A plecat și Papa Francisc și putem face o scurtă analiză a vizitei celui supranumit Suveran Pontif (ceea ce pe românește s-ar numi Regele Preot - parcă Biserica nu trebuia să se implice în politică?!).

În primul rând, vizita asta m-a liniștit în ceea ce privește dorința ortodocșilor de a se „uni” cu catolicii: este sublimă, dar lipsește cu desăvârșire. Având în vedere contextul politic și social, mă așteptam ca străzile Bucureștilor să fie pline, neîncăpătoare de oameni veniți să-l salute pe liderul catolic.

Nici vorbă! Străzile erau goale, o mână de oameni răsfirați pe un singur rând au venit să-l salute pe Papă pe străzi. Iar la Catedrala Mântuirii Neamului...aproape nimeni. Maxim o mie de oameni să fi fost în curtea Catedralei. Cu certitudine au fost mai mulți cei prezenți înăuntru, pe bază de invitație. Dacă veți privi cu atenție, veți observa că presa a afișat numai cadre strânse, înguste cu oamenii. De ce? Pentru că de sus se vedea golul. (FOTO: „mulțimea de oameni venită să-l aștepte pe Papa Francisc în afara catedralei)

La Șumuleu și la Iași au fost mai mulți oameni, firesc, pentru că cele două orașe au fost locuri de adunare pentru catolicii din Vest și din Est. 

În ceea ce privește ierarhii, aceștia au manifestat un interes minim pentru Papa Francisc, majoritatea manifestându-se prin.. absență, deși fuseseră invitați. Patriarhul Daniel s-a prezentat din nou la superlativ: demn, cu o atitudine de egal, nu de cap plecat și un discurs țintit, în care a reamintit catolicilor și filo-catolicilor că „pe-aici nu se trece”. Comparația cu ceea ce s-a întâmplat acum 20 de ani, la vizita Papei Ioan, este lămuritoare: atunci, zeci de mii de oameni pe străzi strigau, „unitate”, „unitate”, iar unii ierarhi se ploconeau și-i pupau mâna suveranului. 

Semnificativ mi s-a părut faptul că la CMN,  Patriarhia a ales să-l pună pe Papa față în față cu o icoană gigantică a Sfinților Martiri Năsăudeni, trași pe roată pentru refuzul de a trece la catolicism. 

În al doilea rând, atitudinea mass-media a arătat cum slugărnicia se transmite la scară largă. Ascultându-i pe jurnaliștii noștri, aveai impresia că țara toată s-a oprit și-l aștepta pe SS Papa. E stupefiant să-l auzi pe Cosmin Prelipceanu vorbind admirativ despre cum credincioșii s-au organizat cu preoții lor „într-o manieră în care eu n-am mai văzut” pentru a veni la întâlnirea cu Papa, în timp ce același personaj denunță ca turism religios și obscurantism comportamentul identic al ortodocșilor cu ocazia marilor pelerinaje.

Este revelator pentru moralitatea presei să auzi cum la Iași au fost „peste 140.000 de oameni”, deși imaginile arată cu indulgență prezența a câtorva zeci de mii. În timp de sfânta Parascheva, unde străzile sunt umplute până la refuz, aceleași surse extaziate de azi ne-anunță prezența a „câtorva mii de credincioși”. Iarăși, nu veți găsi cadre largi, de sus, cu prezența de la slujba Papei la Iași, care să coroboreze afirmațiile jurnaliștilor despre prezență. 

În al treilea rând, comportamentul clasei noastre politice arată cine le este șeful. Dacă la sfințirea Catedralei Mântuirii Neamului (CMN), moment ce a coincis cu centenarul Marii Noastre Uniri, au venit câțiva (maxim 10), acum la venirea demnitarului străin, au venit toți, încolonați. În frunte cu familia Regală, absentă de la Sfințire. Mai toți și-au plecat capul în fața Papei, niciunul însă în fața Patriarhului, arătând astfel că liderul lor spiritual nu este la București, ci în altă parte.

Chiar dacă toți vor uita aceste momente...noi nu.

Un cuvânt de final și despre Papă și mesajul său: momentul Logan este este sinteza modului de acțiune al Bisericii Catolice și al atitudinii sale față de ortodocși.

Este evident că Papa Francisc a fost informat de către locotenenții săi de-aici despre obsesia mass-media de a număra caii putere ai mașinilor cu care circulă ierarhii ortodocși. Este evident că decizia de a merge cu Loganul - considerat cenușăreasa mașinilor doar pentru că e autohtonă - a avut la bază considerente tactice, mai precis pentru a puncta la capitolul „imagine”. Vă dați seama că habar n-are Papa care-i diferența dintre Skoda Fabia și Dacia Logan, dar consilierii săi știu ce simbolizează una și cealaltă pentru mentalul colectiv.

Dar mă întreb:dacă vorbele despre „unitate” erau sincere, cum de ai acceptat să faci asta, știind bine că vei lovi grav în cei pe care îi numești „frați”? Așa te comporți cu frații? Sau așa te comporți cu cei pe care îi disprețuiești și de la care nu aștepți nimic altceva decât supunere oarbă? E la mijloc bunătate sau viclenie?

E bine că Papa le-a cerut scuze țiganilor. Dar înainte de romi, trebuia să înceapă cu scuzele pentru felul în care Biserica Romano Catolică i-a tratat pe români. Pentru bisericile dărâmate, pentru convertirile forțate, pentru chinurile și umilințele îndurate.
Avem răbdare.

https://www.activenews.ro/stiri-social/Si-ne-izbaveste-de-cel-viclean...chiar-daca-se-plimba-in-Logan-156274