joi, 5 martie 2020

ESTI ATEU? NU AI CU TE LAUDA!












Daca ar fi sa exprimam in doar opt (8) cuvinte esenta carii lui John Gray, Seven Types of Atheism (Sapte forme de ateism), publicata in 2018, aceste cuvinte ar fi, in opinia noastra, o foarte succinta dar si corecta concluzie despre ateism pe care o propune cartea lui Gray. Majoritatea ateilor, scrie el, au fost oameni imorali, hedonisti, care au lansat ideea inexistentei lui Dumnezeu motivati, in primul rind, de ura fata de Dumnezeu, crestini, religie in general, ori situatii tragice din viata lor proprie.

O noua aparitie editoriala

De-a lungul anilor AFR a publicat multe materiale privind ateii si ateismul, dar decembrie 2018 a fost prima data cind am avut prilejul sa depistam o carte despre atei si gindirea ateilor scrisa de un ateu. Gray, profesor de filosofie politica la prestigioasa London School of Economics, e ateu. Da insa impresia ca scrie ca un teist, adica persoana care crede in divinitate si face apologetica crestina, nu ca un ateu. Pina atunci nu ne-a fost fost dat niciodata sa citim un material atit de critic despre atei scris de un ateu.

Fara indoiala, asta surprinde. Sapte forme de ateism explica, pe intelesul tuturor, de ce ateismul e o dogma care nu se deosebeste de teism (credinta in Dumnezeu) decit prin afirmatia simplistica ca nu exista Dumnezeu. Ceea ce, la urma urmelor spune Gray, e totusi o credinta in ceva.

Gray explica deasemenea ceea ce foarte putini dintre noi stiam pina acum: intre atei se deruleaza un veritabil razboi civil ideologic care, daca ar implica arme fizice, ar fi la fel de singeros ca si razboaiele religioase din Europa din Veacul XVI si XVII.

Cartea lui Gray e, de fapt, mai mult o "carticica". Poate fi lejer purtata in buzunarul hainei si are doar 158 de pagini. Impartita in sapte (7) capitole, fiecare capitol e devotat criticii unei versiuni specifice de ateism. Aflam, astfel, ca ateismul nu e monolitic ci divers. Nu toti ateii gindesc la fel, se contrazic, se critica unii pe altii, si sunt intoleranti. Intoleranti unii fata de altii, fata de cei care gindesc diferit decit ei, si mai ales intoleranti fata de teisti, in primul rind crestini.

Contrar impresiilor care le detinem despre atei, ei nu sunt liber-cugetatori, scrie Gray: "while atheists may call themselves freethinkers, for many today atheism is a closed system of thought / chiar daca ateii se autodefinesc ca fiind liber-cugetatori, pentru multi ateismul zilelor noastre e un sistem de gindire inchis".

Definitia ateismului

Un alt merit al cartii lui Gray este ca incearca o definitie a "ateismului" si a "ateilor". Surprinzator pentru noi, in primul secol grecii ii numeau pe crestinii "atei" / "atheos", adica oameni "fara dumnezeu", pentru ca ei nu se inchinau "dumnezeilor" cunoscuti grecilor ori lumii antice in general, ci unui singur Dumnezeu. Ceea ce noi numim azi monoteism grecii antici numeau "ateism".
Conform lui Gray, ateismul cunoscut noua inseamna "oricine nu accepta ca o minte divina a creat lumea". ("I suggest that an atheist is anyone with no use for the idea of a divine mind that fashioned the world") O definitie similara e "atehism is simply the absence of the idea of a creator-god" / "ateismul inseamna inexistenta unui dumnezeu - creator", ceea ce, adauga Gray, "does not amount to much", adica "nu inseamna mult".

Variantele ateismului

Care sunt cele sapte (7) variante ale ateismului? Gray le identifica ca fiind (1) "the new atehism" sau ateismul nou care, in opinia lui, nu e interesat si nu adauga nimic la arsenalul intelectual al ateilor veacurilor trecute; (2) "secular humanism / umanismul secular" care crede, la fel ca si crestinii, in salvare, dar nu o salvare spirituala, cum cred crestinii, ci una materiala de  vicisitudinile vietii zilnice; (3) "atheism which turns science into a religion / ateismul care transforma stiinta intr-o religie"; (4) "the modern political religions / religiile politice moderne", printe ele: iacobinismul, nazismul, comunismul etc; (5) "the atheism of God-haters / ateismul celor care-l urasc pe Dumnezeu; (6) ateismul lui Santayana si Conrad; si (7) "mystical atheism / ateismul mistic" a lui Spinoza.

Daca esti ateu, esti ignorant!

In opinia lui Gray, ateii sunt ignoranti cind e vorba de religie. Ceea ce ei scriu despre religie si cei care cred in Divinitate e o nulitate fara relevanta. Asta e una din concluziile Capitolului 1 din cartea lui.

Capitolul 1 al cartii afirma, in paragraful initial, "the new atheists have directed their campaign against a narrow segment of religion while failing to understand even that small part / ateii contemporani si-au directionat campania impotriva unui segment ingust al religiei, fara, insa, a fi capabili sa inteleaga nici macar aceasta mica parte". (Pagina 9)

De ce atunci ateii fac atita vilva iar perspectivele lor anti-religie sunt promovate peste tot? Asta se datoreaza, crede Gray, faptului ca "the organized atheism of the present century is mostly a media phenomenon and best appreciated as a type of entertainment / ateismul zilelor noastre e in mare parte un fenomen mediatic si apreciat cel mai mult ca o forma de divertisment". (Pagina 23)
In Capitolul 1 Gray face o trecere in revista a intelectualilor atei ai Veacului XIX cind era la moda sa se creada in stiinta nu in Dumnezeu. Critica lor comuna adresata religiei a fost ca stiinta explica (ori poate explica) totul, pe cind religia nu. Credinta in stiinta si capacitatea ei presupusa de a explica ceea ce religia traditionala explica e ea insasi, zice Gray, o religie, o credinta.

Conform lui Gray, modul acesta de a ataca religia era la moda in Secolul XIX mai ales in Marea Britanie. Gindirea lui Darwin a intensificat credinta in stiinta in detrimentul credintei religioase. In Franta, gindirea asta a fost promovata in principal de Auguste Comte.

Gray numeste oamenii de stiinta "preotii" religiei stiintei, inlocuindu-i pe preotii traditionali ca lideri spirituali in noua societate fondata pe stiinta. Ateii Secolului XIX vedeau in autoritatea guvernamentala o institutie care poate conduce societatea prin metode stiintifice. Noua religie va deveni o religie care se va inchina stiintei.

Rasismul ateilor

Aflam detalii interesante, mai putin cunoscute, despre vietile ateilor din trecut, detalii deloc placute. Gray nu se da la o parte din a-l numi pe Comte "semi-deranged / pe jumatate nebun," ateul francez cautind sa lanseze chiar o noua religie "pozitivista" care sa inlocuiasca crestinismul, o religie noua, fondata pe stiinta. Despre Voltaire, Gray afirma ca a fost un rasist. La fel Darwin.

Gray ii numeste pe ateii Secolului XIX discipoli ai lui Comte. Manualul de capatii a lui Comte in care el a nuantat noua lui religie a fost publicat in 1852, Catehismul pozitivist.

Gray ne asigura ca stiinta nu va putea niciodata da la o parte religia. "Science cannot replace a religious view of the world," zice el, "because there is no such thing as a "scientific world view" / "stiinta nu poate inlocui perspectiva religioasa asupra lumii pentru ca nu exista o perspectiva stiintifica asupra lumii".

Un argument care atrage atentia este convingerea lui Gray ca "istoricitatea lui Iisus nu poate fi negata". Ateii, scrie el, incapabili de a nega istoricitatea lui Iisus, sunt la fel de incapabili de a explica, la nivelul stiintei, de ce miliarde de oameni au crezut si continua sa creada in acest Iisus, pentru ca un mit ori neadevaruri nu pot genera un rezultat atit de marcant in inimile si mintile a miliarde de oameni rationali.

ARTICOLUL 16 DIN DECLARATIA UNIVERSALA A DREPTURILOR OMULUI

Articolul 16 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului afirma: "Cu incepere de la implinirea virstei legale, barbatul si femeia, fara nici o restrictie in ce priveste rasa, nationalitatea sau religia, au dreptul de a se casatori si de a intemeia o familie. ... Familia constituie elementul natural si fundamental al societatii si are dreptul la ocrotire din partea societatii si a statului". Familia romana isi cere drepturile. Aceste drepturi le pledam, le-am pledat din 2006 incoace, si vom continua sa le pledam. Sunt cele mai pretioase dintre drepturi dar si cele mai abuzate azi. Pretuiti-le!

JOIN US ON FACEBOOK / URMARITI-NE SI PE FACEBOOK!

Publicam comentariile noastre de joi si pe Facebook. Va rugam sa ne urmariti si sa deveniti prietenii nostri pe Facebook: https://ro-ro.facebook.com/Alianta.Familiilor/

VRETI SA FITI INFORMATI?

Buletinul informativ AFR apare in fiecare Marti si e dedicat mai mult stirilor de ultima ora, iar publicatia AFR online apare in fiecare Joi si e dedicata mai mult comentariilor si opiniilor. Cei care doriti sa primiti saptaminal stiri si comentarii la zi privind valorile si evenimentele legislative, politice si sociale care va afecteaza familiile, atit la nivel national cit si la nivel unional si international, sunteti invitati sa va abonati la buletinul informativ saptaminal AFR. Cum? Inregistrindu-va numele si adresa electronica pe pagina home a sitului nostru electronic www.alianta-familiilor.ro.

FACETI-NE CUNOSCUTI!

Faceti-ne cunoscuti familiilor si prietenilor d-tra. Dati mai departe mesajele noastre si incurajati-i sa se aboneze. Va multumim.  

ANUNTURI

Cei care doriti sa faceti anunturi prin intermediul AFR privind evenimente legate de familie si valori va rugam sa ni le transmiteti la office@alianta-familiilor.ro.

Alianta Familiilor din Romania

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu