaţi să facă multe cărămizi. Un timp au primit
paie, apoi au trebuit să le adune şi pe acestea.
Nu
cunoaştem aceasta din viaţa noastră? „Mostra“ este gratuită, pentru „livrare“
primim însă factură. Orice patimă se desfăşoară după acest principiu. Sfârşitul
acestei sclavii este moartea. „Pe fiecare băiat care se va naşte să-l aruncaţi
în râu.“ „Oricine practică păcatul este rob al păcatului.“ „Plata păcatului
este moartea“ (Exod 1.22; Ioan 8.34; Romani 6.23). Acest jug poate să-l
zdrobească numai Domnul Isus. Mulţumiri fie aduse lui Dumnezeu, că El îl
eliberează pe cel ce crede în El şi îi dăruieşte viaţă veşnică (Romani 6.17,18,
22)!
3) Jugul Legii
Dumnezeu
a dat la Sinai poporului Israel Legea, pentru că ei i-au răspuns: „Tot ce a zis
Domnul vom face“ (Exod 19.8). Dar cei 1.500 ani de încercare sub Lege au arătat
deplin că omul este incapabil să ţină Legea. De aceea Hristos a pus capăt
Legii, adică de când a venit El, Legea a încetat să fie mijlocul prin care să
se ajungă la dreptatea lui Dumnezeu (Romani 10.4). Numai Domnul Isus ca Om a
putut spune: „Legea Ta este înăuntrul inimii Mele.“ Prin viaţa şi moartea Sa a
împlinit toate cerinţele drepte ale lui Dumnezeu faţă de noi. Cine crede în
lucrarea Sa, aceluia Dumnezeu îi socoteşte această lucrare şi rezultatele sale.
Acel om a murit împreună cu Hristos faţă de Lege.
Dar
există oameni religioşi care încearcă totuşi să pună acest jug pe gâtul altora,
deşi atât ei înşişi, cât şi părinţii lor n-au putut să-l ducă (Fapte 15.10).
Este un jug al robiei. Hristos însă ne-a chemat la libertate (Galateni 5.1). De
aceea El ne spune: „Veniţi la Mine toţi cei trudiţi şi împovăraţi şi Eu vă voi
da odihnă“ (Matei 11.28).
4) Jugul lui Isus
Când
Domnul Isus ne cheamă la Sine, El doreşte mai întâi să ne dea ceva: odihnă,
odihnă de jugul robiei păcatului şi a legii. În al doilea rând, El ne spune:
„Luaţi jugul Meu asupra voastră şi învăţaţi de la Mine, pentru că Eu sunt blând
şi smerit cu inima; şi veţi găsi odihnă pentru sufletele voastre.“ Dacă ne
plecăm sub jugul Său, găsim odihnă pentru împrejurările vieţii noastre. El
Însuşi este blând şi smerit. Dacă învăţăm de la El, vom afla că jugul Său este
uşor şi povara Sa este uşoară. Dacă totuşi cândva ne va deveni prea greu, El
Însuşi doreşte să ne uşureze jugul, aşa cum citim în Osea 11.4: „I-am tras cu
legături omeneşti, cu funii de iubire. Şi le-am fost asemenea celor care ridică
jugul de pe grumazurile lor şi cu blândeţe le-am dat să mănânce.“
5. Jugul greşelilor mele
Poporul
Israel cunoscuse mâna bună a Dumnezeului său, totuşi s-a împotrivit Dumnezeului
său. Prorocul Ieremia a trebuit să mărturisească împotriva lor şi să spună:
„Pentru că demult ţi-ai sfărâmat jugul, ţi-ai rupt legăturile şi ai zis: Nu voi
sluji!“ (Ieremia 2.20). De aceea, Dumnezeu a trebuit să-i ducă sub jugul
împăratului Babilonului (Ieremia 27.11, 12). Ei trebuiau să poarte jugul
greşelilor lor. Dar şi contra acestei disciplinări, poporul s-a răsculat.
Ieremia a trebuit să le spună: „Tu ai sfărâmat jugurile de lemn şi în locul lor
ai făcut juguri de fier“ (Ieremia 28.13). Dumnezeu Însuşi a trebuit să-i pună
în jugul greşelilor lor (Plângerile lui Ieremia 1.14). Nu putem scăpa de
disciplinarea lui Dumnezeu. Dacă Israel a învăţat lecţia şi se va întoarce la
Dumnezeul său, va avea parte de promisiunea din Ieremia 30.8: „Şi va fi aşa: în
ziua aceea, zice Domnul oştirilor, voi sfărâma jugul lui de pe grumazul tău
şi-ţi voi rupe legăturile; şi străinii nu-l vor mai înrobi.“
Israel
ne este aici un exemplu, cum ne educă Dumnezeu, când ne îndepărtăm de El. Cât
de amar este când trebuie să purtăm jugul greşelilor noastre! Cât de ruşinos
este când Domnul trebuie să ne educe prin jugul lui Babel, adică jugul lumii!
Iona de exemplu a aflat acest lucru, când a fugit de faţa Domnului, iar
comandantul vasului a trebuit să-i spună: „Ce faci tu, dormi? Ridică-te, cheamă
pe Dumnezeul tău“ (Iona 1.6). Dar Dumnezeu aude, când ne întoarcem şi strigăm
către El. Dumnezeu a ascultat rugăciunea lui Iona, când acesta era în burta
peştelui: „Am strigat în strâmtorarea mea către Domnul şi El mi-a răspuns; am
strigat din pântecele Locuinţei morţilor şi Tu mi-ai auzit glasul.“ „Dar eu Îţi
voi jertfi cu glas de mulţumire… Salvarea este de la Domnul“ (Iona 2.3, 9).
6. Jugul muncii
Jugul
este şi o imagine a muncii zilnice. Elisei tocmai ara cu doisprezece juguri,
când Ilie l-a chemat la slujba de proroc (1 Împăraţi 19.16, 19). Elisei era
harnic şi iscusit în munca sa de agricultor. Pentru a ara cu douăzeci şi patru
de boi era nevoie de multă iscusinţă. Şi numărul mare de boi arată că Elisei
obţinuse ceva prin munca sa. El se plecase sub disciplina zilnică a muncii. De
aceea Dumnezeu îl putea pune într-o slujbă exigentă. Şi apostolul Pavel ne-a
dat un exemplu cum se munceşte cu propriile mâini atât pentru propriile nevoi,
cât şi pentru cele ale celor nevoiaşi (Fapte 20.34, 35).
Jugul
muncii este deci necesar şi bun pentru noi. Dar să nu folosim munca sub formă
de scuză, atunci când Domnul ne dă o lucrare. Unul din cei invitaţi la masă în
pilda cinei celei mari a respins invitaţia la masă cu motivaţia: mi-am cumpărat
cinci boi şi trebuie să-i încerc! Când este vorba de munca zilnică, au
valabilitate cuvintele: „Căutaţi mai întâi Împărăţia lui Dumnezeu… şi toate
acestea vi se vor da pe deasupra“ (Matei 6.33).
7. Jugul averii
Averea
pământească poate deveni un jug. Iov avea printre altele 500 perechi de boi.
Acest număr mare de animale uşurează desigur munca aratului. Dar dacă se
înmulţesc foarte mult şi inima noastră ţine la aceştia, ei devin pentru noi un
jug greu! Eclesiastul vorbeşte despre un rău care apasă greu asupra oamenilor:
„Unul căruia îi dă Dumnezeu bogăţii, bunuri şi onoare şi sufletului său nu-i
lipseşte nimic din tot ce doreşte, dar Dumnezeu nu-i dă putere să mănânce din
ele, ci un străin mănâncă din ele“ (Eclesiastul 6.1, 2).
8. Un jug nepotrivit
Deja în
Lege, Dumnezeu a spus să nu se are cu un măgar şi cu un bou (Deuteronom 22.10).
Aceasta are mai întâi o însemnătate practică: cu un atelaj inegal nu se pot
trage brazde drepte. Dar aceste cuvinte au fost scrise şi pentru noi, ca să ne
dea o învăţătură spirituală: „Nu vă înjugaţi nepotrivit cu cei necredincioşi“
(2 Corinteni 6.14). Urmările unui jug nepotrivit sunt atât de grave, încât
credincioşii nu trebuie să intre în astfel de legături cu necredincioşii, cum
ar fi de exemplu căsătoria. Pavel pune cinci întrebări, pentru a arăta
incompatibilitatea acestor două părţi:
– Ce legătură este între dreptate şi nedreptate?
– Ce părtăşie are lumina cu întunericul?
– Ce înţelegere este între Hristos şi Belial?
– Ce parte are un credincios cu un necredincios?
– Ce înţelegere este între templul lui Dumnezeu şi idolii?
– Ce legătură este între dreptate şi nedreptate?
– Ce părtăşie are lumina cu întunericul?
– Ce înţelegere este între Hristos şi Belial?
– Ce parte are un credincios cu un necredincios?
– Ce înţelegere este între templul lui Dumnezeu şi idolii?
Răspunsul
este de fiecare dată: nici una. În schimb, Dumnezeu doreşte să fie Tatăl
fiecăruia, care se pune deoparte pentru El. Nu are aceasta o greutate mult mai
mare decât o partidă bună în căsătorie?
9. Un rob sub jug
Purtarea
jugului nu este numai soarta animalelor, ci şi a oamenilor. A fi un rob sub jug
indică spre poziţia socială a unui sclav, ceea ce era desigur o soartă foarte
grea. Pavel îndeamnă pe astfel de oameni să acorde stăpânilor lor toată onoarea
care le revine, pentru ca Numele lui Dumnezeu şi învăţătura să nu fie vorbite
de rău (1 Timotei 6.1). Dar dacă sclavii credincioşi se puteau elibera, să
folosească acea libertate (1 Corinteni 7.21). Atât pentru cei supuşi, cât şi
pentru stăpâni este valabil îndemnul: „Aţi fost cumpăraţi cu un preţ; nu vă
faceţi robi ai oamenilor“ (1 Corinteni 7.23). Te poţi găsi într-o poziţie
socială liberă, dar totuşi, de exemplu printr-un mic credit, să devii un sclav
al oamenilor.
10. Tovarăşi de jug
În
slujba pentru Domnul nu suntem singuri. El a pus la stânga şi la dreapta
noastră fraţi şi surori. El Însuşi i-a trimis pe ucenici doi câte doi. Să ne
gândim de exemplu la Ioan şi Petru, care la început au fost împreună pescari şi
care apoi au fost chemaţi împreună de Domnul să devină pescari de oameni. Sau
la Pavel, care mergea adesea cu Sila, cum au fost bătuţi în Filipi şi apoi
întemniţaţi, dar au putut şi să se roage şi să cânte cântări de laudă fiind în
butuci. Altă dată, Pavel a slujit cu Tit, pe care îl numeşte tovarăşul său (2
Corinteni 8.23). Despre Epafrodit, Pavel vorbeşte în mod deosebit, pe care îl
numeşte tovarăş de jug (Filipeni 4.3). Niciun altul n-a primit atâtea nume ca Epafrodit:
fratele meu, colaboratorul meu, împreună cu mine luptătorul, trimisul vostru şi
slujitorul nevoilor mele (Filipeni 2.25). Ei munciseră împreună pe acelaşi câmp
de lucru. Ei au făcut aceasta având aceeaşi gândire, imitându-L pe Domnul Isus.
Ei au călcat pe aceleaşi urme, mergând în acelaşi ritm şi cu privirea
îndreptată în aceeaşi direcţie spre o ţintă comună – Hristos (Filipeni 3.16,
17).
Dacă ne
gândim la însemnătatea tuturor acestor imagini, înţelegem că Dumnezeu nu
doreşte niciodată să pună asupra noastră un jug greu. Poverile greu de dus sunt
o invenţie a lui satan şi a oamenilor. De aceea Dumnezeu ni L-a trimis pe
Hristos. El ne-a eliberat de orice robie, ca să putem purta jugul Său blând şi
uşor. Să purtăm acest jug deja din tinereţe (Plângerile lui Ieremia 3.27)!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu