sâmbătă, 12 octombrie 2019

Persecuție în Vietnam: povestea unui avocat creștin


Avocatul creștin pentru drepturile omului, Nguyen Van Dai, știe ce înseamnă să suferi pentru ceea ce crezi. După ce a oferit consultanță și reprezentare legală victimelor abuzurilor drepturilor omului, inclusiv minorităților religioase din tot Vietnamul, a devenit el însuși ținta persecuției și a ajuns în închisoare.
Ca urmare a activităţii sale, Nguyen a fost hărțuit în repetate rânduri și atacat de autorități. În 2015 a fost arestat din nou, întru-cât se pregătea să se întâlnească cu reprezentanții Uniunii Europene care se aflau la Hanoi pentru o conferinţă anuală privind drepturile omului. Nguyen nu a mai avut cum să ajungă la această întâlnire.
În cele din urmă a fost eliberat din închisoare şi, din iunie 2018, el se află în exil unde îşi continuă activitatea de sensibilizare a opiniei publicie despre situația minorităților religioase din Vietnam.
El a vorbit cu un reporter Christian Today despre experiența sa și libertatea religioasă la care visează pentru țara sa.
CT: Ați fost hărțuit pentru că ați oferit sprijin legal victimelor care au suferit abuzuri ale drepturilor omului. De ce se simt autorităţile amenințate de tine?
Nguyen: Când am devenit creștin, mi-am început activitatea prin apărarea oamenilor credincioşi care sufereau nedreptăţi. Dumnezeu m-a inspirat să devin avocat pentru drepturile omului și să-i apăr pe cei care sunt hărțuiți de guvernul vietnamez, cum ar fi bisericile independente și pastorii. Am vrut să-mi schimb țara.
Dumnezeu este inspirația pentru munca mea și încerc să îmi fac munca cu credinţă în Domnul. Dumnezeu m-a chemat și ceea ce vrea El să fac, fac.
Deoarece activitatea mea acoperă drepturile omului și libertatea de practicare a religiei în Vietnam, guvernul din Vietnam este îngrijorat de faptul că munca mea le va destabiliza autoritatea. Guvernul consideră creștinismul ca afiind o ideologie coruptă din „Occident”.
CT: Când au început să devină lucrurile dificile pentru tine? Ce fel de hărțuire ai experimentat din cauza activităţii desfăşurate?
Nguyen: În 2000 am luat luat apărarea unui pastor creștin, pastorul Thuy. La acel moment am înțeles că Dumnezeu mă cheamă să slujesc. Atunci a început.
Din 2000 până în 2007, i-am apărat în principal pe creștini. Am început să ţin și ore pentru a-i învăţa pe tinerii din Vietnam despre drepturile omului.
În 2007, am fost condamnat la patru ani de închisoare și patru ani de arest la domiciliu. Am fost acuzat de propagandă împotriva guvernului vietnamez.
Pe 6 decembrie 2015, am fost oprit pe stradă şi înconjurat de 20 de polițiști. M-au lovit în față și m-au dus cu maşina într-o zonă izolată. Mi-au luat totul, inclusiv hainele de pe mine și m-au lăsat la malul mării într-o seară rece de iarnă. În cele din urmă, mi-am găsit drumul spre un mic sat locuit în majoritate de creștini care au reușit să mă ducă până unde am putut lua un autobuz care m-a dus înapoi la Hanoi.
Nouă zile mai târziu, oficialii UE au venit la Hanoi pentru un dialog privind drepturile omului între UE și Vietnam. Eram fost pe drum să mă întâlnesc cu delegația UE, când am fost oprit de un grup de 50 de agenți de securitate care m-au bătut, mi-au confiscat calculatorul și m-au dus în închisoare. Au trecut alte 11 luni până am putut să mă întâlnesc cu soția mea.
CT: A fost un șoc pentru tine faptul că ai fost arestat?
Nguyen: Când am fost arestat pentru prima dată în 2007, nu eram îngrijorat pentru mine, ma consideram pregătit. Am fost îngrijorat  pentru soția mea, pentru că am înțeles că guvernul pune presiune asupra familiei și prietenilor celor aflați în închisoare pentru a-i abandona și a nu-i mai susține. Soția mea era tânără și nu avea experiență cu modul în care lucrau autorităţile. Poliția din Vietnam s-a purtat oribil și au încercat să o hărțuiască mental, astfel încât să se simtă speriată și singură și astfel să înceteze să îmi mai fie sprijin.
CT: Ați petrecut patru ani în închisoare. Cum erau condițiile? Te-a ajutat credința în Domnul Isus Hristos în această perioadă?
Nguyen: Prima dată când am fost în închisoare, am suferit mult, mai ales în primele zece luni. Nu aveam apă curată pentru băut și a trebuit să folosim o șosetă pentru a  filtra de cel puțin cinci ori apa pe care o găseam, astfel încât să fie potabilă. Ne-au dat și legume care erau foarte murdare și cu viermi. Primeam o bucăţică de carne, o dată pe săptămână.
Mulți oameni au avut probleme de sănătate, dureri de stomac,iritaţii pe piele, dar eu am fost ferit, pentru că mă rugam des şi Dumnezeu m-a păzit de orice boală.
După aceea am fost mutat într-o închisoare cu alți creștini ca mine – aici era mai bine. Erau în jur de 60 până la 70 de persoane într-o singură celulă. Ne-am împărtășit credința împreună și ne-am ajutat reciproc în momentele grele.
În a treia închisoare în care am ajuns, în 2015, erau condiții mai bune, dar gardienii se legau de lucruri mărunte ca să ne facă viața grea. Aduceau în mod intenționat alţi deţinuţi în celula în care stăteam, pentru a-i vorbi de rău pe creștini și a-mi slăbi credința, dar nu au reuşit în acest lucru.
Au încercat să mă facă să-mi pierd răbdarea și sănătatea, dar credința mi-a dat putere să continui. Am simțit că Dumnezeu mă protejează chiar și atunci când autoritățile închisorii făceau lucruri precum să-mi pună săpun în mâncare pentru a o face necomestibilă. Am continuat să mă încred în Dumnezeu iar El m-a păzit şi până la urmă am răzbit.
CT: Ţi-a schimbat timpul petrecut în închisoare viaţa sau credința în vreun fel?
Nguyen: Uneori m-am rugat lui Dumnezeu și l-am întrebat „De ce trebuie să trec prin asta? De ce trebuie să fiu în închisoare atât de mult timp?” L-am simțit spunându-mi că „răsplata ta va fi  mai mare decât încercările tale”. Cred că pot folosi experiența, greutățile și înțelepciunea mea pentru a ajuta tinerii din Vietnam.
CT: De la eliberarea ta anul trecut, au mai continuat autorităţile să te mai hărțuiască sau lucrurile s-au îmbunătățit pentru tine?
Nguyen: După ce am fost arestat i-am cerut lui Dumnezeu îndrumare, pentru că știam că acuzaţiile împotriva mea pot aduce o sentință de zece ani de închisoare. Am simțit că Dumnezeu mi-a spus că ar fi mai bine pentru mine să mă mut într-o altă țară pentru a-mi continua activitatea, întru-cât nu pot face mare lucru din închisoare. La șase luni după ce am fost reținut mi s-a oferit şansa să merg în Australia. Dar soția mea era plecată și nu puteam comunica pentru a lua o hotărâre. Am rămas în așteptare timp de doi ani înainte să mi se spună că pot alege să merg în Germania, Australia sau în S.U.A.
Am avut un vis în care am visat despre Germania, şi mi-am dat seama că este chemarea lui Dumnezeu să merg acolo. Așa că am decis să accept oferta de a emigra în Germania și simt că a fost o decizie corectă. Viaţa în Germania este mult mai bună, şi  îmi permite să lupt în continuare pentru drepturile și democrația oamenilor în Vietnam, dar vreau întotdeauna să mă întorc în Vietnam.
CT: Pentru ce ai dori creștinii să se roage pentru Vietnam?
Nguyen: Aş vrea să vă rog să vă rugați pentru tinerii din Vietnam să fie mai implicați în activitățile pentru protecţia drepturilor omului și să fie uniţi în lupta spre democrație și pentru a opri hărțuirea de care au parte oamenii credincioşi.
https://www.stiricrestine.ro/2019/10/11/persecutie-in-vietnam-povestea-unui-avocat-crestin/?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu