marți, 31 martie 2020

PACE











PACE. În principiu, cuvântul din VT pentru pace, salom, înseamnă „plinătate”, „trăinicie”, „bunăstare”. (Vezi BDB.) Se foloseşte când cineva cere sau se roagă pentru bunăstarea altuia (Geneza 43:27; Exod 4:18; Judecători 19:20), când cineva este în armonie sau în bună înţelegere cu altul (Iosua 9:15; 1 Împăraţi 5:12), când cineva caută binele unei cetăţi sau al unei ţări (Psalmul 122:6; Ieremia 29:7), Poate să însemne prosperitate materială (Psalmul 73:3) sau siguranţă fizică (Psalmul 4:8). Mai poate însemna însă şi sănătate spirituală. O pace de felul acesta este asociată cu neprihănirea şi adevărul, dar nu cu răutatea (Psalmul 85:10; Isaia 48:18, 22; 57:19-21).
Datorită haosului care a pătruns în lume prin căderea în păcat a omului, şi datorită faptului că beneficiem de pace numai ca un dar al lui Dumnezeu, speranţa mesianică avea în vedere o epocă a păcii (Isaia 2:2-4; 11:1-9; Hagai 2:7-9), sau sosirea Prinţului păcii (Isaia 9:6 ş.urm.; cf. Ieremia 33:15 ş.urm.; Ezechiel 34:23 ş.urm.; Mica 5:5; Zaharia 9:9 ş.urm.). NT ne arată împlinirea acestei speranţe. Pacea a venit în Cristos (Luca 1:79; 2:14,29 ş.urm.). Cristos este Cel care dă pacea (Marcu 5:34; Luca 7:50; Ioan 20:19. 21, 26), iar ucenicii sunt mesagerii ei (Luca 10:5 ş.urm.; Faptele Apostolilor 10:36).
În greaca clasică, eirene avea în primul rând o conotaţie negativă; dar, prin traducerea LXX, cuvântul are în NT exact înţelesul lui salom din VT, şi are aproape întotdeauna o conotaţie spirituală. Lărgimea semnificaţiei acestui cuvânt iese în relief în special din asocierea lui cu anumite cuvinte cheie cum ar fi har (Romani 1:7, etc.), viaţă (Romani 8:6), neprihănire (Romani 14:17) şi din felul în care este folosit în benedicţiuni cum ar fi cele din 1 Tesaloniceni 5:23 şi Evrei 13:20 ş.urm. (cf. 2 Petru 3:14).
Omul păcătos are nevoie în primul rând de pacea cu Dumnezeu, de îndepărtarea vrăjmăşiei cauzate de păcat, prin jertfa lui Cristos (Romani 5:1; Coloseni 1:20). Apoi urmează pacea lăuntrică (Filipeni 4:7), care nu poate fi răpită de atacurile din partea lumii (Ioan 14:27; 16:33). Pacea dintre oameni este unul din motivele pentru care a murit Cristos (Efeseni 2) şi unul dintre obiectivele lucrării Duhului Sfânt (Galateni 5:22); dar omul, de asemenea, trebuie să fie activ şi să o promoveze (Efeseni 4:3; Evrei 12:14), nu numai prin eliminarea discordiei, ci ca o armonie şi ca o adevărată conlucrare a mădularelor trupului lui Cristos (Romani 14:19; 1 Corinteni 14:33).
BIBLIOGRAFIE. 1973 Foerster, G. von Rad, TDNT 2, p. 400 420; D. Gillett,Them1, 1976, p. 80 ş.urm.; H. Beck, C. Brown, NIDNTT 2, p. 776-783.  F.F.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu